Witte achtergrond, 2e ronde

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Witte achtergrond, 2e ronde

Bericht door Riemke » ma apr 05 2010 11:59 am

Ditmaal met mijn andere dochter als model. Extra moeilijkheid: deze is blond :D Nog steeds iets teveel licht op de achtergrond, maar ik vind ze mooi genoeg om hier te tonen :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Witte achtergrond, 2e ronde

Bericht door Léon Obers » ma apr 05 2010 12:21 pm

Teveel wit licht op de achtergrond vervlakt ook het contrast, en je krijgt wat flare / overstraling langs contouren van je onderwerp. Er zijn verschillende methodes om het licht op de achtergrond beter in de hand te houden. Zie volgende bericht, volg daarin specifiek de links die vernoemt worden. Een mooie methode wordt iets verder in het bericht beschreven met het gebruik van sturingspunten in Capture NX: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 49#p286649" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma apr 05 2010 12:47 pm

Dank voor je reactie Leon, hier kan ik wel wat mee :D
Ik heb diverse aanvragen liggen voor fotoshoots van kinderen en de ouders willen allemaal met een witte achtergrond :roll: Ik wil het dan eerst goed in de vingers hebben voordat ik aan zo'n opdracht begin, snap je? :D

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma apr 05 2010 7:12 pm

'Flare' noemden we vroeger 'overstraling'. Daar hebben deze twee verder leuke foto's duidelijk last van. Ik hoop dat de tips van Leon je wat verder helpen, maar 'blijf oefenen', het wordt nog wel wat! :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma apr 05 2010 8:57 pm

Ik heb er vanmiddag over gelezen en ga het zeker wel weer in praktijk brengen. Uiteindelijk gaat het me lukken om een foto te maken met een mooie witte achtergrond, maar zonder overstraling :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”