Welke lens voldoet?
Welke lens voldoet?
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en in het bezit van de D90 met een 18-105mm en een 70-200mm lens.
Nu gaan wij dit jaar naar Kenya en uiteraar ook op safari. Tijdens deze safari wil ik het optimale uit mijn camera halen met de juiste lens. Maar wat is nu de juiste lens?
De 70-200mm vind ik qua zoombereik toch wel een beetje tegenvallen, ik kijk nu dan ook rond naar een 70-300 VR.
Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met een safari in Afrika en welke lens is daar dan het meest geschikt voor? Volstaat een 70-300mm?
Ik hoor graag van julie en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Groetjes Ursula
Ik ben nieuw op dit forum en in het bezit van de D90 met een 18-105mm en een 70-200mm lens.
Nu gaan wij dit jaar naar Kenya en uiteraar ook op safari. Tijdens deze safari wil ik het optimale uit mijn camera halen met de juiste lens. Maar wat is nu de juiste lens?
De 70-200mm vind ik qua zoombereik toch wel een beetje tegenvallen, ik kijk nu dan ook rond naar een 70-300 VR.
Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met een safari in Afrika en welke lens is daar dan het meest geschikt voor? Volstaat een 70-300mm?
Ik hoor graag van julie en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Groetjes Ursula
Re: Welke lens voldoet?
Je kan ook overwegen om een tc 1,4x of 1,7x te nemen, want de 70-200 is wel wat beter dan de 70-300. Bij de 1,7 wordt dat dan 119-340. En als je DX fotografeert nog wat meer...
Welkom op het forum trouwens..
Welkom op het forum trouwens..

- GTJ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Of je neemt een 300 f4 met 1,7 converter. Het licht is in Kenia over het algemeen wel goed, dus dat de lichtsterkte naar f6,7 gaat hindert niet echt. Je moet dan wel even een statiefje mee nemen, want om op 500 mm uit losse hand te schieten, moet je wel erg stabiel zijn. De 70-200 VR voorzien van een converter is ook een optie. Die gaat er ook prima mee om. Dan zit je inderdaad op 340 mm. Hier kan je ivm de VR langer mee uit de losse hand schieten.
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D90 (DX) met 70-200 (FX):
Los = 105-300, met TC 1.4 = 147-420 en TC 1.7 = 179-510
D90 (FX) met 300 (FX):
Los = 450, met TC 1.4 = 630 en TC 1.7 = 765
Maar wel alles met statief doen ivm bewegen.
Mijndert
Los = 105-300, met TC 1.4 = 147-420 en TC 1.7 = 179-510
D90 (FX) met 300 (FX):
Los = 450, met TC 1.4 = 630 en TC 1.7 = 765
Maar wel alles met statief doen ivm bewegen.
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Allen,
Bedankt voor jullie reactie`s. Met een statief foto`s maken gaat niet helemaal lukken tijdens een gamedrive. De gamedrive vindt met name `s ochtends en aan het einde van de dag plaats. Lukt dit dan wel eem TC?
Gr Ursula
Bedankt voor jullie reactie`s. Met een statief foto`s maken gaat niet helemaal lukken tijdens een gamedrive. De gamedrive vindt met name `s ochtends en aan het einde van de dag plaats. Lukt dit dan wel eem TC?
Gr Ursula
- Javelin
- Clublid
Een game drive is toch het rondrijden met een jeep in een kleine dierentuin?
Gewoon een rijstzak of een monopod, eventueel in kombinatie met een TC, en hopen dat de rest van het gezelschap inschikkend is :mrgreen:

Gewoon een rijstzak of een monopod, eventueel in kombinatie met een TC, en hopen dat de rest van het gezelschap inschikkend is :mrgreen:
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Ik volg dit draadje ook eventjes, want ga eind van het jaar ook op safari. Ik zelf neig denk ik naar de nieuwe 70-200 de nieuwe 2.0 converter, want deze is buiten de safari om breder inzetbaar als de 300 met een 1.4 converter. Wel ga ik deze combi binnenkort even goed testen. Ik zal je op de hoogte houden.
Wouter
Wouter
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ursula,
Ik ben vorig jaar naar Kenia geweest en ik kon redelijk uit de voeten met de 18-200VR en de 80-400VR, in combinatie met een D200 en een D300.
Werken met een statief werkte niet en aan een rijstzak had ik ook niks. Het klinkt wel leuk om te hopen dat de rest van het gezeklschap wat inschikkelijk is, maar dat werkt alleen maar als je dat zelf ook bent.
Hoewel de 80-400 geen optimale lens is, heb ik daar daar toch wel een boel mee geschoten. Ik denk dat je door dag en tijd trouwens wel genoeg aan 300 mm hebt, hoewel je soms nooit genoeg hebt, natuurlijk.
Ik koos voor twee camera's en twee lenzen om het wisselen objectief zoveel mogelijk te beperken. Dat was ook de reden dat ik mijn 70-200 niet van een TC2 voorzag en meenam. Bovendien zit je met je reis wel aan een maximum gewicht, je wilt namelijk ook nog andere dingen meenemen dan fotoartikelen. Dat zou een extra reden kunnen zijn om voor de 70-300 te gaan.
Mijn meeste foto's heb ik op F8 en ISO 400 geschoten en ik had niet het idee dat ik F2.8 echt miste.
Ik ben vorig jaar naar Kenia geweest en ik kon redelijk uit de voeten met de 18-200VR en de 80-400VR, in combinatie met een D200 en een D300.
Werken met een statief werkte niet en aan een rijstzak had ik ook niks. Het klinkt wel leuk om te hopen dat de rest van het gezeklschap wat inschikkelijk is, maar dat werkt alleen maar als je dat zelf ook bent.
Hoewel de 80-400 geen optimale lens is, heb ik daar daar toch wel een boel mee geschoten. Ik denk dat je door dag en tijd trouwens wel genoeg aan 300 mm hebt, hoewel je soms nooit genoeg hebt, natuurlijk.
Ik koos voor twee camera's en twee lenzen om het wisselen objectief zoveel mogelijk te beperken. Dat was ook de reden dat ik mijn 70-200 niet van een TC2 voorzag en meenam. Bovendien zit je met je reis wel aan een maximum gewicht, je wilt namelijk ook nog andere dingen meenemen dan fotoartikelen. Dat zou een extra reden kunnen zijn om voor de 70-300 te gaan.
Mijn meeste foto's heb ik op F8 en ISO 400 geschoten en ik had niet het idee dat ik F2.8 echt miste.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik kan (uit ervaring) alleen maar aanraden: kwalitatief goede en handzame lens (bv de 70-800 II) en dan uitvergroten (croppen).
Een 200-400 zou kunnen, maar groter niet, je zit elkaar dan in de weg.
Alles is natuurlijk anders als je een prive-safari boekt (iemand al eens in die richting gezocht, gedacht?), dan kun je afspraken maken en gebruik maken van statieven, telelenzen enz.
Alles is natuurlijk anders als je een prive-safari boekt (iemand al eens in die richting gezocht, gedacht?), dan kun je afspraken maken en gebruik maken van statieven, telelenzen enz.
Willem.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je bedoelt neem ik aan de 70-200 VR 2?wblink schreef:Ik kan (uit ervaring) alleen maar aanraden: kwalitatief goede en handzame lens (bv de 70-800 II) en dan uitvergroten (croppen).

Ik ga zaterdag bij iemand langs om een 70-300 ( 4 mnd oud) uit te proberen en kan deze eventueel overnemen voor een leuke prijs.
Ik heb een paar offerte`s aangevraagd voor een privé safari en een groeps safari, als het verschil niet te groot is gaan we zeker voor een privé safari maar ja...volgens mij kun je niet aan een beest vragen of ze even stil willen staan zodat ik een statief op kan zetten
Ik laat jullie weten of het de 70-300 is geworden.
Groetjes Ursula
Ik heb een paar offerte`s aangevraagd voor een privé safari en een groeps safari, als het verschil niet te groot is gaan we zeker voor een privé safari maar ja...volgens mij kun je niet aan een beest vragen of ze even stil willen staan zodat ik een statief op kan zetten

Ik laat jullie weten of het de 70-300 is geworden.
Groetjes Ursula
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ursula,
Maar je kan bij een prive safari wel vragen of ze de auto even stil zetten
En als jij dan camera, lens en statief klaar heb ....
Mijndert
Maar je kan bij een prive safari wel vragen of ze de auto even stil zetten

En als jij dan camera, lens en statief klaar heb ....
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
en... je kan onder je camera ook een monopod schroeven. Niet zwaar,groot en makkelijk te gebruiken.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
In een ander draadje vroeg melliw ook al naar ervaringen met converters. Naar mijn idee, hou je met een 70-200 VR en een 1,7 Nikkor TC meer kwaliteit over dan met een 70-300 VR. De kwaliteitsobjectieven van Nikon, zoals je 70-200 kunnen een converter best hebben. Een 70-300 kan niet eens met een Nikon converter werken. Zelfs met een 1,4 TC wordt de grootste diafragma opening f/8,0 en dat is te donker voor een accurate focus instelling. Soms werkt de 70-300 wel met een Kenko Pro 1.4 DG Teleconverter, maar je verliest dan wel kwaliteit. Je zou ook achteraf kunnen knippen (croppen), verlies je ook kwaliteit, en kost het geen geld voor een converter.
Je 200 mm wordt met een 1,7 converter een 340 mm en op je D90 krijg je dan een 510 mm. Je VR blijft werken, en probeer thuis eens uit met welke sluitersnelheden je dan nog een scherp beeld over hebt. Zonder VR zou ik alleen sluitertijden van 1/500 en sneller gebruiken.
Enige ondersteuning in de vorm van een rijszakje dat je op het raamkozijn legt, een éénbeenstatief dat je op de vloer van de auto plaatst, of een stevig tafelstatief dat je op de stoel, dasboard oid. plaatst is aan te bevelen.
Je 200 mm wordt met een 1,7 converter een 340 mm en op je D90 krijg je dan een 510 mm. Je VR blijft werken, en probeer thuis eens uit met welke sluitersnelheden je dan nog een scherp beeld over hebt. Zonder VR zou ik alleen sluitertijden van 1/500 en sneller gebruiken.
Enige ondersteuning in de vorm van een rijszakje dat je op het raamkozijn legt, een éénbeenstatief dat je op de vloer van de auto plaatst, of een stevig tafelstatief dat je op de stoel, dasboard oid. plaatst is aan te bevelen.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Het mooiste is om de compacte 10-1000 f/1.8G ED VRIII AF-S mee te nemen
Alleen jammer dat daar niet aan te komen is.
Een normale Kenia reis met Safari is een Jeep/bus delen met anderen. Het mooiste is als je zelf met een eigen gezelschap van 5 a 6 man bent, want dan is die Jeep/bus voor 'jezelf' (had ik de laatste keer). Je ontkom er niet aan om plaats te maken voor anderen die ook een foto/film willen maken vanaf jouw plek. Dus met grote primes (+300) aan de gang te gaan is niet handig.
Zelf heb ik safaries geschoten met een 80-400 en dat was in 90% van de gevallen voldoende. Die 10% waren de exoten; object te ver weg, of dat het gewoon nog/al te donker was en het zich (voort)bewoog. Af en toe nog een 24-70 er op gehad, maar dat heb ik zo min mogeljk gedaan omdat ik weinig zin had om stof uit de body te verwijderen. Jouw 70-200 met een 1.7TC is denk ik dan ook wel voor een groot deel voldoende. Neem voor een overzicht/landschap foto desnoods een apart body mee of een compact camera.
Neem zowel een rijstzak als een monopod mee. Die rijstzak kan je gebruiken in de auto als het nog/al schemert. De monopod kan je gebruiken als je de auto uit mag (ook nog eens handig om al die leeuwen van je af te slaan
). Bij goed licht (tussen 9 en 4) heb je die dingen bijna niet nodig. Monopod onder je camera in een Jeep/Bus waarin 6 personen bezig zijn met foto's werkt niet.
Het is ook handig als je de rijstzak (met klittenband ofzo) ergens aan of om kan binden. Je wilt nml niet dat je rijstzak naar beneden glijdt als je bij een aantal leeuwen in de buurt sta (volgens Murphy gebeurt dat ook dan al op dag 1).
Pas op dat je het niet te leuk vindt, want voor je het weet wil je terug met zwaarder materieel.......

Een normale Kenia reis met Safari is een Jeep/bus delen met anderen. Het mooiste is als je zelf met een eigen gezelschap van 5 a 6 man bent, want dan is die Jeep/bus voor 'jezelf' (had ik de laatste keer). Je ontkom er niet aan om plaats te maken voor anderen die ook een foto/film willen maken vanaf jouw plek. Dus met grote primes (+300) aan de gang te gaan is niet handig.
Zelf heb ik safaries geschoten met een 80-400 en dat was in 90% van de gevallen voldoende. Die 10% waren de exoten; object te ver weg, of dat het gewoon nog/al te donker was en het zich (voort)bewoog. Af en toe nog een 24-70 er op gehad, maar dat heb ik zo min mogeljk gedaan omdat ik weinig zin had om stof uit de body te verwijderen. Jouw 70-200 met een 1.7TC is denk ik dan ook wel voor een groot deel voldoende. Neem voor een overzicht/landschap foto desnoods een apart body mee of een compact camera.
Neem zowel een rijstzak als een monopod mee. Die rijstzak kan je gebruiken in de auto als het nog/al schemert. De monopod kan je gebruiken als je de auto uit mag (ook nog eens handig om al die leeuwen van je af te slaan

Het is ook handig als je de rijstzak (met klittenband ofzo) ergens aan of om kan binden. Je wilt nml niet dat je rijstzak naar beneden glijdt als je bij een aantal leeuwen in de buurt sta (volgens Murphy gebeurt dat ook dan al op dag 1).
Pas op dat je het niet te leuk vindt, want voor je het weet wil je terug met zwaarder materieel.......