Lens voor reportage fotografie

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
jeroenvc

Lens voor reportage fotografie

Bericht door jeroenvc » ma feb 01 2010 12:00 pm

Hallo,

Ik heb een nikonD80 met een 70-200 2.8 VR lens en ben op zoek naar een 2de lens die aanvullend is.
De andere lens wil ik vooral gebruiken voor reportage fotografie.
Welke lenzen neem ik in overweging?
Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED: Duur en ik denk dat hij niet genoeg groothoek is.
Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM Nikon: Is deze kwalitatief wel een te vergelijken met de Nikkor 24-70?

Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED: Duur en is een DX lens :( , als ik later full frame koop ben ik gezien.

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS Nikon: lijkt mij de ideale lens maar heb vragen over snelheid AF en zijn beeldkwaliteiten.

Wat denken jullie hierover, wat moet ik doen? Zijn er misschien nog andere lenzen waar ik niet aan gedacht heb?
Vaste lenzen heb ik ook al overwogen:
35mm2.8
50mm 1.8

Je ziet het, ik zit een beetje vast.
Alvast bedankt voor de reacties

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lens voor reportage fotografie

Bericht door Léon Obers » ma feb 01 2010 12:27 pm

Je hebt zelf al in de gaten dat je voldoende groothoek zou moeten hebben voor op DX. Dan kom je met 24-70mm niet uit.
Alternatieven voor de Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX zijn lenzen ongeveer in hetzelfde bereik van Tamron en Sigma.
De inmiddels met een intern motortje geleverde Tamron 17-50mm/2.8 kwam er in de laatste test echter zeer matigjes vanaf terwijl de oudere versie optisch juist nauwelijks of niet onder deed voor de Nikon.

Oude versie Tamron (test op Nikon): http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
Nieuwe versie op Canon: http://www.photozone.de/canon-eos/482-t ... 28vc_canon
Van Nikon zou je ook nog een 16-85mm kunnen overwegen. Minder lichtsterk maar doet het wel heel aardig: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 685_3556vr
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 01 2010 12:32 pm

De 16-85 is een vrij goede lens, althans degene die ik heb gehad. Wel wat langzamer, maar je hebt dan VR. Ik heb hem vergeleken met de 24-70 en dan zie je dat hij in het midden vergelijkbare scherpte heeft maar naar de randen toe wat inlevert. Wil je het onderste uit de kan dan zou ik je de 24-70 aanraden omdat hij een mooi koppel vormt met de 70-200 en vergelijkbare kwaliteit heeft.

jeroenvc

Bericht door jeroenvc » ma feb 01 2010 1:23 pm

De 16-85 zie ik niet echt zitten, niet lichtsterk genoeg.
Dan kan ik beter de "Nikon AF-S DX 18-200 mm F/3.5-5.6G ED VR II" nemen.
+/- zelfde prijs en groter bereik.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma feb 01 2010 2:00 pm

momenteel nog een D80
ik gebruik deze 16-85 min of meer als standaard lens
en is zeer zeker goed te gebruiken voor reportages....
Lichtsterkte is maar betrekkelijk....
te donker dan iso opschroeven (gaat ook goed met een D80 )
en anders een lampje ontsteken..
Zeker geen miskoop @!
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma feb 01 2010 2:20 pm

Je geeft zelf al genoeg argumenten en de uiteindelijke keus kunnen wij niet voor je maken.

Ik zou zeggen koop een AF-S 17-55 en verkoop hem weer als je naar FX gaat deze objectieven zijn redelijk waardevast. Ik heb de mijne 2 jaar geleden gekocht voor 825,- en een paar maanden geleden verkocht voor 750,- dus ik mag zeggen dat ik niet mag klagen :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

iBub

Bericht door iBub » za apr 10 2010 2:07 pm

De Sigma 17-70 is een leuk objectiefje maar valt in het niet bij de genoemde Nikkors. Mist t.o.v. 24-70 AFS behoorlijk wat scherpte en contrast.

Sigma 17-70 2.8-4.0 op D200:
Afbeelding

Nikkor 24-70 2.8 AFS op D200:

Afbeelding

Nikkor 24-70 2.8 AFS op S3 Pro:

Afbeelding

Of alle objectieven zo waardevast zijn als die van M.Oorthuis valt te bezien maar is wel een goede optie.

Anderzijds is 24-70 op DX goed te doen als allround objectief. "Vroegah" was 35 mm al groothoek, en dat komt aardig overeen. Ik denk persoonlijk dat je jezelf er goed mee kan redden. En geloof me: Dat objectief wil je nooit meer kwijt dus hoef je je ook geen zorgen te maken over wat je ervoor terugkrijgt.

Denk anders eens aan huren, voor je een groot bedrag uitgeeft

Succes

Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”