Een lastige sport om te fotograferen: waterpolo

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Een lastige sport om te fotograferen: waterpolo

Bericht door yo-1 » ma apr 12 2010 2:25 pm

Ik wil hier graag eens wat foto's plaatsen om daarmee mogelijk wat hints en tips te krijgen voor het verbeteren van mijn foto's.

Mijn passies: waterpolo en fotografie.

Mijn uitdaging: hoe die ene passie (waterpolo) middels die andere (fotografie) goed vast te leggen.

De belangrijkste problematiek: De meeste locaties waar waterpolo beoefend wordt (zijnde het gemiddelde binnen-zwembad in Nederland), zijn uitermate slecht verlicht. En dat naast de uitdaging van het fotograferen van een dynamische teamsport (waar niet zoals bij schaatsen of atletiek de bewegingen/gedragingen van de sporter lekker voorspelbaar zijn).

Dat leidt tot het continue moeten schipperen met de camera-instellingen:
- idealiter, zou ik op 1/800e of 1/1000e werken, om optimaal stilstaand beeld te hebben, en niet alleen de sporter maar ook het water te laten stilstaan
- om dat te bereiken, ben ik bijna altijd gedwongen om op f2.8 te werken, diafragma dus vol open om voldoende licht te vangen; Maar, dat laat het nauwelijks toe met een mooie scherpte-diepte te werken. Het publiek op de achtergrond (ook zo'n omgevingsprobleem, kleine baden = publiek pal aan de badrand) staat er dan bijna net zo scherp op als de sporter.
- en dat dan met ISO van minimaal 3200, waarbij ik het de camera toelaat tot maximaal 6400 te gaan (wat op zich al een mooie prestatie is van de D700).

Soms wil het nog wel lukken mooie plaatjes te maken, zoals de volgende exemplaren, maar ik sta open voor elke tip die mij verder kan helpen om ook in beroerder situaties (ik zal hierna wat voorbeelden geven), er nog wat van te maken

Dank en groet,

Johan Opperman

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door yo-1 op ma apr 12 2010 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

yo-1
Clublid
Clublid

Re: Een lastige sport om te fotograferen: waterpolo

Bericht door yo-1 » ma apr 12 2010 3:27 pm

En dan hier een paar plaatjes die de problematiek wat meer onderschrijven:

5.
Om voldoende licht te vangen, kortere sluitertijd, die het water minder doorzichtig maken. Ook zie je hier een ander probleem: mijn camera staat eigenlijk altijd in 'c' (continue scherpstellen om het spel te kunnen blijven volgen), maar de D700 reageert daarbij ook op langsvliegende flarden water die de scherpstelling beïnvloeden.

Afbeelding

6. Bewegingsonscherpte ook door de lange sluitertijd. Dit is dus al met F2.8 en ISO 6400.....

Afbeelding
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

PimT

Bericht door PimT » ma apr 12 2010 3:35 pm

Hallo Johan,

Ik vind de foto's die je hebt neergezet er vrij goed uitzien. Je zit mooi op hoogte met de spelers (zeker in foto 1 en 2), Ik fotografeer zelf vaak bij zwemwedstrijden en weet hoe afschuwelijk het licht in zwembaden kan zijn.

Als je vind dat je met f/2.8 een te grote scherpte-diepte hebt kun je altijd een 50mm f/1.8 lens aanschaffen. Dan win je ook nog eens 1 1/3stop, dus kun je mooi je ISO terug schroeven. Die lens kost ook nog eens praktisch niets.
Als 50mm je te wijd is kun je altijd nog de 85mm f/1.8 bekijken. Je zult dan wel een stuk wijder zitten dan je nu bent met je 70-200 maar je zou kunnen zeggen dat de winst en licht en scherpte-diepte het waard zijn. Zo extreem groot zijn zwembaden nu ook weer niet, en met de resolutie van de D700 is een beetje croppen ook geen ramp.

Overigens heeft konijnenberg nu een 85mm f/1.8 occasion staan voor €300.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 12 2010 5:04 pm

PimT schreef:Als je vind dat je met f/2.8 een te grote scherpte-diepte hebt kun je altijd een 50mm f/1.8 lens aanschaffen. Dan win je ook nog eens 1 1/3stop, dus kun je mooi je ISO terug schroeven. Die lens kost ook nog eens praktisch niets.
Als 50mm je te wijd is kun je altijd nog de 85mm f/1.8 bekijken.
:roll: :roll: :roll: Ik meen te lezen dat Johan juist z'n diafragma wat meer wil sluiten, dus richting f4. Maar dat kan niet vanwege de sluitertijden die hij nodig heeft...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » ma apr 12 2010 5:44 pm

Lastige sport om te schieten. De buitenzwembaden komen alleen in de zomer in beeld en dan gaat het meestal om (vriendschappelijke) toernooien en niet om het echie zoals in de competities.
Bij binnenbaden heb je bij middagwedstrijden soms wat extra licht van buiten. Een wat lichtsterkere prime kan helpen.

Wat me opvalt aan bij je eerste serie foto’s zijn het spelers die hoog uit het water komen. Beelden van de keeper in actie en 2 hoogreikende spelers zijn meestal de toppers. Heb je al eens een standpunt gezocht vanachter de andere goal? (bij een 25meterbad natuurlijk :lol: ) Je bent dan meestal wel wat publiek kwijt, zeker bij hoofdklasse want dan heb je rond de goal reclame hangen en dat is minder storend.

Gezien je Sigma 300 2.8 +conv zou je een heel eind kunnen komen. Met name bij man-meer situaties kun je acties verwachten op de 2 meter bij een van de beide palen. Doortikballen moet je dan mooi samen met de keeper in beeld kunnen pakken. Dit kun je ook van de zijkant (als de scheids niet voor je neus staat) dan kan je ook een statief gebruiken.
De midvoor-midachter-gevechten leveren vaak alleen een hoop gespetter op. Hoewel je bij een grote en sterke midvoor wel eens mooie acties ziet. (achterwaartse worpen) In de nabewerking kun je al het overbodige, rond de actie zelf, er af croppen.

Waterpolo is een sport van momenten waar fotogenieke situaties schaars zijn.
Het vraagt continu alert zijn op hoge ballen dichtbij de goal, daar liggen de kansen op zeer gave prenten. Je kent het spelletje dus je kan weten waar de bal geplaatst kan gaan worden. En, natuurlijk een beetje geluk hebben. Je komt echter niet (ik hoop het natuurlijk wel voor je) met 20 goede platen thuis, zoals bij sommige andere sporten. Maar daar ligt wel een heerlijke uitdaging. :)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma apr 12 2010 6:03 pm

Hoi Johan,

Ik lees dat je een SB-900 hebt. Ik zou op MP kijken of je nog een paar goedkope SB-24 kunt aanschaffen, of een paar SB-800 dat zou nog mooier zijn. Dan ga je die strobes inzetten om het zwembad dusdanig uit te lichten dat het niet meteen opvalt. Maak je licht diffuus met paraplu's of softboxen. Gel ze met een groene gel i.v.m. de aanwezigheid van TL-verlichting. Met 3 flitsers kom je al een heel ver. Zoek maar eens met Google, 9 van de 10 keer zie je dat men strobes heeft ingezet.

Dan denk ik dat er veel meer uit je foto's te halen is. Ben zo vrij geweest om een foto vluchtig te bewerken.

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Indien de foto weg moet, schroom niet en gewoon zeggen.
Hoe this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

PimT

Bericht door PimT » ma apr 12 2010 9:32 pm

Patrick schreef:
PimT schreef:Als je vind dat je met f/2.8 een te grote scherpte-diepte hebt kun je altijd een 50mm f/1.8 lens aanschaffen. Dan win je ook nog eens 1 1/3stop, dus kun je mooi je ISO terug schroeven. Die lens kost ook nog eens praktisch niets.
Als 50mm je te wijd is kun je altijd nog de 85mm f/1.8 bekijken.
:roll: :roll: :roll: Ik meen te lezen dat Johan juist z'n diafragma wat meer wil sluiten, dus richting f4. Maar dat kan niet vanwege de sluitertijden die hij nodig heeft...

Oja, dat staat er ook, eronder staat alleen dat hij ook het publiek niet in focus wil hebben, dus daaruit haalde ik weer dat ie een groter (kleiner f-nummer, om verwarring te voorkomen) diafragma wilde.

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » do apr 15 2010 2:07 pm

Allen,

Ik zal de suggesties eens op mij laten inwerken en kijken of ik er iets mee kan. En eens een hoge-lichtsterke (korte) prime-lens huren/lenen om de mogelijkheden te ervaren.

Ik begrijp de 'strobisten'-'suggestie, maar zie dat niet echt oplossing voor het gros van de situaties. Mijn foto's zijn vooralsnog vooral van 'sport-journalistieke' aard (worden regelmatig gebruikt in kranten, op aan de sport gerelateerde sites en tijdschriften). Ik zie me niet zo snel met hele flits-installaties rondrennen tijdens belangrijke competitiewedstrijden, evenementen.
Maar, voor het meer 'artistieke' werk waar ik ooit ook mee wil gaan experimenteren, houdt ik het zeker in gedachten. Zeker omdat via mijn site de sporters (of ouders) zelf vaak foto's kopen. En voor die doelgroep zijn 'mooie' plaatjes zeker interessant.

Dank zover.

Johan

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”