Trillend beeld D3000

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
sonsan

Trillend beeld D3000

Bericht door sonsan » zo apr 11 2010 4:34 pm

Als kerverse dslr gebruiker viel me vandaag iets op. Bij het fotograferen van iets wat op de grond lag en ik de kamera dus met het objectief naar beneden hield merkte ik op dat het beeld behoorlijk trilde. Het beeld trilde alsof er iets "los" zat. Zo gauw ik de camera weer normaal hield stopte de trillingen. Ik dacht dat het vanuit het objectief kwam, nadat ik het objectief verwijderd had en dus alleen door het matglas keek zag ik geen trillingen. Heeft het misschien iets met de VR functie te maken (die had ik overgens uit staan)?

Edit:
Net nog een keer bovenstaande geprobeerd en nu merk ik niks! Tijdens de bovenstaande opnamen hoorde ik ook wat "rammelen" in het objectief, nu was dat "rammelen" verdwenen. Toch de (uitgeschakelde) VR dus ?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Trillend beeld D3000

Bericht door Melliw » zo apr 11 2010 10:53 pm

sonsan schreef: Edit:
Net nog een keer bovenstaande geprobeerd en nu merk ik niks! Tijdens de bovenstaande opnamen hoorde ik ook wat "rammelen" in het objectief, nu was dat "rammelen" verdwenen. Toch de (uitgeschakelde) VR dus ?
Ja!
VR altijd uit doen bij ondersteuning.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo apr 11 2010 11:01 pm

Heeft het misschien iets met de VR functie te maken (die had ik overgens uit staan)?
Moet iets anders zijn dus?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 12 2010 2:47 pm

Melliw schreef:
sonsan schreef: Edit:
Ja!
VR altijd uit doen bij ondersteuning.
Hij ondersteunde de camera niet met statief o.i.d.; Hij fotografeerde iets wat op de grond lag. Uit zijn tekst interpreteer ik dat hij de camera vast had. Mogelijk was het 'trillen' overigens de VR functie (die dan wel zijn werk doet). Daarnaast zou het bij sommige lenzen 'creep' kunnen zijn, waarbij de lens langzaam uitschuift als je hem naar beneden richt (zoals de 18-200 VR I).

Wat bedoel je trouwens met 'het objectief verwijderen en dan door het matglas kijken?'... :? Lijkt me niet verstandig om dat al te veel te doen zonder lens erop in verband met stof etc.

Waren de foto's zelf wel scherp?
Spul waarmee je foto's maakt...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma apr 12 2010 6:50 pm

ReneG schreef:Lijkt me niet verstandig om dat al te veel te doen zonder lens erop in verband met stof etc.
Ach, een camera is en blijft een stuk gereedschap, je kunt het behandelen alsof het heel gevoelig is, maar je kunt er ook mee gooien en smijten. Als je het ding een beetje onderhoudt is er niets aan de hand.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma apr 12 2010 6:54 pm

Stond de VR goed "geparkeerd" na de vorige keer gebruiken? Kan dacht ik voorkomen als je de camera uitzet zonder even te wachten totdat de VR in ruststand is.

sonsan

Bericht door sonsan » ma apr 12 2010 9:20 pm

Dank voor alle reacties! Even voor de duidelijkheid. Ik gebruikte geen statief, hield de camera dus in de hand en fotografeerde een boek wat ik op de grond had gelegd. De AF werkte prima, die veroorzaakte dus niet het trillen. VR had ik uit staan en het objectief zakte niet uit in de zoom. Ik had het objectief even verwijderd om te kijken of het probleem in het matglas zat (los?)terwijl ik naar de grond keek, maar dat was niet het geval.
Wat mischien zou kunnen is dat ik de vorige keer VR niet goed had afgesloten. Ik neem aan als ik VR op "uit" zet dat deze onmiddelijk stopt of zit er een vertraging in?
Ik hoorde tijdens dat hevige trillen wel wat rammelen in het objectief. Bij de tweede test was zowel het rammelen als het trillen verdwenen. Volgens mij moet ik dit euvel echt in het objectief zoeken. Toch wellicht de (uitgeschakelde) VR functie?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”