bug or feature: auto-iso op M

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: bug or feature: auto-iso op M

Bericht door henkk » ma apr 12 2010 10:59 pm

JaapV schreef: Ik heb nl. "maar een cheapo D90" (ik hoor niet in deze rubriek! :wink2: ) en als je die reset dan staat Auto-ISO nog steeds ON.
Zoals al eerder schreef, doet m'n (nog veel cheapoer) D50 het ook zo. Ik neig er toe dat een feature dat niet (duidelijk) als zodanig wordt gepresenteerd, als een bug kan worden gezien. Ik mis deze functie op m'n F4S en FA helaas .. :) :(
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma apr 12 2010 11:07 pm

rbfoto.nl schreef:Huh?
Ik snap iets niet...
Auto-ISO staat standaard uit. Waarom dan druk maken over auto-ISO ?
:) omdat ik m 'n camera niet op standaard instelling heb staan. Wie heeft dat nou wel met zo'n geweldig apparaat als een D700? Ik ben na bijna een jaar nog steeds op zoek naar mijn optimale instellingen en ik weet niet of ik die ooit zal vinden ... als ze er al zijn (ik weet dat er op internet allerlei adviesinstellingen staan).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma apr 12 2010 11:29 pm

Tja, "Toen ik nog een Agfa Isoly Junior had" en een "Agfa Clack" of een Nikon "F4S en FA". Daar stopte je film in. Die had een vaste gevoeligheid.
Met een beetje geluk met wat aangepaste ontwikkeling kon je er net iets meer aan gevoeligheid uithalen, maar doorgaans zat je vast aan die gevoeligheid die op het filmdoosje stond, en de film eenmaal in de camera gestopt, vast aan die gevoeligheid van dat specifieke filmpje.
De enige mogelijkheid om een andere ISO-gevoeligheid te gebruiken was door een ander filmpje in de camera te stoppen met andere gevoelighied. Altijd manueel, een automatische mogelijkheid was er niet. Daar was het nu eenmaal net wat te omslachtig voor. De enige meer flexibele methode om snel te wisselen van film met verschillende gevoeligheden, zelfs per opname, was een camera te gebruiken met losse filmmagazijnen zoals bij Hasselblad, of met losse vlakfilm cassettes zoals in een technische camera. Maar het bleef hoe dan ook een manuele aangelegenheid dat wisselen van film, als de licht-omstandigheden wat minder gunstig waren om een bepaalde sluitertijd/diafragma waarde vast te kunnen blijven houden.

Maar mensen, we hebben nu te maken met digitale fotocamera's, met andere mogelijkheden. Het zal je verbazen, maar ook bij digitale fotografie heeft men nog steeds een basis gelegd tussen sluitertijd, diafragma en ISO. Maar anders als bij een Agfa Isoly Junior of een Agfa Clack zit je niet vast aan een vaste ISO, maar kun je die variëren precies naar je eigen wensen. Zelfs automatisch, los van manueel ingestelde sluitertijd en diafragma. Iets wat met film onmogelijk was, maar nu in een oogwenk wel mogelijk. En het is geen bug, en het voldoet nog steeds aan die basis-principes.

Als je die functie van AUTO-ISO als bug gaat zien, moet je ook AUTO witbalans, AUTO TTL bij flits, AUTO-contrast, AUTO D-Lighting, AUTO ruisreductie, AUTO-verscherping als bugs zien. Het zijn allen instellingen die bij film ook niet mogelijk waren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 13 2010 12:08 am

de vraag "is het een bug or a feature" zou ik niet stellen als ik het verschijnsel echt een bug zou vinden. Iso 400 was ooit een hele prestatie, en ik koos liever voor de scherpte van ISO 25.
Wat nog niet overkomt is dat het er over gaat dat het DE CAMERA is die in M toch ingrijpt in de belichting en dat ik daardoor niet kan kiezen in onder- of overbelichting. Dat voelt als een tegennatuurlijke actie. Het gaat dus gewoon over wie de baas is. Ik wil de optie die auto-ISO biedt beslist hebben (ik kwam op de hele discussie n.a.v. een aantal foto's van een mountainbike clinic die nog net iets beter hadden gekund met een beter gebruik ervan) maar liever op een andere manier bedienen. Wat mij betreft gaat het niet over allerlei andere beeldkwaliteiten van witbalans tot autofocus (autofocus had m'n Isoly al (zij het fix focus) maar de rest niet :mryellow: ). In elk geval vind ik dat geen bugs (bugs zijn dingen die niet lopen zoals verwacht en ook niet als zodanig bedoeld zijn).
Groet, Henk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 13 2010 12:49 am

henkk schreef: Wat nog niet overkomt is dat het er over gaat dat het DE CAMERA is die in M toch ingrijpt in de belichting en dat ik daardoor niet kan kiezen in onder- of overbelichting. Dat voelt als een tegennatuurlijke actie.
Wat bij je nog niet overkomt is dat er NIET wordt ingegrepen in de manuele sluitertijd en diafragma-settings.
Dat is de enige setting waar M voor staat, manuele sluitertijd en diafragma. Kijk het maar na in de gebruikershandleiding. Verder heeft het geen enkele functie, ook nooit geweest. Zelfs vroeger bij film niet !!!
Dat je dat nu met een AUTO-ISO functie als tegennatuurlijk ervaart ligt helemaal bij jezelf, omdat vroeger die functie met film niet mogelijk was, nu met digitaal wel. De kwestie is dus simpel. Wen er maar aan. Het is geen bug van een camera, maar enkel een vastgesleten idee van gebruikers om vast te houden aan beperkingen uit het filmtijdperk.

Een AUTO ISO-instelling geeft een "automatische" verandering van ISO, uiteraard, dat stel je met automatische ISO nu juist in.
Daarmee verandert automatisch de gevoeligheid. Wat zou je anders automatisch willen laten instellen met een automatische ISO?
Een verandering van ISO gekoppeld met de belichting, anders kan een AUTO-ISO geen functie hebben. Het moet ergens aan gerelateerd zijn, anders zou het niet werken.

En je kunt nog steeds ingrijpen, door in dat geval een + of - correctie in te zetten (ja dat werkt dan) of de AUTO ISO uit te schakelen.

Bedenk dat ook andere settings van je camera ingrijpen in de belichting, daar waar jij denkt dat je zelf alles in de hand zou hebben.
- Een flitser op AUTO TTL grijpt de camera in op het vermogen van de flitser afhankelijk hoe jij je diafragma manueel verstelt. Daarbij wordt tevens rekening gehouden met het aanwezige licht en een manueel verstelde sluitertijd, en de ISO die ingesteld staat, en zelfs AUTO-ISO als die ingesteld staat mocht een flits niet toereikend kunnen zijn, waarbij de flits eerst prioriteit heeft boven een AUTO-ISO setting.
Zelfs een algemene + of - correctie wordt in die flits totaalbelichting meegewogen.
En dat allemaal terwijl je sluitertijd en diafragma manueel (M) hebt ingesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » di apr 13 2010 8:23 am

henkk schreef:
rbfoto.nl schreef:Huh?
Ik snap iets niet...
Auto-ISO staat standaard uit. Waarom dan druk maken over auto-ISO ?
:) omdat ik m 'n camera niet op standaard instelling heb staan. Wie heeft dat nou wel met zo'n geweldig apparaat als een D700? Ik ben na bijna een jaar nog steeds op zoek naar mijn optimale instellingen en ik weet niet of ik die ooit zal vinden ... als ze er al zijn (ik weet dat er op internet allerlei adviesinstellingen staan).
Ik werk met hetzelfde setje, en TOEVALLIG heb ik zondag staan schieten bij een ski wedstrijd met dan weer zon, dan weer wolken, bijna regen, ofwel: Auto-ISO. Werkt prima, al was licht in de rug wat lastig te compenseren.

Wat ik wel opmerkte, ik probeerde voor de grap mijn ouwe D50 ook even, is dat je de ISO standaard alleen in volle stops kunt bepalen. Echter met AUTO ISO selecteert de D50 stappen van 1/3 stop, en dat wist ik niet.... Blijft een leuk ding, blijft me soms verbazen, ik doe 'm niet weg in ieder geval. ;-)
klijnfotografie.com

Myriad

Bericht door Myriad » di apr 13 2010 11:11 pm

henkk schreef:Er zijn div. omstandigheden waarbij dat best wel handig is zoals sport, om zowel beweging als scherptediepte te beheersen ...
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ideaal deze feature bij sport, maar ook andere omstandigheden. Sluitertijd en diafragma stel ik bewust in op een bepaalde waarde om het beeld te creëren wat ik wil,
beneden acceptabele ruis grenzen. Op snel wisselende lichtomstandigheden (bij o.a. buitensport) kun je niet altijd anticiperen, de mogelijkheid voor de foto kan dan al voobij zijn.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”