Ik merk op dat flitsen (Auto) met mijn D90 soms vrij fletse portretten oplevert. Portretten hebben een eerder grauwe tint. In de A stand gaat het wel zeer goed. Gezichten zijn 'roder' en vrij realistisch. Overbelichting is niet echt het probleem in de Auto-stand, wel vaak dus de kleur van het gezicht, een grauwe kleur, net alsof er onvoldoende rood-tinten in verwerkt zijn.
Hebben andere gebruikers dat ook bij het flitsen op automatische stand ? Kan de gewone flitser in de groene stand bijgeregeld worden om toch iets 'warmere' gezichten te hebben ? De sluitertijd en f-waarde is hetzelfde (zowel bij Auto als bij A) maar toch reageert de flitser dus anders.
Ik gebruik vrij veel de auto-stand, evenals de andere familieleden, vandaar het grote belang van de gewone stand voor deze amateur ...
Referenties naar bronnen hieromtrent zijn ook meer dan welkom, in mijn boekje vind ik niet onmiddellijk het antwoord.
Dank alvast ...
GJ.
Flitsen met D90 : verschil tussen Auto en A-stand
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Flitsen met D90 : verschil tussen Auto en A-stand
Ik gok dat in de auto stand de ingestelde witbalans niet meer van belang is. In standje A wordt het zeker meegenomen...
De 'auto'-stand is inderdaad niet bij te stellen denk ik, als je iets verandert is dat van toepassing op de A-stand. (daar heb ik de witbalans, met die assen bij 'levendig' op iets roder gezet). Ik ga proberen eens een foto te plaatsen hier, als ik dat vind tenminste hoe het moet .... Staat die uitleg hier ergens om een foto te plaatsen ?
Dank alweer ....
Dank alweer ....
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ga eerst naar dit onderwerp en blader naar "het plaatsen van foto's". Voor verdere technische tips, zie dit onderwerp.jan gruyaert schreef:De 'auto'-stand is inderdaad niet bij te stellen denk ik, als je iets verandert is dat van toepassing op de A-stand. (daar heb ik de witbalans, met die assen bij 'levendig' op iets roder gezet). Ik ga proberen eens een foto te plaatsen hier, als ik dat vind tenminste hoe het moet .... Staat die uitleg hier ergens om een foto te plaatsen ?
Dank alweer ....
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
welk objectief gebruik je?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G