vreemd AF probleem D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
PiaR-Fotografie

vreemd AF probleem D700

Bericht door PiaR-Fotografie » wo apr 14 2010 9:50 am

Mijn objectieven onder de 50 mm stellen niet of nauwelijks meer scherp op oneindig op mijn D700. Als ik een onderwerp dichterbij kies gaat het goed, maar op oneindig werkt het niet. Geen idee of dit al lang is, want ik werk voornamelijk in de studio en dichtbij. De objectieven, 10,5mm, 20 mm, 28 mm doen het op mijn D2X wel gewoon dus dat lijkt niet de oorzaak. Vanaf 50 en langer doen ze het wel allemaal. Heel vreemd. Is tie kapot of mis ik ergens een instelling. Heb al veel veranderd in het menu, helpt niet. De Af wordt ook wel geactiveerd, maar het lijkt wel of hij tegen de eindaanslag van het objectief aan komt voordat de opname scherp is en daarom niet scherp kan stellen... Nu kan ik shutter priority instellen zodat hij in ieder geval een opname maakt, maar dan is de opname wellicht niet altijd helemaal scherp. Ik heb altijd begrepen dat oneindig niet persé oneindig op het objectief hoeft te betekenen omdat er rekening gehouden wordt met warmte verschillen en uitzetten?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: vreemd AF probleem D700

Bericht door Léon Obers » wo apr 14 2010 10:46 am

Dag Peter,

Welkom op het forum. Misschien een domme suggestie, maar heb je wel voldoende details op "oneindig" waarop scherp gesteld kan worden?
Verder zou ik me kunnen bedenken dat je toevallig per ongeluk een algemene lens-fine correctie hebt ingesteld bij het afregelen van één van je lenzen in de plaats van een individuele lens-fine correctie. Bij een algemene lens-fine correctie heeft de verstelling effect op alle lenzen. Heb je die toevallig op nogal een hoge plus-waarde gezet, kan ik me voorstellen dat korte brandpunten alsnog tegen de eindstop van een oneindig-instelling aanlopen. Korte brandpunt objectieven zijn het meest kritisch daarin.

EDIT:
Je kunt het altijd afzetten / vergelijken met de scherpstelling via de LiveView functie. Dat is de enige full proof juiste scherpstelmethode.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo apr 14 2010 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Isflicka

Bericht door Isflicka » wo apr 14 2010 11:55 am

Hallo Peter,

Heb je al gecontroleerd of het pielepalletje van de AF aandrijving wel goed in de lens valt? Zelf heb ik een keer een 50mm laten reviseren omdat het gleufje van het pielepalletje bijna rond was geworden en er dus niet veel gebeurde als je scherp wilde stellen.

Groetjes,

Hulda

PiaR-Fotografie schreef:Mijn objectieven onder de 50 mm stellen niet of nauwelijks meer scherp op oneindig op mijn D700. Als ik een onderwerp dichterbij kies gaat het goed, maar op oneindig werkt het niet. Geen idee of dit al lang is, want ik werk voornamelijk in de studio en dichtbij. De objectieven, 10,5mm, 20 mm, 28 mm doen het op mijn D2X wel gewoon dus dat lijkt niet de oorzaak. Vanaf 50 en langer doen ze het wel allemaal. Heel vreemd. Is tie kapot of mis ik ergens een instelling. Heb al veel veranderd in het menu, helpt niet. De Af wordt ook wel geactiveerd, maar het lijkt wel of hij tegen de eindaanslag van het objectief aan komt voordat de opname scherp is en daarom niet scherp kan stellen... Nu kan ik shutter priority instellen zodat hij in ieder geval een opname maakt, maar dan is de opname wellicht niet altijd helemaal scherp. Ik heb altijd begrepen dat oneindig niet persé oneindig op het objectief hoeft te betekenen omdat er rekening gehouden wordt met warmte verschillen en uitzetten?

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo apr 14 2010 8:04 pm

Peter,

Zijn het alleen de AF-d objectieven (je noemt er 3) of ook de AF-s ?

Groet,

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » wo apr 14 2010 11:31 pm

ik heb alleen primes en geen AF=s lenzen meer. Mijn zooms zijn de deur uit.
Uiteraard voldoende contrast en veel verschillende onderwerpen geprobeerd.
De suggesties van de AF correcties bij de lenzen was ook mijn enige oplossing nog. Ik moet dat nog controleren, maar ik heb mijn objectieven vanaf 50 mm idd gecorrigeerd. De een wat meer dan de ander. Gekke is dan wel weer dat ik een 24mm 2.8 van iemand anders heb geprobeerd en die doet het wel gewoon goed. Maar die beelden zijn dan weer niet zo scherp. Als ik mijn camera op afdrukprioriteit zet drukt hij wel af en stelt hij scherp. Ondanks dat het pijltje blijft branden en niet het rondje van een correcte scherpstelling, is de opname niet echt beroerd.... Dat is in ieder geval een tijdelijke oplossing, maar ik wil graag weten of de opname scherper kan. De opname met mijn 50 1.4 is wel behoorlijk scherper dan de opnamen met de andere 2.8 objectieven, maar ja, dat objectief is ook ongekend goed.
Vanavond een opname in Rotterdam bij het gebouw van de HAL gemaakt met een modelhelikopter. Daar hangt mijn D700 onder en ondanks iso 4000 kwam ik met 1/800ste toch maar aan F 1.4 Ongekend hoe scherp en gedetailleerd dat objectief dan toch nog is op oneindig en de scherptediepte viel op die afstand ook nog alleszins mee.
Laatst gewijzigd door PiaR-Fotografie op do apr 15 2010 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » wo apr 14 2010 11:32 pm

Léon Obers schreef:Dag Peter,

Welkom op het forum. Misschien een domme suggestie, maar heb je wel voldoende details op "oneindig" waarop scherp gesteld kan worden?
Verder zou ik me kunnen bedenken dat je toevallig per ongeluk een algemene lens-fine correctie hebt ingesteld bij het afregelen van één van je lenzen in de plaats van een individuele lens-fine correctie. Bij een algemene lens-fine correctie heeft de verstelling effect op alle lenzen. Heb je die toevallig op nogal een hoge plus-waarde gezet, kan ik me voorstellen dat korte brandpunten alsnog tegen de eindstop van een oneindig-instelling aanlopen. Korte brandpunt objectieven zijn het meest kritisch daarin.

EDIT:
Je kunt het altijd afzetten / vergelijken met de scherpstelling via de LiveView functie. Dat is de enige full proof juiste scherpstelmethode.
Hoi Leon

Ik heb per lens gecorrigeerd overigens....zat ook aardig verschil tussen de diverse objectieven.

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » wo apr 14 2010 11:34 pm

Isflicka schreef:Hallo Peter,

Heb je al gecontroleerd of het pielepalletje van de AF aandrijving wel goed in de lens valt? Zelf heb ik een keer een 50mm laten reviseren omdat het gleufje van het pielepalletje bijna rond was geworden en er dus niet veel gebeurde als je scherp wilde stellen.

Groetjes,

Hulda

PiaR-Fotografie schreef:Mijn objectieven onder de 50 mm stellen niet of nauwelijks meer scherp op oneindig op mijn D700. Als ik een onderwerp dichterbij kies gaat het goed, maar op oneindig werkt het niet. Geen idee of dit al lang is, want ik werk voornamelijk in de studio en dichtbij. De objectieven, 10,5mm, 20 mm, 28 mm doen het op mijn D2X wel gewoon dus dat lijkt niet de oorzaak. Vanaf 50 en langer doen ze het wel allemaal. Heel vreemd. Is tie kapot of mis ik ergens een instelling. Heb al veel veranderd in het menu, helpt niet. De Af wordt ook wel geactiveerd, maar het lijkt wel of hij tegen de eindaanslag van het objectief aan komt voordat de opname scherp is en daarom niet scherp kan stellen... Nu kan ik shutter priority instellen zodat hij in ieder geval een opname maakt, maar dan is de opname wellicht niet altijd helemaal scherp. Ik heb altijd begrepen dat oneindig niet persé oneindig op het objectief hoeft te betekenen omdat er rekening gehouden wordt met warmte verschillen en uitzetten?
De AF werkt wel, je hoort de motor aanzetten, alleen gaat hij niet verder dan oneindig en dan geeft hij aan dat hij nog niet scherp is. Op scherpstel prioriteit drukt hij dan dus niet af. Daarom werkt het wel als ik dichterbij scherp stel.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo apr 14 2010 11:42 pm

mm, misschien wel gewoon stuk, volgens mij heb je al veel geprobeerd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » do apr 15 2010 9:50 am

a90 schreef:mm, misschien wel gewoon stuk, volgens mij heb je al veel geprobeerd.
ja... maar dan precies bij 3 tegelijk, waaronder een fish eye die ik zelden gebruik???
Een 24 mm van iemand anders die wel scherp stelt, maar op mijn camera een onscherp beeld geeft???
objectieven die het op mijn D2X wel gewoon doen???

heeeel vreemd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do apr 15 2010 10:23 am

Drie objectieven van jezelf die het op de D700 niet goed en op de D2x wel.

Een objectief van een ander die het op de D700 niet goed doet en op de D2x en bij die ander wel.

Ruikt toch naar een gezamelijk probleem en dat lijkt dan de D700. Geen idee wat en waarom alleen onder de 50mm, maar toch.....

flitslicht

Bericht door flitslicht » do apr 15 2010 11:09 am

Misschien is de AF spiegel ontzet. Dan krijg je bij opnamen op grotere afstanden een groter verschil met groothoek lenzen dan bij langere lenzen. Als je dingen doet als je camera onder een modelhelicopter hangen zou me dat niet verbazen, want die dingen maken nogal heftige korte bewegingen. Het kan zijn dat de lens van de ander iets anders gecalibreerd is waardoor het nog net werkt, maar je zegt zelf ook dat het niet echt scherp wordt.

Je kan eens proberen twee opnamen in portretstand te maken waarbij je de tweede opname andersom maakt, dus met de ontspanknop beneden. Zit de AF spiegel los dan zal je een duidelijk verschil zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 15 2010 11:11 am

PiaR-Fotografie schreef:
Léon Obers schreef: Verder zou ik me kunnen bedenken dat je toevallig per ongeluk een algemene lens-fine correctie hebt ingesteld bij het afregelen van één van je lenzen in de plaats van een individuele lens-fine correctie.
Ik heb per lens gecorrigeerd overigens....zat ook aardig verschil tussen de diverse objectieven.
Maar dan nog zou je een algemene correctie per ongeluk hebben kunnen instellen, het is dacht ik slechts een waarde een regel hoger als per objectief. (Ik heb nu even niet een camera bij de hand, ben nu ergens anders). Het veronderstelt ook je minder goede scherpte voor een 24mm/2.8 lens. En heb je scherpstelling met LiveView geprobeerd? Is een ander scherpstelmechanisme waarbij AF via de CAM scherpstelmodule in de bodem van de camera via de hoofdspiegel en hulpspiegel volledig wordt genegeerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » do apr 15 2010 3:38 pm

Léon Obers schreef:
PiaR-Fotografie schreef:
Léon Obers schreef: Verder zou ik me kunnen bedenken dat je toevallig per ongeluk een algemene lens-fine correctie hebt ingesteld bij het afregelen van één van je lenzen in de plaats van een individuele lens-fine correctie.
Maar dan nog zou je een algemene correctie per ongeluk hebben kunnen instellen, het is dacht ik slechts een waarde een regel hoger als per objectief. (Ik heb nu even niet een camera bij de hand, ben nu ergens anders). Het veronderstelt ook je minder goede scherpte voor een 24mm/2.8 lens. En heb je scherpstelling met LiveView geprobeerd? Is een ander scherpstelmechanisme waarbij AF via de CAM scherpstelmodule in de bodem van de camera via de hoofdspiegel en hulpspiegel volledig wordt genegeerd.
ik ga het vanavond controleren, klinkt logisch...

PiaR-Fotografie

Bericht door PiaR-Fotografie » do apr 15 2010 8:25 pm

Leon bedankt!!!! dat was idd het probleem en omdat ik uitgerekend mijn groothoek objectieven niet apart gecalibreerd had, gaven die een probleem. Alleen nu het uitstaat moet ik waarschijnlijk de scherpte van alle andere objectieven weer controleren. Maar goed, probleem opgelost....

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » do apr 15 2010 11:07 pm

Dat is opmerkelijk. Bij andere cameras kan je volgens mij niet kiezen voor algemene AF -correctie en voor lensspecifieke correctie.
Gaat dit ook zo bij de D300 (s) ? De twee correcties beinvloeden elkaar niet mag ik aannemen ?

Ik was namelijk net van plan om mijn lensen dit weekend aand te pakken dus het is wel handig om te weten ..

lock

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”