aRGB

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Arno P

aRGB

Bericht door Arno P » ma apr 12 2010 10:11 pm

Is het aan te raden om alles via aRGB te doen en bijv vanuit NX2 te exporteren in sRGB? (En kan dat?)

GdP

Re: aRGB

Bericht door GdP » ma apr 12 2010 10:55 pm

Je kan beter in dit menu de boel gelijk omzetten naar sRGB.

In het menu bewerken:

Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » di apr 13 2010 12:15 am

Henk schreef:Gerrit,

Wat heeft dit voor meerwaarde t.o.v. van fotograferen in sRGB?

Henk

Geen meerwaarde. Het zet RGB-bestanden automatische om, bij het openen van het bestand, in sRGB.

Je zou als voorbeeld kunnen noemen dat je jouw onbewerkte foto's in een archief zet als RGB-bestanden. Heb je het later nodig, dan heb je in ieder geval nog foto's met een max. aan kleurruimte.

Voor plaatsen op internet, en laten afdrukken heb je aan RGB niets, en zal je het altijd om moeten zetten naar sRGB.

Het schijnt mogelijk te zijn RGB-bestanden te kunnen afdrukken op een printer die gebruik maakt van 16 kleuren, volgens johan Kerver in het eerste nummer van ons magazin.
Laatst gewijzigd door GdP op di apr 13 2010 12:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 13 2010 7:05 am

Je hebt geluk, Johan geeft nog steeds cursussen en zijn boek over 'Colormanagement - Voorspelbare kleuren' - 2e editie is net uit. (ISBN 978-90-430-1891-3)

En wat let je, ga op de eerste rij zitten bij: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=22291" onclick="window.open(this.href)return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di apr 13 2010 12:38 pm

GdP schreef:Je kan beter in dit menu de boel gelijk omzetten naar sRGB.

In het menu bewerken:

Afbeelding
Hangt af van het doel waarvoor de bestanden bedoeld zijn. Ik werk altijd in Adobe RGB (aRGB), omdat mijn beste foto's door mijzelf worden afgedrukt op A3 of A3+ op een EpsonStylus R2400. Deze printer kan juist uitstekend met aRGB omgaan en je hebt het voordeel van de grotere kleurruimte. Voor (incidentele) vertoning op het web of voor het laten afdrukken van kleine prints zet ik de betreffende bestanden (reeds bewerkt in aRGB) om naar sRGB middels de NX2 functie Kleurprofiel:

Afbeelding
Jur

GdP

Bericht door GdP » di apr 13 2010 3:32 pm

Jur schreef:
GdP schreef:Je kan beter in dit menu de boel gelijk omzetten naar sRGB.

In het menu bewerken:

Afbeelding
Hangt af van het doel waarvoor de bestanden bedoeld zijn. Ik werk altijd in Adobe RGB (aRGB), omdat mijn beste foto's door mijzelf worden afgedrukt op A3 of A3+ op een EpsonStylus R2400. Deze printer kan juist uitstekend met aRGB omgaan en je hebt het voordeel van de grotere kleurruimte. Voor (incidentele) vertoning op het web of voor het laten afdrukken van kleine prints zet ik de betreffende bestanden (reeds bewerkt in aRGB) om naar sRGB middels de NX2 functie Kleurprofiel:

Afbeelding

Je hebt dan wel een RGB-monitor nodig i.p.v. een sRGB.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di apr 13 2010 4:23 pm

GdP schreef: Je hebt dan wel een RGB-monitor nodig i.p.v. een sRGB.
Mijn (gekalibreerd) scherm kan ongeveer 98% van de Adobe RGB kleurruimte weergeven, maar belangrijker lijkt mij de kleurruimte waarmee het uiteindelijke output-device (in mijn geval de Epson R2400 printer) werkt. Overigens kun je o.a. het histogram gebruiken om te controleren of je al of niet binnen de gekozen kleurruimte zit. Een voorbeeldje (in dit geval alleen het rode kanaal) met een willekeurig bestand in NX2, waarbij uiteindelijk alleen de kleurruimte is aangepast:

Adobe RGB
Afbeelding

ProPhotoRGB
Afbeelding

sRGB
Afbeelding
Jur

GdP

Bericht door GdP » di apr 13 2010 4:56 pm

De discussie neemt een interessante wending. :)

Ik ben in het bezit van een Canon Pixma Pro 9000 Mark II printer. Ook hier lees ik in de documentatie te gaan printen van uit de RGB kleurruimte, dit omdat de printer een wijdere kleurruimte heeft dan sRGB.

Mijn Eizo kleurenscherm (CE210W) gaat helaas niet verder sRGB.

Na het kalibreren van de printer zie ik als enig verschil met mijn scherm dat de donkere partijen wat dichtlopen. Via ‘Soft Proef aan’ zie ik dat verschijnsel ook al op mijn monitor.

Als je over gaat naar RGB kleurruimte zal dat effect dan minder zijn? Die donkere partijen zijn vaak donker groen, en de winst van sRGB naar RGB zit toch voornamelijk in het groen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo apr 14 2010 1:43 pm

GdP schreef: Na het kalibreren van de printer zie ik als enig verschil met mijn scherm dat de donkere partijen wat dichtlopen. Via ‘Soft Proef aan’ zie ik dat verschijnsel ook al op mijn monitor.
Als je over gaat naar RGB kleurruimte zal dat effect dan minder zijn? Die donkere partijen zijn vaak donker groen, en de winst van sRGB naar RGB zit toch voornamelijk in het groen.
Adobe RGB heeft t.o.v. sRGB een grotere kleurruimte aan zowel de schaduwzijde, de middentonen en de lichte tonen. In een print (aRGB op een geschikte printer) zou je derhalve een grotere differentiatie in die tonen moeten kunnen zien.

In dat kader is dit misschien ook interessant http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... GB1998.htm" onclick="window.open(this.href)return false;

De verschillen in kleurruimte kunnen in NX2 ook duidelijk zichtbaar worden gemaakt door vergelijking met Shift-H en Shift-S. Je ziet dan duidelijk welke partijen "out of Gamut" zijn.
Laatst gewijzigd door Jur op wo apr 14 2010 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

GdP

Bericht door GdP » wo apr 14 2010 1:47 pm

Jur schreef:
GdP schreef: Na het kalibreren van de printer zie ik als enig verschil met mijn scherm dat de donkere partijen wat dichtlopen. Via ‘Soft Proef aan’ zie ik dat verschijnsel ook al op mijn monitor.
Adobe RGB heeft t.o.v. sRGB een grotere kleurruimte aan zowel de schaduwzijde, de middentonen en de lichte tonen. In een print (aRGB op een geschikte printer) zou je derhalve een grotere differentiatie in die tonen moeten kunnen zien.

In dat kader is dit misschien ook interessant http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... GB1998.htm" onclick="window.open(this.href)return false;
Ik denk dat ik mijn Eizo monitor binnenkort te koop zet. :)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”