Zonsondergang met aswolk vanaf Haringvlietsluizen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Patrick_V

Zonsondergang met aswolk vanaf Haringvlietsluizen

Bericht door Patrick_V » do apr 15 2010 10:53 pm

Vanavond genomen met de aswolk uitgestoten door de vulkaan op IJsland:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Patrick_V op wo apr 28 2010 7:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Re: Zonsondergang met aswolk vanaf Haringvlietsluizen

Bericht door Daniël » ma apr 26 2010 8:11 pm

Deze stamt nog uit 15 april. Helemaal niet gezien. Apart. Zal wel door de vele berichten zijn die geplaatst zijn.

Het is jammer dat alle foto's verschillen van kleur. De ene is echt mooi rood en de laatste is weer geel.

#3 is wel mijn favoriet hier.
#4 is eigenlijk mooier maar de kleur is raar.

Denzel

Bericht door Denzel » di apr 27 2010 9:18 pm

Ik vind de eerste foto het mooiste qua kleur in de lucht, van geel naar blauw. Ziet er heel gaaf uit. Misschien dat je in het vervolg even een nummertje boven de foto kan zetten, dat reageert iets makkelijker :wink:

GdP

Bericht door GdP » di apr 27 2010 11:20 pm

Leuke serie!

Foto 1 vind ik de mooiste.

Jammer dat ze onderling zoveel van kleur verschillen.

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » wo apr 28 2010 7:12 pm

Ik was er ook wel tevreden mee, thanks!

Ik heb foto 4 even wat bijgetrokken qua kleur en helderheid.
Wat ik alleen niet snap is dat de kleuren veranderen met het zakken van de zon, dus ik vind het wel een realistische weergave zo. Of bedoelen jullie dat de foto's niet zo bij elkaar passen als serie?

Daniël

Bericht door Daniël » wo apr 28 2010 8:28 pm

het klopt ook dat de kleur van de lucht veranderd. Maar de 3e was rood en de 4e was roze/geel. Dat klopte niet helemaal.
#4 ziet er nu heel mooi.

GdP

Bericht door GdP » wo apr 28 2010 11:48 pm

Patrick_V schreef:Ik was er ook wel tevreden mee, thanks!

Ik heb foto 4 even wat bijgetrokken qua kleur en helderheid.
Wat ik alleen niet snap is dat de kleuren veranderen met het zakken van de zon, dus ik vind het wel een realistische weergave zo. Of bedoelen jullie dat de foto's niet zo bij elkaar passen als serie?

Bij dit soort foto's moet je de witbalans niet op automatisch laten staan. Kies bv. voor 'Daglicht' voor lekkere rode kleuren.

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » do apr 29 2010 6:43 am

Hij stond inderdaad op automatisch, maar dat maakt toch niet uit als je in RAW schiet ;)

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do apr 29 2010 7:38 am

Kan het dat alle horizonnen op de foto's wat scheef zijn? Verder wel leuke foto;s.

Olijfje

Bericht door Olijfje » do apr 29 2010 7:59 am

maar dat maakt toch niet uit als je in RAW schiet
Nee, maar je moet het later wel even bij trekken in je fotobewerkingsprogramma, en dat is best wel lastig.
Een grijskaart doet hier wonderen.

Verder prima platen.
De mooiste tot nu toe die ik gezien heb van de aswolk.

GdP

Bericht door GdP » do apr 29 2010 9:16 am

Patrick_V schreef:Hij stond inderdaad op automatisch, maar dat maakt toch niet uit als je in RAW schiet ;)
Dat maakt heel veel uit, want de camera gaat elke keer opnieuw de witbalans bepalen. Wil je dit achteraf corrigeren naar één vaste waarde, dan moet je dit doen in de camera-instellingen van CNX2. Kies in dat geval bv. ‘Daglicht’ als kleur temperatuur. Maar dan ook voor alle foto’s!

Misschien een leuk experiment om je foto’s nog eens een keer te bewerken?

Een ondergaande zon geeft als licht een hele lage kleurtemperatuur. Vandaar dat wij dat als rood e.d. ervaren. Pas je de witbalans (kleurtemperatuur) van de camera daar op aan, dan worden de kleuren een stuk neutraler. Een effect wat je dus eigenlijk niet wil.

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr apr 30 2010 10:33 am

Dat van die witbalans heb ik inderdaad wel gemerkt, ik heb veel moeten schuiven per foto. Maar het waren wel leuke foto's om te bewerken!
Ik heb voor de horizonnen inderdaad geen lineaal gebruikt om het te controleren, dus ze zouden een tikkeltje scheef kunnen staan ja.

Ik ga jullie tips ter harte nemen. Bedankt voor alle leuke en handige reacties :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”