SB600 raakt overhit

Discussies over flitsers
Plaats reactie
smitienikon

SB600 raakt overhit

Bericht door smitienikon » za apr 17 2010 9:44 pm

Ik heb nu de ervaring dat de SB600 overhit raakt.
Na zo'n 280 foto's met filts te hebben geschoten in een kleine 2 uur raakte SB600 overhit.
De symtomen waren dat het beeld scherm weg viel en body er warm was.
Na het verwijderen van de baterijren die je bijna niet kon vast houden,na het plaatsen van nieuwe baterijen werkte de SB600 het weer.
Ik heb gewone baterijren gebruik.
Heeft iemand ook deze ervaring gehad ?

Patrick_V

Re: SB600 raakt overhit

Bericht door Patrick_V » za apr 17 2010 9:47 pm

Ik zou je gebruiksaanwijzing er eens op naslaan, er zit een maximum aantal per tijdsduur aan bij de SB600 ;)

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » za apr 17 2010 11:04 pm

Heb geen specifieke ervaring met oververhit raken van flitser, heb hem dan ook nooit zo intensief gebruikt als jij beschrijft.
Wat wel gebeurt is idd dat de SB zich vreemd gaat gedragen als de batterijen bijna leeg zijn.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

george013

Bericht door george013 » zo apr 18 2010 9:40 am

Na zo'n 280 foto's met filts te hebben geschoten in een kleine 2 uur raakte SB600 overhit.
Je maakt me nieuwsgierig. Twee uur achter elkaar om de 25 sec een foto?
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 18 2010 11:31 am

Het is geen onbekend fenomeen dat flitsers oververhit kunnen raken. Je mag blij zijn dat Nikon daar een thermobeveiliging in heeft gestopt. Er zijn ook flitsers zonder beveiliging, die blaas je letterlijk op. Meestal knallen dan een paar weerstanden of andere onderdelen uit elkaar.
Het is ook niet echt goed voor je flitsbuis. Die wordt zo heet dat er microscopisch kleine haarscheurtjes in het glas komen waaruit het gas in de flitsbuis naar buiten gaat lekken. Op een gegeven moment gaat je flitsbuis meer en meer dienst weigeren omdat er te weinig gas in zit.

Als je zoveel foto's achtereen maakt kun je beter een zwaarder type flitser kopen die op lager vermogen flitst.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo apr 18 2010 11:42 am

..óf -en ik zeg niet dat dat per se bij jou het geval is- leren flitsen.

Ik zie in mijn omgeving ook wel eens mensen die continu op ongeveer 1/1 flitsen (wel op TTL uiteraard, maar gezien de harde flits en lange laadtijden benadert het 1/1), omdat ze gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”