D80 aanschaffen in Duitsland of Nederland?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

D80 aanschaffen in Duitsland of Nederland?

Bericht door jvdheuvel » ma mei 07 2007 12:08 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb inmiddels al een hoop informatie van dit interessante forum afgehaald....

Nu ben ik al een tijdje aan het sparen om een dSLR aan te schaffen en ben er inmiddels eigenlijk wel uit dat ik een D80 18-70 kit wil kopen. Daarnaast wil ik graag het 70-300 VR objectief, een SB-600 flitser en de MB-D80 batterygrip erbij aan gaan schaffen.

Nou heb ik de mogelijkheid om deze spullen voordeliger aan te schaffen in Duitsland dan het bedrag dat ik in NL hiervoor neer zou moeten leggen. Alles bij elkaar scheelt het me bijna € 500,00 in aanschaf. Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben is de garantie en een eventuele andere taal in de bediening....

Mijn vraag is dan ook of er in een duitse D80 ook gewoon een Nederlands of Engelstalig menu zit en of er problemen te verwachten zijn wanneer er aanspraak moet worden gemaakt op de garantie. Het kan namelijk zijn dat ik het via internet moet bestellen in Duitsland.

Kan iemand me vertellen hoe het hiermee zit?

Alvast bedankt.

Groeten,

Joris.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » ma mei 07 2007 12:24 pm

Gewoon in Duitsland bestellen. De garatie van Nikon is wereldwijd. Die €500 verschil kun je weer gebruiken om wat extra accesoires aan te schaffen.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

moet kunnen, maar wel voorzichtig

Bericht door George Fennes » ma mei 07 2007 12:29 pm

Nikon Nederland valt onder Nikon Duitsland, dus dat lijkt mij geen probleem.

Wat de taal betreft, volgens mij kan je in het menu de taal van je camera aanpassen, dus dat is ook geen probleem.

En 500 euro is wel veel geld, echt de moeite waard.

Maar kijk wel eerst of het een betrouwbaar adres is, anders ben je je geld kwijt en geen camera en dat is nog vervelender dan 500 euro te veel uitgeven.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdheuvel » ma mei 07 2007 12:45 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Het ligt er gewoon aan dat ik een eigen bedrijf heb en daardoor zonder BTW in Duitsland kan kopen (intracommunautaire levering). Dat scheelt gewoon heel erg veel geld. Daarnaast kan ik het ook nog eens ten laste brengen van de winst en scheelt het me nog eens een slok op een borrel.... :-) *hips*

Het adres waar ik dan ga kopen, maar aangezien ik op redelijke afstand van Duitsland woon, kan ik het desnoods gewoon zelf op gaan halen.... OK, dan denk ik dat het voor mij wel duidelijk is....

Maar met betrekking tot de taal van het menu.... daar zit dus standaard ook NL in? Of is het dan alleen maar EN en andere talen?

Ik zal eens op zoek gaan naar een betrouwbaar adres in Duitsland.... :-)
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma mei 07 2007 1:46 pm

jvdheuvel schreef:Het ligt er gewoon aan dat ik een eigen bedrijf heb en daardoor zonder BTW in Duitsland kan kopen (intracommunautaire levering). Dat scheelt gewoon heel erg veel geld. Daarnaast kan ik het ook nog eens ten laste brengen van de winst en scheelt het me nog eens een slok op een borrel.... :-) *hips*
Als je 'm bedrijfsmatig aanschaft in Nederland kan je de BTW toch terugvragen zoals met al je inkoop in Nederland? Het ten laste leggen van de winst blijft ook hetzelfde.
Is de cameraset ex BTW zoveel goedkoper in Duitsland?

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdheuvel » ma mei 07 2007 2:01 pm

Aangezien ik onder de KOR val (Kleine Ondernemers Regeling), en ik ook onder de grens blijf van € 1800,00 aan af te dragen BTW, hoef ik die BTW niet af te dragen aan de BD. Op die manier scheelt het me in de aanschaf gewoon veel.

Uiteindelijk kan je het inderdaad terugvragen in NL, maar omdat ik toch niets af hoef te dragen, merk ik daar uiteindelijk ook niet echt iets van.... Tja, dan geef ik dat geld in eerste instantie al liever niet uit.... :-)

De spullen zijn in Duitslang niet zo gigantisch veel goedkoper nee, maar het scheelt over de hele linie toch al ruim € 100,00 t.o.v. de NL prijzen. Als je alles tegelijk aanschaft, dan is dat toch weer mooi meegenomen nietwaar? Daar gaat dan de BTW nog eens vanaf die de Duitse leverancier niet hoeft te rekenen... en dan scheelt het gewoon 500,00 in mijn portemonnee....

Per onderdeel van de uitrusting scheelt het in totaal het volgende:
- D80 - 18-70 kit ongeveer € 250,00
- 70-300 VR objectief ongeveer € 125,00
- SB-600 flitser ongeveer € 75,00
- MB-D80 batterygrip ongeveer € 50,00

Alles bij elkaar dus ongeveer € 500,00.

Groeten,

Joris.

Robin

Bericht door Robin » ma mei 07 2007 2:11 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdheuvel » ma mei 07 2007 5:32 pm

Robin,

Ik heb het inderdaad over prijzen exclusief BTW, omdat ik die als NL bedrijf niet hoef te betalen. Dat scheelt in de aanschaf.

De prijzen die jij noemt zijn inderdaad zoals ik ze ook ben tegengekomen. de kit zit rond de 1050, flitser en objectief zijn de prijzen die je zelf ook al noemt. Maar zodra je daar de BTW niet van hoeft te betalen, dan scheelt dat gewoon een hoop geld.

Wanneer je kijkt naar de normale prijzen inclusief BTW, dan scheelt het maar iets van EUR 100,00 zoals ik hierboven al had aangegeven ;-) )

De prijzen heb ik ook vergeleken met die van Konijnenberg.... niet een van de goedkoopste, maar wel een goede service en deskundigheid is mij verteld.
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

Robin

Bericht door Robin » ma mei 07 2007 5:36 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 08 2007 6:51 am

Paul Demo schreef:Gewoon in Duitsland bestellen. De garantie van Nikon is wereldwijd. Die €500 verschil kun je weer gebruiken om wat extra accessoires aan te schaffen.
Zoek in dit forum eens wat meer op garantie. Je zult versteld zijn.
Garantie en service worden gegeven door de winkel waar je wat haalt. Dus wat je ver haalt is lekker.
Op alle in Europa gekochte producten geeft Nikon Nederland wel garantie.
De wereld garantie heb je als je op vakantie in de US met je Nederlandse camera, en aankoopbewijs en internationaal garantie bewijs pech hebt. Omgekeerd een Amerikaan hier op vakantie heeft ook garantie met zijn spullen.

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdheuvel » di mei 08 2007 7:50 am

@Robin: dat idee had ik ook ja.... heb echt maandenlang van alles en nog wat ziten doorlezen aan tests, fora, nagevraagd bij collega's wat die gebruikten, af en toe bij wat fotografen lagns gegaan voor advies..... Dus het is een redelijk weloverwogen beslissing hoe ik tot deze samenstelling ben gekomen.... :-)

@Hans: Je bedoelt dat ik gewoon in NL de garantie kan ontvangen. M.b.t. die werelddekking voor garantie, dat wist ik al.... gelukkig met mijn huidige camera nooit gebruik van hoeven maken. Ik weet in ieder geval wel dat ik op reis altijd mijn aanschafnota en garantiebewijs mee moet nemen.... zeker als je door de douane moet.... :-)

Maar goed, bedankt voor jullie reacties.

John Sentani

Bericht door John Sentani » di mei 08 2007 8:03 am

Kun je nog doorgeven bij welke winkel in Duitsland je gaat kopen?
Hebben andere misschien ook iets aan.

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdheuvel » di mei 08 2007 8:08 am

Zodra ik het geld bij elkaar heb en mijn vrouw zover heb dat ik de camera inderdaad kan gaan aanschaffen, dan zal ik proberen er aan te denken om hier nog even een berichtje te plaatsen waar ik de spullen heb gehaald. maar zoals het er nu naar uitziet, kan dat nog wel een maandje of anderhalf duren.... dus nog even geduld... :-)

paparazzi

Bericht door paparazzi » di mei 08 2007 8:27 am

In Amerika is het nog vreemder wat de btw betreft. Ik heb daar spullen besteld bij 'n bedrijf in New York. Had ik 't laten versturen naar 'n adres in NY had ik iets van 9% extra moeten betalen. Maar mijn adres bevindt zich in California en dan kwam er dus gewoon helemaal niets bij!

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo mei 13 2007 9:49 am

in dld halen, en die 500 euri daar investeren in een mooie lens en / of accesoires.

spreuk in deze topic.

wie het kind in zichzelf verliest is snel dood

satre

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”