D300 Ander geluid met CF kaart erin
D300 Ander geluid met CF kaart erin
hoi allemaal,
ik heb net een d300 aangeschaft en ik ben er een beetje mee aan het spelen en nu kom ik er achter dat de sluiter/spiegel een ander geluid maakt als de CF erin zit dan als de CF eruit is.
Als de CF eruit is klinkt die helemaal normaal maar als de CF erin zit klinkt het als een soort dubbele klik(soort spiegelvoorontspanning) de spiegelvoorontspanning staat logischerwijs uit.
Het probleem is alleen hoorbaar bij langzame sluitertijden(1/30 en langzamer)
Ik hoor het graag wat er aan de hand is!
Groetjes Ziggy
ik heb net een d300 aangeschaft en ik ben er een beetje mee aan het spelen en nu kom ik er achter dat de sluiter/spiegel een ander geluid maakt als de CF erin zit dan als de CF eruit is.
Als de CF eruit is klinkt die helemaal normaal maar als de CF erin zit klinkt het als een soort dubbele klik(soort spiegelvoorontspanning) de spiegelvoorontspanning staat logischerwijs uit.
Groetjes Ziggy
Laatst gewijzigd door Ziggys91 op vr apr 16 2010 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: D300 Ander geluid met CF kaart erin
Ik heb net even zelf zitten doen en ik kwam er achter dat die in 14bit stond, zonder mem card gaat die automatisch in de 12bit stand, met 14bits fotos maakt die net een ander geluidje!
Heb jij dit ook??
Bedankt voor het snelle en uitgebreide andtwoordt!
Ziggy
Heb jij dit ook??
Bedankt voor het snelle en uitgebreide andtwoordt!
Ziggy
Laatst gewijzigd door Ziggys91 op za apr 17 2010 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Omdat iets softwarematigs anders staat gaat hij mechanisch een ander geluid maken?
Ik denk dat je body holler klinkt zonder CF kaartje. Met CF kaartje wordt die holte opgevuld en kan dan niet meer als klankkast functioneren en/of resoneren.
Nee, het is echt een soort spiegel voorontspanning wat ik hoor, zou iemand het met zijn d300 kunnen testen of het ook verschil maakt bij 14/12bit nef?Patrick_V schreef:![]()
Omdat iets softwarematigs anders staat gaat hij mechanisch een ander geluid maken?
Ik denk dat je body holler klinkt zonder CF kaartje. Met CF kaartje wordt die holte opgevuld en kan dan niet meer als klankkast functioneren en/of resoneren.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zal wel een of andere vergeten persoonlijke instelling zijn, die effect heeft bij meer langzame sluitertijden.
Loop al je persoonlijke instellingen eens na, of maak een reset met de twee knoppen reset-functie.
Loop al je persoonlijke instellingen eens na, of maak een reset met de twee knoppen reset-functie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hmm apart, als ik op 14bit fotos maak hoor ik echt een spiegelvoorontspannings geluidje en bij 12bit niet..
heeft niemand anders dit?
heeft niemand anders dit?
Net ook even getest. 12-bit maakt inderdaad een ander geluid dan 14-bit.
En ik heb de D300s. Klikt misschien gek, maar volgens mij is ie ook sneller met 12-bit....
En ik heb de D300s. Klikt misschien gek, maar volgens mij is ie ook sneller met 12-bit....
zou een foto met 12bits sneller zijn dan met 14bits? dat kan toch bijna niet.... die bits gaan toch parallel het geheugen in? Ik heb ook wel eens gehoord dat met 14bits een extra stukje van de sensor bijgeschakeld wordt, zou dat soms extra geluid maken? grotere sensor = een grotere voorspanning = een ander geluid?
En als je je camera ondersteboven houdt? Maakt ie dan ook een ander geluid?
sorry, teveel zon op de bleke snoet gehad
ajuus
emiel
En als je je camera ondersteboven houdt? Maakt ie dan ook een ander geluid?
sorry, teveel zon op de bleke snoet gehad

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met de D300 getest 4xZiggys91 schreef:hoi allemaal,
Groetjes Ziggy
Met CF-kaart en gehoorapparaten aan,
Met CF-kaart en gehoorapparaten uit,
Zonder CF-kaart en gehoorapparaten aan en
Zonder CF-kaart en gehoorapparaten uit.
Ik hoor altijd twee klikken zij het dat die met gehoorapparaten uit veel doffer klinken.
De hamvraag is niet hoeveel klikken, maar "doettiehetofdoettiehetniet".
Komen er foto's van, dan is er m.i. niets aan de hand.
Peter
Onderhand ben ik er al achter dat het niet door de geheugenkaart komt maar echt door het 12/14bit. De 14bit reageerd met snellere sluitertijden een stuk langzamer(shutterlag) dan de 12bit en op langzame sluitertijden hoor je een zachte ''voorklik''(heel snel gevolgt door de echte klik)
Fotos komen er zeker van! verder geen probleem dus, vroeg me gewoon af of het normaal was!
Heel erg bedankt voor alle snelle en bruikbare reacties!
Fotos komen er zeker van! verder geen probleem dus, vroeg me gewoon af of het normaal was!
Heel erg bedankt voor alle snelle en bruikbare reacties!
staat ook ergens in de handleiding. 14 bits is inderdaad trager. Probeer maar eens een burst te schieten op zowel 14 als 12 bits en je zult het verschil wel merken.
heb even de vraag gesteld aan Nikon Support. Als ik bericht hebt plaats ik het.
- Léon Obers
- Forumlid
Met D700 geprobeerd met de volgende instellingen voor een constant mechanische omstandigheid/werking:
- Enkelvoudige opnamen (geen burst).
- Manuele focus (AF wordt er dan niet bij getrokken, omdat met ingeschakelde AF het telkens verschillend kan zijn, maar net waar je op richt).
- Manuele instellingen voor diafragma en tijd. (i.v.m. de juiste omstandigheid en herhaal nauwkeurigheden van mechanisch bewegende delen).
----> één testreeks met 1/30 sec., één testreeks met 1/500 sec.
Geen enkel verschil in 12 of 14 bits, in demo-stand of met CF-kaart per reeks van dezelfde sluitertijd.
(Uiteraard is een reeks met 1/30 sec. wel wat langzamer als bij 1/500 sec.)
- Enkelvoudige opnamen (geen burst).
- Manuele focus (AF wordt er dan niet bij getrokken, omdat met ingeschakelde AF het telkens verschillend kan zijn, maar net waar je op richt).
- Manuele instellingen voor diafragma en tijd. (i.v.m. de juiste omstandigheid en herhaal nauwkeurigheden van mechanisch bewegende delen).
----> één testreeks met 1/30 sec., één testreeks met 1/500 sec.
Geen enkel verschil in 12 of 14 bits, in demo-stand of met CF-kaart per reeks van dezelfde sluitertijd.
(Uiteraard is een reeks met 1/30 sec. wel wat langzamer als bij 1/500 sec.)
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
14 bits is meen ik maximaal 3 fps (frames per seconde). Een D300 doet er in 12 bits 6 fps, een D300s zelfs 7 fps. Met de goede vulling in de MB-D10 greep doen ze beide zelfs 8 fps. Dus ja, het maakt veel uit!MarcoJ schreef:staat ook ergens in de handleiding. 14 bits is inderdaad trager. Probeer maar eens een burst te schieten op zowel 14 als 12 bits en je zult het verschil wel merken.
Iets waar de Canon tegenhangers trouwens geen last van hebben; die lijden niet (nauwelijks) onder de extra bits...