NIkon D60 maar alleen nog groene foto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jpendjol

NIkon D60 maar alleen nog groene foto's

Bericht door jpendjol » zo apr 18 2010 7:56 pm

Hoi Allemaal,

Mijn naam is Pendjol en ik ben nieuw op dit forum.
Ongeveer 1 jaar geleden kocht ik mijn D60 en ben nog steeds zeer tevreden.
Alleen na 2 weken maakte hij alleen nog maar groene foto’s. Van alles geprobeert, terug gezet naar fabrieks instellingen maar dit maakte voor probeelm niets uit.
Ik terug naar de winkel (Dixons) die wisten ook niet wat het was. En hij moest opgestuurd worden 6 weken later, dus 3 weken na mijn vakantie waar ik hem voor gekocht had kreeg ik hem terug met de melding gebruikers fout. Ik dacht balen dan lag het dus toch aan mij nu weet ik alleen nog niet wat ik verkeerd heb gedaan.
Vandaag ben ik foto’s aan het maken en gebeurt het weer. Alles is groen. Dinsdag avond vertrek ik naar Euro disney en Ik wil hem nu wel graag meenemen weet iemand wat ik fout doe?
Ik heb eventueel nog voorbeeld foto’s

Alvast bedankt Pendjol

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: NIkon D60 maar alleen nog groene foto's

Bericht door emiel » zo apr 18 2010 8:17 pm

na de reparatie, was alles toen weer ok?

en plaats even een foto, incl exif informatie.

ajuus
emiel

jpendjol

Bericht door jpendjol » ma apr 19 2010 7:00 am

Na reparatie deed hij het weer perfect.
maar hun geven aan niets gedaan te hebben.
Alle foto's die vanaf de eerste groene foto genomen zijn blijven groen.

hoe plaats ik hier een foto en wat is exif informatie.
Groetjes joryd

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 19 2010 12:38 pm

Waar woon je Pendjol?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 19 2010 1:36 pm

Waarschijnlijk per ongeluk "bij het spelen met de camera" ooit een keer een custom white balans van een rode ondergrond gemaakt. Dan krijgt je een standaard "groencorrectie". Service heeft hem vervolgens van de custom white balans afgehaald en bijv. weer terug gezet op "Auto" witbalans.
Misschien nu bij toeval weer diezelfde preset gebruikt van die verkeerde witbalans van toen die nog steeds als instelling in het geheugen staat, en je krijgt weer keurig netjes diezelfde groen correctie als een jaar geleden.

Gebruikersfout.

Neem met de gebruikshandleiding erbij de instellingen door van de witbalans.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 19 2010 2:28 pm

Léon Obers schreef:Waarschijnlijk per ongeluk "bij het spelen met de camera" ooit een keer een custom white balans van een rode ondergrond gemaakt.
Lijkt me niet iets dat je zomaar per ongeluk doet.... laat staan twee maal... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 19 2010 4:11 pm

De gegeven situatie van de TS kan makkelijk Patrick. Je hebt de camera op je schoot en speelt met settings. De camera kijkt bijv. toevallig tegen een rode trui aan (in de plaats van een neutrale grijskaart), en maakt een custom witbalans. Je hebt dan een verkeerde referentie gemaakt. Vervolgens kies je de preset die hoort bij die custom witbalans. Heb je precies dit effect.
Die referentie van die custom witbalans blijft in het geheugen zolang je niet opnieuw een custom witbalans gaat maken. Kies je een jaar later simpel weer opnieuw de preset op die eerder gemaakte custom wit balans krijg je hetzelfde effect van een jaar terug. Niet meer, niet minder.

jpendjol

Bericht door jpendjol » ma apr 19 2010 4:53 pm

Dank jullie wel voor jullie help zover.
even wat antwoorden:

Ik woon in Eindhoven
Als ik instellinge per ongeluk verander en zet hem daarna terug naar fabrieks instellingen dan moet hij toch weer gewoon zijn?
Dixons kon niet vinden waar het aan lag en hun hebben deze naar Nikon gestuurd van hun kreeg ik deze terug met begeleiden schijven nav Nikon: gebruikersfout.
Dit is niet gebeurd tijsens het spelen met instellingen ik was gewoon aan het knippen en toen ik terug ging kijken waren de laatste 2 ineens groen alles wat ik daarna heb geprobeerd veranderde niets aan de situatie

Groetjes Jordy

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 19 2010 5:08 pm

Een verkeerde verstelling is gemakkelijk gemaakt hoor. Het is beslist iets heel simpels.
(Ik heb wel eens ooit bewust verkeerde custom witbalans referenties gemaakt, om te zien wat er gebeurt, vandaar dat ik het effect ken).
Met een algemene reset wordt een witbalans referentie niet gewist en een witbalans setting niet versteld.
(Blz. 70 van de handleiding geeft aan welke instellingen terug gezet worden. Een "verkeerde" preset witbalans setting zit er niet bij).

Waar woon je in Eindhoven, wil ik het wel even voor je bekijken waar het aan ligt. Ik woon ook in Eindhoven. Contact via PB.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 19 2010 5:56 pm

Léon Obers schreef:Waar woon je in Eindhoven, wil ik het wel even voor je bekijken waar het aan ligt. Ik woon ook in Eindhoven. Contact via PB.
Precies waarom ik die vraag even stelde. ik hoopte al dat we iemand met kennis van zaken bij je in de buurt hebben. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

jpendjol

Bericht door jpendjol » ma apr 19 2010 10:47 pm

Super bedankt allemaal,

Echt een topforum.

Doordat er werd gezegd dat het hoogst waarschijnlijk een instelling was heeft mijn vrouw met haar goude handjes overal aangezeten onder het mom
het kan niet veel erger worden dat dit. Heeft toen naar haar zeggen de 2 groene knoppen ingedrukt en het was opgelost.
NU weet ik alleen niet exact wat het nu was dus ik heb nog even geprobeerd dit te reproduceren om te kijken hoe ik het weer op moest lossen voor de volgende keer maar tervergeefs Nou in ieder geval bedankt voor iedereen die geholpen heeft en Leon bedankt dat je hebt aangeboden om er naar te kijken.
Groetjes Jordy

Super blij dat ik een Nikon heb!!!!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 19 2010 11:03 pm

Jammer, dat we het nog niet weten.
Je zou de witbalans op "PRE" kunnen zetten (blz. 52 van de handleiding), maar dan niet verder een foto of referentie kiezen, maar gewoon het menu naar "PRE". Uit het menu gaan (dan zie je een PRE in de regel bij witbalans), en een opname maken.
Is het groen, dan weet je waar het vandaan komt.

Je kunt de witbalans altijd weer naar "AUTO" zetten (de meest gebruikte instelling).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 30 2010 9:27 am

Inmiddels hebben we via PB gecommuniceerd, want het probleem van groene foto's deed zich ineens weer voor van de ene opname op de andere opname, uitgerekend in Disney World. Via mijn server hebben we wat opnamen uitgewisseld.
Nou werkelijk, zo groen hebben we het nog niet eerder gehad.

Vanuit de EXIF info is alles hetzelfde met "automatische witbalans". Een op verzoek gemaakt NEF-bestand bood ook geen soelaas, in zoverre dat witbalans instellen op een andere waarde, de opnamen even groen bleven. Het histogram toont slechts één actief kanaal. De andere kanalen, op wat sputtertjes in het begin van het histogram, zijn volledig leeg.

Het is wat mij betreft duidelijk dat het niet om een gebruikersfout gaat maar echt om een storing in het elektronische circuit of de sensor zelf. Dat tussendoor de vrouw van Gerrit dat toch weer even "normaal" heeft gehad, is meer toeval als wijsheid. Een storing hoeft zich namelijk niet altijd constant voor te blijven doen. Mogelijk dat bij controle eerder door Nikon Service, de toestand op dat moment zich ook niet voordeed en om die reden werd gesuggereerd dat het toen om een gebruikersfout ging.

Hierbij de foto's online, zodat jullie dit groene fenomeen kunnen aanschouwen. Groener als een kikker.
Ik heb geadviseerd de foto's aan Nikon ter beoordeling voor te leggen, en aangegeven dat zelfs ondanks de garantie die mogelijk nu wel is verlopen, Gerrit dit niet hoeft te accepteren als "slijtage". Omdat het probleem zich ook al voordeed vorig jaar, wat toen zeker volop binnen de garantietermijn was, moet Nikon dit alsnog herstellen.

Ik heb een ftp-account op mijn server gemaakt waar de bestanden staan.
Anderen kunnen het er dan uithalen en bekijken.
Niet rommelen op de server. (Het is een actieven ftp-server waar je ook bestanden kunt neer zetten. Het werkt alleen vanuit Microsoft Explorer Internetbrowser om er bestanden neer te kunnen zetten). Er staan ook bestanden m.b.t. een ander onderwerp uit het forum, laat die staan.
Kijk in de map "Subject Groene foto's". Eventueel het browservenster verversen als je al eerder op de ftp-server bent geweest, om de actuele situatie te zien, anders bekijk je mogelijk een eerdere niet meer actuele situatie vanuit de cache-gegevens van een browser.

EDIT: Nu enkel een link om bestanden te bekijken (geen upload-link) ** HIER **
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mei 08 2010 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr apr 30 2010 10:03 am

Mm, dat is best naar als je op vakantie bent. Het lijkt wel of alleen het groene kanaal wordt uitgelezen / wordt opgeslagen. En dat na 3200 foto's.

Terug met dat ding zou ik zeggen, kijken of hij nog onder garantie vervangen kan worden
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

jpendjol

Bericht door jpendjol » za mei 01 2010 9:04 am

Leon bedankt voor je hulp.

Hij valt nog binnen de garantie hij is gekocht op 13-06-2009.
Het is goed om te weten dat het geen gebruikersfout is.
Kan ik dit nu het beste via Nikon zelf regelen of moet dit weer via Dixons? (hier hebik hem gekocht).
Ik hoop dat dit via Nikon zelf kan.

Groetjes jordy

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”