zoom van 'oude' reflex op digitale reflex te gebruiken ?
zoom van 'oude' reflex op digitale reflex te gebruiken ?
Hallo, ik ben van plan een nikon d3000 aan te kopen. Ik had vroeger een nikon F65 waarop ik ook een AF nikkor 70-300mm 1:4-5.6G lens had. Nu heb ik op een test van de nikon d3000 gelezen dat alle objectieven van na 1977 ook op de nikon d3000 kunnen. Klopt dit ? Past mijn 'oude' lens op een nieuwe nikon d3000 ? Het zou de aanschaf alvast een pak goedkoper kunnen maken... Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zoom van 'oude' reflex op digitale reflex te gebruiken ?
De lens past zonder problemen, je zult alleen zelf scherp moeten stellen, noch in je D3000, noch in deze lens zit een motortje.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Chastel, voor de duidelijkheid.
Bij Nikon ontbreken in de goedkoopste camera body's zoals een D3000, D5000, D60 scherpstel-motortjes die oudere AF lenzen nodig hebben om scherp te kunnen stellen. Alleen nieuwere typen lenzen waarbij in de lens zelf een motortje zit, kunnen op dat soort camera's gebruikt worden als je gebruik wilt maken van de automatische scherpstelling. Die lenzen hebben de codering AF-S (voor wat betreft de lenzen van Nikon). Bij camera's als D80, D90, D300 en verder, zitten in de body's ook scherpstelmotoren die de oudere variant AF-lenzen kunnen bedienen.
Bij Nikon ontbreken in de goedkoopste camera body's zoals een D3000, D5000, D60 scherpstel-motortjes die oudere AF lenzen nodig hebben om scherp te kunnen stellen. Alleen nieuwere typen lenzen waarbij in de lens zelf een motortje zit, kunnen op dat soort camera's gebruikt worden als je gebruik wilt maken van de automatische scherpstelling. Die lenzen hebben de codering AF-S (voor wat betreft de lenzen van Nikon). Bij camera's als D80, D90, D300 en verder, zitten in de body's ook scherpstelmotoren die de oudere variant AF-lenzen kunnen bedienen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een D3000 en D5000 zijn goedkopere camera's. En elke keer dat je een bijzonder objectief wilt aanschaffen, betaal je meer voor dat objectief.
Beide camera's zijn zeer geschikt om het bij de meegeleverde objectieven te laten.
Kijk eens naar het prijsverschil tussen een D5000 en de 1,4 50 AFS en de D90 met de f1,8 50 AFD.
Op een D90, passen alle objectieven vanaf 1976 en werken alle objectieven vanaf 1986 AF als ze tenminste AF zijn.
Beide camera's zijn zeer geschikt om het bij de meegeleverde objectieven te laten.
Kijk eens naar het prijsverschil tussen een D5000 en de 1,4 50 AFS en de D90 met de f1,8 50 AFD.
Op een D90, passen alle objectieven vanaf 1976 en werken alle objectieven vanaf 1986 AF als ze tenminste AF zijn.