Ik neem aan dat je bedoelt voor een standaardzoom (en veelvuldig gebruik)?Quatz schreef:De 24-70 is wel zwaar vind ik.
De 70-200 2.8 is ook niet bepaald licht ... Hoe vaak gebruik je die?
Ik neem aan dat je bedoelt voor een standaardzoom (en veelvuldig gebruik)?Quatz schreef:De 24-70 is wel zwaar vind ik.
Tja, jouw is kennelijk dat sjouwen wel waard, anderen niet. Waarom respecteer je niet als mensen dat niet willen sjouwen?Snadaa schreef:Een erg vreemde discussie.... waarom is gewicht een argument als je de D700 wil kopen. Ik snap daar niks van.
....Tja het is even sjouwen maar dan heb je ook wat.
....Zwaar spul allemaal maar het is het sjouwen echt wel waard.!!!
Léon Obers schreef:Tja, jouw is kennelijk dat sjouwen wel waard, anderen niet. Waarom respecteer je niet als mensen dat niet willen sjouwen?Snadaa schreef:Een erg vreemde discussie.... waarom is gewicht een argument als je de D700 wil kopen. Ik snap daar niks van.
....Tja het is even sjouwen maar dan heb je ook wat.
....Zwaar spul allemaal maar het is het sjouwen echt wel waard.!!!
Dat vind ik nu erg vreemd aan deze discussie. Het perse aan willen praten dat gewicht absoluut geen bezwaar mag zijn.
En zou het probleem mogelijk niet eens het sjouwen in een rugzak kunnen zijn, dan nog als plomp gevaarte voor je gezicht.
Er zijn genoeg alternatieven, ook prima lenzen om te gebruiken.
Er zijn ook mensen die om het gewicht een Leica M9 kopen met een paar lichtgewicht lenzen. Wat is daar verkeerd aan?
Anderen kiezen midden formaat camera's met digitale achterwanden. Die gaan jouw toch ook niet vertellen, dat ze het niet snappen waarom je een D700 zou aanschaffen, en dat middenformaat alleen de keuze is die je als fotograaf hebt?
OK, laat ik het dan anders stellen. Waarom moeten er perse grote omvangrijke en zware lenzen op een D700 gekozen worden om tevreden te kunnen zijn over de beeldkwaliteit? Wat heeft omvang en gewicht van lenzen met optische kwaliteit te maken? Want daar leg je in je reactie eerder duidelijk een connectie mee. Hoe zwaarder hoe beter lijkt het. Terwijl juist wordt aangegeven dat daar nu juist bezwaar tegen is.Snadaa schreef:Heeft niks met respect te maken, natuurlijk respecteer ik zijn mening c.q. opvatting, dat wil echter niet zeggen dat ik hem snap!
Ook ik loop het liefste met de D700 en een 50mm/1.4 rond. Lekker licht, en komen mooie plaatjes uit, en voor veel gevallen voldoende bereik.Léon Obers schreef:OK, laat ik het dan anders stellen. Waarom moeten er perse grote omvangrijke en zware lenzen op een D700 gekozen worden om tevreden te kunnen zijn over de beeldkwaliteit? Wat heeft omvang en gewicht van lenzen met optische kwaliteit te maken? Want daar leg je in je reactie eerder duidelijk een connectie mee. Hoe zwaarder hoe beter lijkt het.
Ik weet uit eerdere posts dat de 24-70 niet je lievelingslens is. Jammer dat je allerlei beperkingen en voorwaarden aan receptie fotografie stelt, die voor mij in ieder geval niet van toepassing zijn.Léon Obers schreef:Voor een receptie waarvan de foto-afdrukken zelden boven de 13x8 cm uitkomen en je meestal niet eens met volle diafragma-opening werkt kun je elke handige zoomlens combinatie gebruiken van bijna om het even welk merk of type tussen pakweg groothoek en net iets meer dan normaal. Voor dat soort werk voldoen ze eigenlijk allemaal. Hoekscherpte is daarin niet eens belangrijk, meeste onderwerpen bevinden zich niet in die hoeken maar ergens centraal. Daar heb je IMO dus ook niet speciaal een Nikkor 24-70mm lens voor nodig. Vandaar alle lichtere meer compacte alternatieven die zijn aangedragen.![]()
Inderdaad zelfs dat kan. Ik ken fotografen die altijd een compact bij hebben, en als het zo uitkomt toevallig ergens op locatie productfotografie pleegden die ze later voor commercieel werk gewoon in de folder erbij stopten. Geen mens die het in de gaten had. Iedereen blij.imarcus schreef: Voor 13x8 kan je net zo goed met een compact camera aan de gang, zie het voorbeeld van de Canon S90 op de gemelde web pagina.
Helemaal mee eens.Léon Obers schreef:Wat heeft het verder voor zin mensen lenzen te gaan aanpraten waarvan ze reeds van tevoren aangeven dat ze die te groot en te zwaar vinden om er prettig mee te werken?
Hebben de 1.4 lenzen van Nikon altijd al gehad. Ik heb in het verleden (in het film tijdperk) om die reden wel eens gewoon weer de 50/1.4 verkocht. Tegenwoordig telt het iets minder zwaar met simpele tools als bijv. PTLens waarmee dat makkelijk is te corrigeren (lens wordt vanuit de EXIF herkent en automatisch de juiste correctie gegeven).imarcus schreef:M.b.t. de 50/1.4G vind ik wel dat deze relatief veel distortie heeft, dus als je je daar aan ergert, niet doen!