probleem met A2 printen Epson Stylus Pro 3800
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
probleem met A2 printen Epson Stylus Pro 3800
Volgens mij waren er gebruikers met deze printer in de club.
Ik heb het probleem dat in de rechter onderhoek zwarte vlekken komen op alle A2 prints. Ik gebruik Ilford Galerie 310 gram papier. Op andere formaten komt probleem niet voor. Daar gebruik ik Epson Glossy Photo 255 gram.
Ik kan niet vinden wat het probleem veroorzaakt.
Ik heb het probleem dat in de rechter onderhoek zwarte vlekken komen op alle A2 prints. Ik gebruik Ilford Galerie 310 gram papier. Op andere formaten komt probleem niet voor. Daar gebruik ik Epson Glossy Photo 255 gram.
Ik kan niet vinden wat het probleem veroorzaakt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: probleem met A2 printen Epson Stylus Pro 3800
Vreemd dat het probleem in een hoek zou komen.
Printen gaat "per regel". Zijn er printproblemen aan één kant, zou je dat over de hele hoogte van de print-richting moeten hebben.
Ik zou me dan nog voor kunnen stellen dat het papier in een hoek wat is opgebold, niet vlak is, waardoor het tegen de onderkant van spuitmondjes van de printkop aanloopt, of in ieder geval tegen inkt die er meestal onder die spuitkop nog net een beetje onder zit.
Remedie, zorg dat papier echt goed vlak wordt bewaard met niet wisselende temperatuur of vochtigheidsgehalte in de ruimte, zodat het niet onregelmatig gaat krullen of opbollen. Probeer de onderkant van de printkop een keer schoon te maken.
Printen gaat "per regel". Zijn er printproblemen aan één kant, zou je dat over de hele hoogte van de print-richting moeten hebben.
Ik zou me dan nog voor kunnen stellen dat het papier in een hoek wat is opgebold, niet vlak is, waardoor het tegen de onderkant van spuitmondjes van de printkop aanloopt, of in ieder geval tegen inkt die er meestal onder die spuitkop nog net een beetje onder zit.
Remedie, zorg dat papier echt goed vlak wordt bewaard met niet wisselende temperatuur of vochtigheidsgehalte in de ruimte, zodat het niet onregelmatig gaat krullen of opbollen. Probeer de onderkant van de printkop een keer schoon te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
dat het papier omhoog komt zat ik ook aan te denken. Waarom het dan steeds de rechteronderhoek is? De printerkop zit daar natuurlijk wel als papier uit printer komt. Maar hoe kom je onder de printerkop om schoon te maken? Daar valt met deze printer niet bij te komen.
- Léon Obers
- Forumlid
Met een andere Epson printer heb ik toch wel eens zitten frutten met een in wasbenzine of ammoniak gedrenkt wattenstaafje of doekje wat je om een rond bot mes slaat, of iets dergelijks, en dan ertussen frutten. Wat daar aan rotzooi vandaan komt. (Bij gebruik van ammoniak wel rubberen huishoud handschoenen aan doen. Na een ammoniak-beurt nog opnieuw met wasbenzine/water). Het hielp wel.
-
- Clublid
Eindelijk de handleiding gevonden.
probleem wordt besproken. kan inderdaad het krullen papier zijn. Maar is mijn A2 papier is vlak en zulk dik papier krult niet.

probleem wordt besproken. kan inderdaad het krullen papier zijn. Maar is mijn A2 papier is vlak en zulk dik papier krult niet.
- Léon Obers
- Forumlid
Zo gauw er inkt op wordt gespoten, verandert plaatselijk het vochtgehalte van het papier en kan het tijdens het printen alsnog wat krullen /opbollen. Andere soort papier is misschien minder gevoelig.wil schreef:Maar is mijn A2 papier is vlak en zulk dik papier krult niet.
-
- Clublid
met de printer open gekeken. Papier gaat er volkomen vlak doorheen. Op het eind zie ik de zwarte streepjes in de rechterhoek verschijnen. In gebruiksaanwijzing staat dat de degel schoongemaakt moet worden bij vlekken. Alleen staat er niet wat de degel is. 
En de onderhoudsmonteur hardware ICT is wegbezuinigd in ons bedrijf.
Ben er achter dat ik het Ilford papier aan de voorzijde moet invoeren in de sleuf voor handmatige invoer. Alleen het wil niet lukken. Volg de handleiding maar papier wordt niet ingevoerd.

En de onderhoudsmonteur hardware ICT is wegbezuinigd in ons bedrijf.
Ben er achter dat ik het Ilford papier aan de voorzijde moet invoeren in de sleuf voor handmatige invoer. Alleen het wil niet lukken. Volg de handleiding maar papier wordt niet ingevoerd.

-
- Clublid
Ben er nu klaar mee.
Invoeren handmatig gelukt. Halverwege printen hoop lawaai en het papier zit vast. Op het scherm van de printer staat nu de melding dat ik contact moet opnemen met de reparatiedienst.

Invoeren handmatig gelukt. Halverwege printen hoop lawaai en het papier zit vast. Op het scherm van de printer staat nu de melding dat ik contact moet opnemen met de reparatiedienst.
- a90
- Forumlid
Vreemd, ik heb dit nog niet eerder gezien bij mijn 3800. Overigens maak ik nog wel gebruik van zwaarder papier (320 - 325 grams) en ik heb nog nimmer strepen gehad.
Wel voer ik het papier in via de losse opsteek feeder aan de achterkant die speciaal voor zwaar papier is. Maar naar ik begrijp is de printer nu stuk ?
Wel voer ik het papier in via de losse opsteek feeder aan de achterkant die speciaal voor zwaar papier is. Maar naar ik begrijp is de printer nu stuk ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Clublid
Printer doet het gelukkig weer. Ik heb een print kunnen maken met invoeren aan de voorkant. Erg makkelijk gaat dat niet. Nu wel een enorme witmarge. Wilde graag randlooos, maar dat blijkt niet mogelijk bij handmatige invoer. In ieder geval nu geen vlekken meer. Morgen vrij dus donderdag weer verder experimenteren met invoeren achterzijde.
-
- Clublid
Handmatige invoer achterzijde geeft weer de vlekken in de rechter onderhoek. Kan dus alleen maar invoeren voorzijde en enorme witmarge accepteren om een vlekvrije print te krijgen.
Helpdesk Epson geeft aan dat de problemen worden veroorzaakt door gebruik ander merk papier dan Epson. Ja ja standaard antwoord van een fabrikant.
Even een update.
Eindelijk lukt het. Misschien heeft Epson toch een beetje gelijk. Ik heb de instelling automatisch plaatdikte instellen veranderd in instelling "breder".
Dus nu toch randloos A2 print zonder vlekken. Vreemd dat ik dit probleem niet eerder had met A2 printen met dit zelfde papier.

Helpdesk Epson geeft aan dat de problemen worden veroorzaakt door gebruik ander merk papier dan Epson. Ja ja standaard antwoord van een fabrikant.

Even een update.
Eindelijk lukt het. Misschien heeft Epson toch een beetje gelijk. Ik heb de instelling automatisch plaatdikte instellen veranderd in instelling "breder".
Dus nu toch randloos A2 print zonder vlekken. Vreemd dat ik dit probleem niet eerder had met A2 printen met dit zelfde papier.