wanneer gebruik je een statief

Discussies over statieven
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

wanneer gebruik je een statief

Bericht door Hans Braakhuis » vr apr 23 2010 6:55 am

Wanneer gebruik je een statief?

1. bij opnamen met geen of weinig licht

Als je ‘s nachts wilt gaan fotograferen met het weinige beschikbare licht, dan kun je niet zonder statief. Maar ook bij zonsopgang of zonsondergang is een statief onontbeerlijk. Met een statief voorkom je camera trillingen bij langzame sluitertijden.

Als je een opname met een lange sluitertijd moet maken. Lang is relatief, want de sluitertijd is afhankelijk van het gebruikte objectief. De basis regel is dat je een sluitertijd gebruikt dat gelijk is aan de lengte van je objectief. Dus met een 100 mm objectief ga je, om bewegingsonscherpte te voorkomen alleen sluitertijden gebruiken van 1/100 of sneller. Bij sluitertijden onder 1/60 gebruik je altijd een flitser of een statief, of beiden.

Als je een opname maakt met tele-objectieven van 200 millimeter en langer, moet je altijd een statief gebruiken. Een 200 mm met VR zit op de grens of een statief noodzakelijk is.

Bedenk dat je met een DX camera een factor 1,5 hebt van de objectief lengte. Met een 50mm werk je als met een 75mm. En moet de minimum sluitertijd dan ook 1/75 sec. zijn.

2. bij macro- of dichtbij opnamen

Met een camera in de hand en een IF macro objectief met VR wordt het wel steeds gemakkelijker om zonder statief aan de gang te gaan. Maar als je ook inhoud wilt geven aan je foto, als je een betere compositie wilt maken, gebruik een statief. Dicht bij een bloem komen is één. Scherpstellen op de meeldraden lukt ook nog wel zonder statief. Maar om dan ook nog te letten op de achtergrond, het licht, de compositie, vergeet het maar. Vaak zit je al dicht bij de grond, in een ongemakkelijke positie. Je krijgt moeite om je balans vast te houden. Laat staan om de camera stil te houden.

Bij de macro opnamen in het 1:1 bereik, hoef je soms maar een millimeter je camera te verschuiven om een vrijwel geheel andere opname te krijgen. De camera zo positioneren zonder statief, dat lukt niet. De fijnslijpers gebruiken op het statief nog een micro-rail.

3. bij actie en sportfotografie

Als het om het juiste moment gaat, dan zou het handig zijn als je camera met objectief al op de goede plek staat scherpgesteld. Met de vinger op de afdrukknop van camera of afstandsbediening, ben je klaar om op het goede moment af te drukken. Je waar de springer bij het polsstok-hoog-springen over de lat komt. Scherpstellen is vooraf veelal niet mogelijk omdat je dan gaat scherpstellen op de lucht achter de plek waar de springer over de lat heen gaat. Autofocus uit. Een sluitertijd van 1/1000 seconde minstens, en dan hopen op het goede moment. Als je camera zo rond de 10 opnamen per seconde kan maken, heb je kans dat er een goede bij zit. Met een statief onder je camera heb je geen zorgen meer om de voorbereidingen, dan gaat het alleen nog maar om het goede moment.

4. bij gebruik van teleobjectieven

Een teleobjectief heeft 2 nadelen. Groot en zwaar. Met een statief hoef je camera en objectief niet zelf te tillen. En met een statief hoef je je minder zorgen te maken of je wel een snelle sluitertijd hebt. Want met een 300 mm op een DX camera heb je normaal toch wel minstens een sluitertijd van 1/500 of sneller nodig.

En met een teleobjectief zie je maar weinig. Als je de camera iets anders vasthoudt heb je al een geheel ander beeld. Om precies je onderwerp uit te kunnen kadreren heb je juist bij teleobjectieven een statief nodig.

5. als je portretfoto’s maakt

Bij de portret fotografie gaat het om meerdere zaken. Je onderwerp moet scherp staan afgebeeld. Dat hoeft niet het gehele gelaat te zijn, dat kan ook alleen een oog zijn. Maar als een persoon een beetje beweegt, zit je met je AF sensor op de wang te meten, in plaats van op het oog. Gevolg is dat je AF geen contrast meer heeft en gaat pendelen op zoek naar scherpte. Alleen op te lossen door scherp te stellen en dan de AF uit te zetten. Met een statief kun je je ook concentreren op de juiste kadrering. En met een statief en afstandsbediening kun je je concentreren op je onderwerp. Voor een goed portret is er contact nodig tussen fotograaf en de geportretteerde. Dat gaat niet gemakkelijk met een camera voor je hoofd. Dat gaat niet gemakkelijk als je met een lang objectief werkt en op 5 meter afstand staat. Let daar eens op als je overlegt met een collega. Veelal heb je een goed contact als je op een afstand van anderhalf keer je armlengte staat. Heb je contact, dan druk je op de afstandsbediening als de oogopslag goed is, als er een glimlach verschijnt, als .... Zonder statief lukt dat nooit.

6. als je natuurfoto’s maakt

De vogel die de nestkast verlaat. De vogel die neerstrijkt op de stok voor de voederplaats. Het landschap dat beschenen wordt door de lage zon die de ochtendnevels uit elkaar trekt. Zonder statief lukt dat nooit.

7. als functionaliteit van belang is

Een statief kun je ook gebruiken voor filmopnamen met video. In een beetje actuele Nikon reflex zit al een video camera. En ook dan is concentratie van belang. Je maakt gemakkelijker meerdere shots vanaf de zelfde plek. Of met het zelfde onderwerp. En dan kun je later in de montage een verhaal vertellen.
Een statief kun je ook gebruiken om een of meerdere flitsers vast te houden. Met de CLS functie van je camera stuur je die flitsers draadloos aan. En dan kun jij om het onderwerp heen lopen. De flitsers zorgen voor een goede belichting.
Met een statief zet je een reflectie scherm op de juiste plek. Met een of meerdere klemmen waait je scherm niet weg.
Met een statief maak je gemakkelijk opnamen vanaf de grond, of vanuit de lucht. Gebruik iets als een beweegbare monitor op de camera, een hoekzoeker op het oculair of een draadloze monitor die je het Live-beeld laat zien van de camera.
Afbeelding
slechts een voorbeeld, het kan ook met een kabel.

8. meer creativiteit

Ergens geeft een statief een beperking, je moet er mee sjouwen, je kunt niet snel een plaat schieten. Maar door die beperking krijg je meer creativiteit. Elk nadeel heeft z’n voordeel. Door met een statief te werken breng je de snelheid in je fotograferen omlaag. Je krijgt meer tijd. En je hebt tijd nodig om op storende elementen in de achtergrond te letten. Je hebt tijd nodig om tot een optimale kadrering van je onderwerp te komen. Het vraagt beschouwingstijd om te bedenken dat een invoerende lijn met een ander objectief beter tot zijn recht komt. Met meer tijd kun je ook oplossingen bedenken om het licht wat op te helderen middels flits of reflectiescherm. En met een statief zijn die dingen weer gemakkelijk in de hand te houden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: wanneer gebruik je een statief

Bericht door Léon Obers » vr apr 23 2010 10:39 am

Lang verhaal met soms wel heel opmerkelijke (ouderwetse) ideeën wanneer een statief te gebruiken die in bepaalde gevallen zelfs lijnrecht staan tegenover de praktijk of een creatieve beeldbenadering volledig in de weg staan.

De langste sluitertijd. Je geeft een mooie berekeningswijze bij gebruik van tele-lenzen (1 delen door de brandpunt in sec.).
Je geeft echter als langste sluitertijd 1/60 sec. op. Maar naar de groothoekkant toe werkt die berekening ook nog steeds. Bij super groothoekobjectieven kun je lekker heel aardig een vrij lange sluitertijd gebruiken. Bij een 20mm groothoek (FX) kun je dan tot 1/20 - 1/25 sec gaan.

Voor natuuropnamen heb je echt niet perse een statief nodig om mooie platen te maken.
Die ochtendnevel met opgaande zon lukt echt wel zonder statief. Zeker als je dan een super groothoek gebruikt. Daar gelden ook nog steeds die ezelsbruggetjes welke sluitertijd te gebruiken met een brandpunt. Met tegenwoordig erg hoge kwaliteit bij wat hogere ISO kom je niet gauw tekort aan sluitertijd. Eventueel neem je een eenbeenstatief. Dat is hier niet eens besproken, maar een heel handig hulpmiddel, wat veel meer flexibel is dan een driepoot en meer bewegingsvrijheid geeft.

Actiefotografie. Statief alleen handig met telelenzen en dan nog met losse kop, zodat je kunt pannen en meebewegen. Zit je met een groothoek pal bij de actie of bij sporters beslist géén statief gebruiken. Lekker uit het handje, meetrekken helemaal strak in de beweging van de sporter of de actie. Geeft aanzienlijk meer dynamische platen als stijfjes vanuit een vast opname standpunt. Voetbalrellen is ook actie. Zou ik echt niet met statief doen. :lol:

Portretfotografie.
Mijn God ik moet er niet aan denken om dat met statief te moeten doen voor de beste platen. Kost veel teveel tijd, haalt de schwung uit spontane menselijke momenten. Je mist de actie en interactie in de beweeglijkheid die vooral kinderen hebben. Je moet als fotograaf flexibel zijn in je standpunt. In anderhalve seconde moet je je standpunt kunnen wijzigen naar links, rechts, hoogte, omdat een persoon net niet fraai in zijn houding tegenover je zit, en het sneller en handiger is dat je als fotograaf daarop anticipeert dan dat je aanwijzingen moet geven aan de persoon om iets met zijn hoofd te draaien.
Als voorbeeld dat oorlelletje wat net "uit de wang steekt" is makkelijker op te lossen in één seconde door zelf iets naar de zijkant te bewegen met de camera dan de persoon zijn hoofd iets te laten draaien.
Ik gebruik hooguit een eenbeenstatief bij schaars natuurlijk licht als ik meer op de sluitertijd moet letten.

Kijk eens naar wat Youtube filmpjes hoe een beetje creatieve portretfotografie in zijn werk gaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » vr apr 23 2010 1:19 pm

Hans Braakhuis schreef:1. bij opnamen met geen of weinig licht
Mee eens. Maar onder de 1/60 kan je nog steeds schieten zonder statief. Mij lukt het nog na veel concentratie en letten op ademhaling om op 1/30 te schieten uit de hand zonder VR.

De sluitertijd met DX camera's hoef ik naar mijn weten geen rekening te houden met de 1/1.5xF. Ik hou gewoon 1/F aan met de DX camera en komt goed uit. Soms gaat het mis maar dat ligt dan aan mij :lol:
Hans Braakhuis schreef:3. bij actie en sportfotografie
Gebruik je hier niet liever monopod bij?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr apr 23 2010 2:50 pm

Hans zijn opsomming komt er bijna op neer dat je een statief altijd gebruikt en in die zin ben ik het wel met de kanttekeningen van Léon eens.

Maar ik moet zeggen mijn statieven worden steeds meer mijn "vrienden".
Vroeger was ik een echte statiefhater en voelde me inderdaad altijd beperkt bij het gebruik van een statief (veel te onhandig en weer te laat voor dat ene shot).

Nu merk ik dat ik vaak betere foto's maak bij het gebruik van een statief.
Macro's met mijn 105mm en zeker 150mm worden bijna allemaal op statief genomen (met de 60 micro kun je mooi uit het handje werken).
Mijn 300mm f4 staat altijd minstens op een éénpoot.

Behalve dat de foto's scherper zijn neem ik met statief soms ook meer tijd om tot een goede compositie te komen (ik weet het, je hebt daar geen statief voor nodig, maar bij mij werkt het soms wel zo).
Feit is zeker dat ik met driepoot nog steeds kansen op foto's mis, maar het aantal "keepers" is zeker hoger.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » vr apr 23 2010 2:59 pm

Daniël schreef: De sluitertijd met DX camera's hoef ik naar mijn weten geen rekening te houden met de 1/1.5xF. Ik hou gewoon 1/F aan met de DX camera en komt goed uit. Soms gaat het mis maar dat ligt dan aan mij :lol:
Als het geen bewegende beelden dan kan je 1/F misschien toepassen.

Indien dit niet het geval is dan wil ik graag wat foto's van je zien.
Laatst gewijzigd door Geofgraphic op vr apr 23 2010 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Bericht door Daniël » vr apr 23 2010 3:06 pm

:lol: Daar heb je gelijk in. Schiet merendeel stilstaande objecten.
Maar als het bewegend is pak ik al snel een 1/250 of meer.

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » vr apr 23 2010 3:18 pm

1. bij opnamen met geen of weinig licht
Indien er GEEN licht is, dan is een foto ook niet mogelijk. zelfs niet met statief.

(beetje flauw wellicht, maar toch)

Frederix

Bericht door Frederix » vr apr 23 2010 3:34 pm

Geofgraphic schreef:
Daniël schreef: De sluitertijd met DX camera's hoef ik naar mijn weten geen rekening te houden met de 1/1.5xF. Ik hou gewoon 1/F aan met de DX camera en komt goed uit. Soms gaat het mis maar dat ligt dan aan mij :lol:
Als het geen bewegende beelden dan kan je 1/F misschien toepassen.

Indien dit niet het geval is dan wil ik graag wat foto's van je zien.
Ik werk de laatste tijd veel met een 20 mm objectiefje, daarbij reken ik met t=1/0,5f. Ik gebruik vooral bij bewegende voorwerpen graag een wat langere tijd en kom dan uit op 1/10 sec. Dat lukt prima uit het handje i.c.m. 20 mm. Stilstaande zaken worden dan scherp. Bewegende voorwerpen krijgen een bewegingsonscherpte mee.

Voor er om voorbeelden wordt gevraagd staan hieronder een drie-tal voorbeelden:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

vrije064
Forumlid
Forumlid

Bericht door vrije064 » di mei 04 2010 9:32 pm

Voor er om voorbeelden wordt gevraagd staan hieronder een drie-tal voorbeelden:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

"lekkere" kleurtjes.
Veel goedkope zooi, weinig bla bla, soms aardige foto's.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di mei 04 2010 10:52 pm

Ik ben het volledig met Leon eens wat betreft punt 5.
Ik weet niet waar je hebt gezeten de laatste jaren ? of je hebt nog nooit een portret geschoten.....sorry Hans kan er niets anders van maken.
Iets wat ik ook al aan haalde bij het bezoek aan Gijs Moonen [ schrijf ik dat goed zo ? ] het werd toen af gedaan als geneuzel.
TS opperde toen zelfs dat een statief verplicht was

Arend

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di mei 04 2010 11:43 pm

Ieder zijn eigen werkwijze. Als ik nu deze kinder/ portretfotograaf bezig zie met zijn zeer massieve studiostatief:
http://www.pocketwizard.com/inspiration ... /reznicki/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 05 2010 5:55 am

Natuurlijk ieder zijn eigen werkwijze, maar dit vind ik dus echt een heel slecht voorbeeld. Is ook aan het resultaat te zien.
(Het gaat daarbij overigens niet om portretfotografie maar om een totaalbeeld). Duidelijk met die methode is dat het kind op die wijze nooit zelf in de lens kijkt, maar de concentratie heeft op de persoon (fotograaf) net naast de camera. Dus het kind kijkt altijd net wat schuin weg naast de camera.
Echt een verkeerde houding / kijkrichting van een kind voor op een foto. Als iemand de foto bekijkt heeft die nooit "contact" met het kind op de foto. Het is precies hetzelfde als dat je tegen iemand staat aan te praten, maar degene tegenover je kijkt niet naar jouw, maar net langs je af naar een persoon naast je. Onpersoonlijk. Je mist op die wijze de menselijke impact. Zo staat degene dan ook op een foto. De enige momenten waarbij dat wel kan is als iemand misschien wat dromerig in zichzelf gekeerd weg kijkt. Maar echt, voor de meeste opnamen werkt het niet.

Ik heb ook wel eens ouders of een juf van een klas naast mij staan, als er een kind op de foto gaat. Vraag ik echt of degene of helemaal ergens anders gaat staan zodat de aandacht van het kind niet naar die persoon toegaat, of als het dan toch erg moeilijk is voor het kind, precies pal achter mij zodat er zo min mogelijk verschil is, van waar de aandacht van het kind naar toe gaat en mij als fotograaf.
Vriendelijke groet, Léon Obers

natasja

Bericht door natasja » wo mei 05 2010 8:58 am

Als ik het zo lees dan moet je dus gewoon altijd een statief gebruiken :mryellow: . Volgens diegene die het bericht is gestart dan.....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 05 2010 9:25 am

natasja schreef:Als ik het zo lees dan moet je dus gewoon altijd een statief gebruiken :mryellow: . Volgens diegene die het bericht is gestart dan.....
lees m'n onderschrift, ventileer alleen m'n eigen keuze

certifiable

Bericht door certifiable » zo mei 16 2010 9:32 pm

Ik zou dat dan anders aangeven... volgens mij komt het woordje "moet" wat vaak voor evenals "het lukt je nooit" wat ook wat dwingend overkomt... een mening is prima, maar dit stuk is in mijn ogen niet geschreven als een mening, maar als een regel en voor beginners kan dit nogal onduidelijk worden.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”