D 90 met welke lens?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
buzz

D 90 met welke lens?

Bericht door buzz » za apr 24 2010 2:05 pm

Ik heb uit een erfenis van mijn broer een Nikon F 90 met 2 lenzen gekregen:

AF Nikkor 1:4-5.6 D 70-210 mm + AF Nikkor 1:4-5.6 D 35-80 mm

Ik fotografeer veel autobussen met mijn vorige camera (Nikon FE met 50 mm lens), meestal stilstaand, nu wil ik een D 90 kopen, heb ik met de lenzen die ik nu heb voldoende om de bussen er goed en mooi op te zetten of raden jullie mij aan om toch de 18-105 mm erbij te nemen?
Als ik de D 90 met de 18-105 mm in een kit koop scheelt dit wel veel ipv als ik hem later los koop.

Groeten, Theo

Daviddvd

Re: D 90 met welke lens?

Bericht door Daviddvd » za apr 24 2010 3:12 pm

Je kan ook je 70-210 behouden voor het tele-werk en een Tamron 17-50 f/2.8 er los bij kopen. En dan geen d90 kit maar een losse camera met de Tamron. Voor de rest moet je maar even de zoekfunctie gebruiken, staat veel over de Tamron en andere objectieven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 24 2010 4:19 pm

De combinatie met Tamron lens is misschien niet zo interessant omdat je een korting mist op een gecombineerde kit-samenstelling van D90 met 18-105mm. Zou je de prijsverschillen met elkaar moeten vergelijken en dan kijken of het de moeite waard is.

Met de huidige motortjes in Tamron lenzen die niet zo'n goede naam hebben qua geluid, snelheid en betrouwbaarheid, zou het tegenwoordig mijn keus niet zijn. Ik zou dan eerder een Sigma 18-50mm/2.8 kiezen of de nieuwe Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM als je perse in dat zoombereik iets wilt hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » za apr 24 2010 5:11 pm

Ik bedoelde meer het bereik, maar ik dacht dat de Tamron toch best goed bekend stond. En aangezien het stilstaande onderwerpen zijn, heb je die snelheid ook niet echt nodig.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 24 2010 7:15 pm

De optische eigenschappen wel, en de werking vroeger met een AF-stiftje inplaats van een motortje ook.
Snelheid is bij autobussen wellicht wat minder belangrijk, betrouwbaarheid van een motortje en correcte scherpstelling wel.
Het zijn slechts overwegingen om voor het een of het ander te kiezen. Net waar je prioriteit aan geeft. Betrouwbaarheid vind ik persoonlijk belangrijker dan het op papier de beste optische prestaties hebben.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » za apr 24 2010 10:41 pm

Mijn dochters en broer hebben de Tamron met het motortje en hebben daar nog nooit problemen mee gehad.
Dus om die reden de Tamron af te wijzen is een fabeltjes.
Er zijn heel veel forumleden die de Tamron hebben en er dik tevreden mee zijn.
Ik weet zelfs een forumlid die zijn Nikkor 17-55mm 2.8 heeft ingeruild voor een Tamron 17-50mm 2.8 vanwege het gewicht en hij heeft er geen spijt van :wink:
Je bespaart wel een hoop eurotjes om voor de Tamron te gaan :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 24 2010 11:14 pm

Ik wijs die Tamron ook niet af omdat jouw dochters en broer daar geen problemen mee hebben, maar omdat ik op fora daar wel het een en ander over heb gelezen van gebruikers die er wel problemen mee hadden. Er zijn juist mensen die om die reden een 2e hands exemplaar verkiezen met de oude AF draaistift erin boven een nieuw exemplaar met motortje. Maar goed, ieder het zijne.

buzz

Bericht door buzz » do mei 06 2010 5:20 pm

Vandaag een D 90 body gekocht bij Foto Boekhorst in Utrecht.

Had de eerste gedachte om naar Foto Steenweg te gaan. Op hun site gaven ze aan dat zij de D 90 body voorradig hadden. De meesten snappen het al: Nee meneer, ze zijn net verkocht?? Maar jullie geven aan op de site dat er voldoende voorradig zijn? Helaas, ik kan er ook niets aan doen. Ik heb aangegeven dat ik flink teleur gesteld ben, mij zullen ze dus niet meer in hun zaak zien!

Toevallig liep ik bij Foto Boekhorst in Utrecht binnen en op mijn vraag of zij wel een Nikon D 90 body hebben, werd positief geantwoord, natuurlijk hebben wij die en anders halen wij hem uit een kit, de kitlens verkopen wij dan heus wel een keer!
Ik werd dus zeer vriendelijk behandeld en dan komt bij mij gelijk weer boven: Betaal desnoods € 10,- meer, maar je hebt ook voor 200 % meer service (zij waren trouwens vrijwel niets duurder dan Foto Steenweg).

Een topcamera, kan niet anders zeggen!

Ik heb besloten verder te sparen voor een 16-85 Nikkor. Dank voor jullie advies!

Groet, Theo

Kroontje

Bericht door Kroontje » do mei 06 2010 6:27 pm

Had je ook 50 meter door kunnen lopen...daar had je foto Patent tegen gekomen :wink:
Maar goed veel plezier ermee :)

Kroontje

buzz

Bericht door buzz » vr mei 07 2010 8:17 pm

Ja, dat had voor mij de volgende geweest, maar uit ervaring weet ik dat bij Foto Boekhorst ook ter zake kundig en vriendelijk personeel werkt!
Zij weten precies antwoord te geven op alle vragen die je hebt. Heel belangrijk, beter dan zo'n discounter die je alleen graag binnen wil hebben en je dan probeert iets anders aan te smeren!!
Ik denk dat ze mij bij Patent niet minder goed hadden geholpen.

Groet, Theo

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”