noortje53 schreef: Bedoel je met de laatste zin dat al die 70/210 objectieven absoluut onderdoen voor de lenzen die vanaf 1998
geproduceerd zijn? Of lees ik die zin niet goed.
3. Dan zeg je nog dat je over de 80-200 tevreden was over de kwaliteit, maar matig uit je onderzoek kwam. Kan dat?
4. Dus als het om kwaliteit en scherpte gaat is het beter te gaan voor objectieven van na 1998?
Zijn nieuwere objectieven beter: over het algemeen nee. De betere coating van nu is slechts enkele procenten beter dan de multi coatings uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Dat zie je op een beeldscherm nooit terug. Op een 50x70 kwaliteitsprint wel.
Dat ik zelf wel tevreden ben over bv een AF 80-200 f/4,5-5,6 D heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ik er 100 gulden voor had betaald. En dat zo'n ding klein en licht is (330 gram). In m'n onderzoek naar de kwaliteit van Nikon objectieven is m'n eigen mening niet meegenomen. Ik test sinds enkele jaren zelf wel objectieven maar die tests zijn weinig objectief en worden daarom niet meegenomen in m'n onderzoek. Het onderzoek staat gewoon op m'n website.
Na 1998 kon Nikon met een Zeiss patent aanzienlijk goedkopere ED objectieven op de markt brengen. Met de verwachte hogere omzet, ging de aanschafprijs soms onder de prijs van de voorganger. Daardoor is er nu niemand meer op zoek naar een 50-300 ED, f/4,5, AIS met een winkelprijs van 4922 euro uit 1982.
Een AF 75-300 f4,5-5,6 uit 1989 had een adviesprijs van 771 euro, een AF 70-300 f/4-5,6 D ED uit 1998 had een adviesprijs van 516 euro.
Wat te doen, lees de site van Roland Vink over het gewicht van een objectief, lees m'n boeken (bij oud papier of in het antiquariaat) over de adviesprijs, lees over de kwaliteit bij testers zoals Bjernulf, Cameralabs, Ephotozine, Hogan, Larkins, Miranda, Nikitin, Photo Review, Photodo, Photo Review, Photozone, Polini, Popphoto, Rasmussen, Rorslett, Ruether, Schroiff, SLR Gear, en Wulff. En ga dan op zoek naar een betaalbaar exemplaar.