Verzekeren van D90 + Lens

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Frank
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Verzekeren van D90 + Lens

Bericht door Frank » vr apr 23 2010 2:16 pm

Ik weet niet of ik nu bij de goeie groep van het forum zit.
Maar heb een vraagje over het verzekeren van m'n net gekochte D90 + AF-S 70-300 VR lens.

Met welke verzekering kom ik het beste uit?
Die via het Nikon forum / of een andere. Van cameranu?

Ik moet waarschijnlijk een uitgebreide hebben.

ivm zelf laten vallen, beschadiging , per ongeluk. Buiten de deur, binnen.

Wat is een redelijk bedrag per jaar / maand.

Waar moet ik op letten?

Wat hebben jullie geregeld / of niet geregeld?

Kan iemand me hierover iets vertellen.

Bvd.

Groetjes,
Frank

AdvdN

Re: Verzekeren van D90 + Lens

Bericht door AdvdN » vr apr 23 2010 2:45 pm

Zie het onderwerp " Appartuurverzekering " in het navigatie gedeelte van de website. M.i. een goede verzekering voor een mooi bedrag.

Mvrgr.,

Ad

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr apr 23 2010 3:31 pm

Toevallig heb ik dat recent helemaal uitgezocht en de voorwaarden van verschillende verzekeringen doorgelezen. Je hebt ruwweg twee opties:

1. De NPO verzekering (met een verlaagd eigen risico op alles behalve stoot/valschade als je lid bent van NCN).
2. Een kostbaarhedenverzekering (eventueel als aanvulling op je inboedelverzekering).

Kosten:
De minimale kosten van de NCN verzekering zijn 70 euro per jaar (plus bij inschrijving assurantiebelasting en administratiekosten, wat eenmalig tussen de 10 en 15 euro uitkomt). Ze gaan daarbij uit van een premie van 1,6% van de waarde van de apparatuur, dus pasde wanneer je apparatuur boven de ruim 4000 euro! uitkomt, betaal je 70 euro per jaar. Pas daarna ga je meer betalen.

De kosten van een kostbaarhedenverzekering zijn afhankelijk van de verzekering, maar zijn meestal een stuk lager. Als je een kostbaarhedenverzekering afsluit als aanvulling op je inboedel tegen een gunstig tarief ben je voor jou apparatuur waarschijnlijk maar 2 tientjes per jaar kwijt.

De NPO verzekering kun je overigens ook buiten de NCN om afsluiten, maar bij de NCN heb je een lager eigen risico van 100 euro (LET OP: Eigen Risico voor val- en stootschade blijft wel 250 euro!).

Dekking:
De dekking van de NPO verzekering is beter dan die van de meeste kostbaarhedenverzekeringen. Ook heb je meer mogelijkheden voor bredere dekking. Enkele voorbeelden: Val- en stootschade is volledig gedekt en de voorwaarden voor dekking zijn beduidend ruimer. Ook interessant is het feit dat spullen die je koopt per direct (wel met een maximum) meeverzekerd zijn, ook als je ze nog niet hebt opgegeven. Bij veel andere verzekeringen is dat niet het geval. Verder kun je bij de NPO ook tweedehands spullen meeverzekeren tegen de waarde die je zelf opgeeft. Dat vond ik zelf heel belangrijk aangezien ik wat tweedehands spullen heb. Bij veel verzekeringen kun je dat niet, of alleen mits je aan aankoopbewijs van een bedrijf hebt.

Kort samengevat: Je krijgt waar je voor betaald. De NPO verzekering is duurder (zeker als je relatief weinig of goedkope apparatuur hebt) maar de dekking is veel beter dan de meeste kostbaarhedenverzekeringen. Diegene die ik vond die de dekking benaderden waren bijna even duur. Maar met een kostbaarhedenverzekering ben je meestal wat goedkoper uit, en dan zijn zaken als diefstal etc. veelal wel gedekt.

Tenslotte moet je jezelf de vraag stellen: Kan ik zelf de schade dekken, zeker omdat je het over valschade etc. hebt. Een voorbeeld: Stel je 70-300VR valt kapot. De dagwaarde van een 2e hands versie zal ik tussen de 300 tot 350 euro liggen. Omdat je hem liet vallen heb je 250 euro eigen risico. Dan krijg je nog 100 euro terug. Als het fout gaat in het eerste jaar van je verzekering verdien je dan effectief 30 euro (100 euro - 70 euro premie). Maar heb je de lens al 2 jaar, dan was je goedkoper afgeweest zonder die verzekering.....

Ik had om die reden dan ook in eerste instantie niet de NPO verzekering maar een kostbaarhedenverzekering. Pas toen ik wat meer apparatuur aanschafte werd de NPO verzekering interessant, ook al haal ik bij lange na nog niet de grens waarbij de premie wordt verhoogd. Nog wel een tip: Als je voor de NPO verzekering gaat en je hebt niet al te duren spullen, verzeker dan ook zaken als filters, statief etc. mee. Normaal zou ik dat niet doen, maar als je toch de volle premie moet betalen terwijl je het minimale bedrag niet haalt, dan kun je net zo goed alles opgeven...
Spul waarmee je foto's maakt...

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » vr apr 23 2010 5:36 pm

Ik weet het zo niet 100% zeker maar volgens mij zijn bij de NPO ook de kosten van reparaties door een defect meeverzekerd. (kan het nu niet precies uitzoeken, maar misschien weet een ander het zo te vertellen) Een kostbaarhedenverzekering dekt dit in principe nooit.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr apr 23 2010 6:06 pm

Ik heb wel inmiddels de boel verzekerd bij NPO verzekering..( alles net in huis gekregen :wink: )
Moet ze alleen Maandag nog maar even bellen voor meer info betreft het polis blad.
Want der staat niet bij wat ik wel en niet aan gevinkt heb. dit terzijde.
Heb het vergeleken met mijn huidige en reis verzekeringen...en daar kwam ik te kort aan.

Groet Kroontje

Frank
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank » ma apr 26 2010 1:46 pm

Voor mij geen NPO verzekering.
Wat jullie er ook in zien.

Waarschijnlijk hebben jullie allemaal een TOP-baan.

Let er wel op de je verzekerde bedrag € 1.003,00 bedraagt, de minimumpremie bedraagt € 100,00 per jaar (excl. € 10,00 poliskosten en 3% assurantiebelasting).
Het afkopen van het eigen risico is niet mogelijk, dit bedraagt € 200,00 per gebeurtenis en € 250,00 per gebeurtenis voor val- of stootschaden.
Mocht je nog vragen hebben vernemen wij het graag!

100 euro per jaar excl. poliskosten en ass. belasting.
En daarbij nog 200/250 eigen risico.

Sorry.
Maar dat vind ik helemaal waardeloos.

Bedankt voor de tips.

Groetjes,
Frank
:?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 26 2010 1:59 pm

De minimum jaarpremie is toch echt 70 euro (staat op mijn offerte en polis) plus 10 euro en assurantiekosten. en voor NCN leden geldt een Eigen risico van 100 euro (behalve val-en-stootschade, dat blijft 250 euro). Je genoemde eigen risico klopt voor niet-NCN leden, maar ik weet niet waar de minimum-jaarpremie van 100 euro vandaan komt.

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat je snel een verzekering zult vinden voor minder geld die ook zelf-veroorzaakte schade (zoals val-en-stootschade) dekt voor een significant lager bedrag...
Laatst gewijzigd door ReneG op ma apr 26 2010 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 26 2010 2:00 pm

Franklin schreef:Ik weet het zo niet 100% zeker maar volgens mij zijn bij de NPO ook de kosten van reparaties door een defect meeverzekerd. (kan het nu niet precies uitzoeken, maar misschien weet een ander het zo te vertellen) Een kostbaarhedenverzekering dekt dit in principe nooit.
Ik kan alleen vinden in de polis dat reparatie bij schade wordt gedekt, niet van reparatie na defecten die niet het gevolg zijn van schade (zoals slijtage). Ik heb ook nog geen verzekering gezien die zoiets uberhaupt dekt (al zullen ze vast wel bestaan, al is het maar bij Lloyd's). ;)

Frank
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank » ma apr 26 2010 4:09 pm

ReneG schreef:De minimum jaarpremie is toch echt 70 euro (staat op mijn offerte en polis) plus 10 euro en assurantiekosten. en voor NCN leden geldt een Eigen risico van 100 euro (behalve val-en-stootschade, dat blijft 250 euro). Je genoemde eigen risico klopt voor niet-NCN leden, maar ik weet niet waar de minimum-jaarpremie van 100 euro vandaan komt.

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat je snel een verzekering zult vinden voor minder geld die ook zelf-veroorzaakte schade (zoals val-en-stootschade) dekt voor een significant lager bedrag...

Dat roze stukje is gewoon tekst uit een mail van jullie verzekering.Dat heb ik niet verzonnen.

Ben geen Nikon Club Lid.

Ik heb moeite met dat eigen risiko.

En de verzekering moet niet langer dan 3 jaar duren.
Want, wat is dan nog de dagwaarde van de camera en lens.

Frank
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank » ma apr 26 2010 4:11 pm

ReneG schreef:
Franklin schreef:Ik weet het zo niet 100% zeker maar volgens mij zijn bij de NPO ook de kosten van reparaties door een defect meeverzekerd. (kan het nu niet precies uitzoeken, maar misschien weet een ander het zo te vertellen) Een kostbaarhedenverzekering dekt dit in principe nooit.
Ik kan alleen vinden in de polis dat reparatie bij schade wordt gedekt, niet van reparatie na defecten die niet het gevolg zijn van schade (zoals slijtage). Ik heb ook nog geen verzekering gezien die zoiets uberhaupt dekt (al zullen ze vast wel bestaan, al is het maar bij Lloyd's). ;)

Bij Cameranu en Kameraexpress hebben ze ook verzekeringen voor de foto spullen.
Voor een defect hoef ik geen verzekering..

Maar goed.
Ik ga het helemaal uitzoeken.
Beginnende bij ons eigen Ass. Kantoor.

Bedankt

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma apr 26 2010 4:26 pm

Sozoshii schreef:
ReneG schreef:De minimum jaarpremie is toch echt 70 euro (staat op mijn offerte en polis) plus 10 euro en assurantiekosten. en voor NCN leden geldt een Eigen risico van 100 euro (behalve val-en-stootschade, dat blijft 250 euro). Je genoemde eigen risico klopt voor niet-NCN leden, maar ik weet niet waar de minimum-jaarpremie van 100 euro vandaan komt.

Dat roze stukje is gewoon tekst uit een mail van jullie verzekering.Dat heb ik niet verzonnen.

Ben geen Nikon Club Lid.

Ik heb moeite met dat eigen risiko.

Want, wat is dan nog de dagwaarde van de camera en lens.
Na al die jaren heb je al aardig wat uitgegeven aan die verzekeringen als je héél zuinig ben op je spullen en dat ook zo(als een baby) behandeld.Heb je in die tussentijd al een nieuwe camera of objectief aangeschaft voor dat geld.Maar...dat is een persoonlijke mening uiteraard.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » ma apr 26 2010 4:30 pm

van drie jaar geen verzekering betalen kan ik geen nieuwe D3 kopen als hij gestolen word hoor.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Frank
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank » ma apr 26 2010 4:35 pm

Na al die jaren heb je al aardig wat uitgegeven aan die verzekeringen als je héél zuinig ben op je spullen en dat ook zo(als een baby) behandeld.Heb je in die tussentijd al een nieuwe camera of objectief aangeschaft voor dat geld.Maar...dat is een persoonlijke mening uiteraard.

Frank
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank » ma apr 26 2010 4:38 pm

Dat klopt Gonnie.
Maar een D3 is een ander verhaal.
En een andere prijsklasse.

Evengoed bedankt voor comment.

Groetjes,
Frank

Want, wat is dan nog de dagwaarde van de camera en lens.[/quote]
Na al die jaren heb je al aardig wat uitgegeven aan die verzekeringen als je héél zuinig ben op je spullen en dat ook zo(als een baby) behandeld.Heb je in die tussentijd al een nieuwe camera of objectief aangeschaft voor dat geld.Maar...dat is een persoonlijke mening uiteraard.[/quote]

van drie jaar geen verzekering betalen kan ik geen nieuwe D3 kopen als hij gestolen word hoor.[/quote]

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma apr 26 2010 4:44 pm

Sozoshii, welke afschrijving bedoel je?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”