Ik ken de D5000 niet, dus op de tweede vraag kan ik je geen antwoord geven. Maar volgens mij verschaft Nikon uitstekende en heel dikke gebruiksaanwijzingen bij zijn camera's

Wat betreft je ballonfoto: De belichtingsmeter meet het aanwezige licht en bepaalt daar een gemiddelde grijswaarde voor. Het grootste deel van je foto wordt ingenomen door de lucht achter de ballon, waardoor de ballon in 'tegenlicht' wordt gefotografeerd. Daardoor wordt de ballon te donker. Daar kun je dan wat aan doen door ofwel met de +- knop de belichting wat + te geven, OF door op manual een wat langere sluitertijd of grotere lensopening in te stellen. Stel: de camera geeft aan te fotograferen met 125 seconde bij een lensopening van 8, dan kun je bijvoorbeeld de lensopening wat groter maken door hem op 5,6 te zetten. Dat scheelt één stop. Al;s je wilt kan ik de foto wel wat voor je bijwerken, want ik denk dat er toch nog wel een redelijk resultaat uit te halen valt met een nabewerkingsprogramma.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910