Diafragma keuze
Diafragma keuze
Ik heb een vraag over het kiezen van diafragma's.
Ik schiet dan nu al een tijdje met mijn D300s en de 16-85mm. Top set.
Maar de keuze van diafragma's vind ik nog steeds lastig. Voor bepaalde situaties kan je bepaalde diafragma's selecteren.
Maar waarom kies de ene voor bijvoorbeeld f7.1 voor het fotograferen van een koe en de andere f8.0 of f9.0.
Ook zie ik vaak dat lage waardes als bijvoorbeeld f5.6 of f6.3 vaak uitgebeten effecten geeft. Daarom schiet ik vrijwel nooit met deze waardes.
Mijn vraag staat even los van onscherpte op achtergrond en bokeh. Dat snap ik wel.
Ik zit er soms zo mee te stoeien dat ik graag eigenlijk meer info hier over heb.
Hoor graag van jullie
Ik schiet dan nu al een tijdje met mijn D300s en de 16-85mm. Top set.
Maar de keuze van diafragma's vind ik nog steeds lastig. Voor bepaalde situaties kan je bepaalde diafragma's selecteren.
Maar waarom kies de ene voor bijvoorbeeld f7.1 voor het fotograferen van een koe en de andere f8.0 of f9.0.
Ook zie ik vaak dat lage waardes als bijvoorbeeld f5.6 of f6.3 vaak uitgebeten effecten geeft. Daarom schiet ik vrijwel nooit met deze waardes.
Mijn vraag staat even los van onscherpte op achtergrond en bokeh. Dat snap ik wel.
Ik zit er soms zo mee te stoeien dat ik graag eigenlijk meer info hier over heb.
Hoor graag van jullie
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Diafragma keuze
Waarschijnlijk zijn de foto's die jij bekijkt met f/7.1 of f/6.3 gemaakt in de automatische stand.
Als ik de A-stand gebruik zet ik hem of op zo groot mogelijk (bij bruiloften en portretten) of zo rond de f/10 - f/16 (architectuur) ik gebruik de tussenliggende diafragma waarden alleen als het licht te weinig is en ik niet mijn ISO wil opschroeven en ik uit de hand fotografeer.
Als ik de A-stand gebruik zet ik hem of op zo groot mogelijk (bij bruiloften en portretten) of zo rond de f/10 - f/16 (architectuur) ik gebruik de tussenliggende diafragma waarden alleen als het licht te weinig is en ik niet mijn ISO wil opschroeven en ik uit de hand fotografeer.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik schiet niet in P. Alleen in A of M. En als snelheid echt een prio heeft pak ik S. Maar daar zit ik vrijwel nooit in.
Ik begrijp jouw keuze voor diafragma's. Is dan ook wel logisch.
Maar waarom voor architectuur f10 of hoger. Is dat genomen uit praktijk ervaring?
Ik begrijp jouw keuze voor diafragma's. Is dan ook wel logisch.
Maar waarom voor architectuur f10 of hoger. Is dat genomen uit praktijk ervaring?
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
diafragma waarden zijn hoofdzakelijk (bij goed licht) voor hoeveel je scherp wilt hebben.
Een koe op 7,1 van dichtbij zal niet geheel scherp zijn, en bijv op F9 wel.
heb je genoeg licht, bepaal je dus de scherpte en heb je niet genoeg licht en wil je de iso niet omhoog schroeven dan ga je lager maar zal niet alles scherp zijn.
voor vogels heb ik hem meestal op f8, had ondervonden dat bij f7,1 net het puntje van de snavel niet scherp is, en bij f8 wel.
Maar sta je er verder vanaf zal hij met 5,6 ook wel scherp zijn. (hebbie alleen een heel klein vogeltje
)
Lage waardes zijn vooral leuk voor portretten, ogen scherp en de rest wat vager.
Dus als jij dat bokeh verhaal snap wat jij aangeeft, moet je verder niet kijken wat andere doen en zelf gaan experimenteren.
Vaak gaan mensen ook hoog (hoog f getal) omdat ze denken dat dat beter is....licht ook aan de lens. jou 70-300vr is tot F11 heel goed, daarna word hij minder. dus waarom zou je hoger gaan als alles wat je ziet scherp is.
Een koe op 7,1 van dichtbij zal niet geheel scherp zijn, en bijv op F9 wel.
heb je genoeg licht, bepaal je dus de scherpte en heb je niet genoeg licht en wil je de iso niet omhoog schroeven dan ga je lager maar zal niet alles scherp zijn.
voor vogels heb ik hem meestal op f8, had ondervonden dat bij f7,1 net het puntje van de snavel niet scherp is, en bij f8 wel.
Maar sta je er verder vanaf zal hij met 5,6 ook wel scherp zijn. (hebbie alleen een heel klein vogeltje

Lage waardes zijn vooral leuk voor portretten, ogen scherp en de rest wat vager.
Dus als jij dat bokeh verhaal snap wat jij aangeeft, moet je verder niet kijken wat andere doen en zelf gaan experimenteren.
Vaak gaan mensen ook hoog (hoog f getal) omdat ze denken dat dat beter is....licht ook aan de lens. jou 70-300vr is tot F11 heel goed, daarna word hij minder. dus waarom zou je hoger gaan als alles wat je ziet scherp is.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Hallo Daniel,Daniël schreef:Ook zie ik vaak dat lage waardes als bijvoorbeeld f5.6 of f6.3 vaak uitgebeten effecten geeft. Daarom schiet ik vrijwel nooit met deze waardes.
Voor een goed belichting heb je drie instelmogelijkheden, je diafragma, je sluitertijd en je iso instelling,deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Als je in A werkt pas jij het diafragma aan en de camera de sluitertijd, maar als je in M werkt en je past het diafragma aan zal je ook de sluitertijd of de iso zelf aan moeten passen om de zelfde belichting te houden.
Het is misschien handig om een foto met uitgebeten effecten te plaatsen, aan de hand van een foto is het vaak makkelijker om tips te geven. De uitgebeten effecten hebben in principe niks met je diafragma waarde te maken, als je een kortere sluitertijd had gebruikt was het probleem ook verholpen geweest.
Een andere reden om niet de laagste diafragma waarde te gebruiken is dat objectieven vaak niet het best presteren op de grootste opening.
Groeten Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat is vreemd. Als je het diafragma verandert, hoor de sluitertijd mee te veranderen, en wel zo dat de totale hoeveelheid licht die je camera binnenkomt gelijk blijft. Uitgebeten lichten zouden dus niets met het gekozen diafragma te maken moeten hebben.Daniël schreef:Ook zie ik vaak dat lage waardes als bijvoorbeeld f5.6 of f6.3 vaak uitgebeten effecten geeft. Daarom schiet ik vrijwel nooit met deze waardes.
Tenzij Nikon natuurlijk iets anders doet als de scherptediepte minder wordt (hoge lichten in de achtergrond zijn dan veelal wat minder storend). Lijkt me een vraag voor Léon...
@Patrick
De vraag is denk ik welke lichtmeting wordt er gekozen, indien je matrix pakt in een foto waarbij het grote gedeelte donker is en bv alleen het raam naar buiten toe of de lucht als je al buiten sta dan kan de camera besluiten voor een langere sluitertijd waardoor de lichte lichten/delen in de foto worden overbelicht en dus uitgebeten gebieden geeft ...
Hierbij moet je denk ik dan de keuze maken in de compositie om net een andere hoek te kiezen...
De vraag is denk ik welke lichtmeting wordt er gekozen, indien je matrix pakt in een foto waarbij het grote gedeelte donker is en bv alleen het raam naar buiten toe of de lucht als je al buiten sta dan kan de camera besluiten voor een langere sluitertijd waardoor de lichte lichten/delen in de foto worden overbelicht en dus uitgebeten gebieden geeft ...
Hierbij moet je denk ik dan de keuze maken in de compositie om net een andere hoek te kiezen...
M.i. moet de keuze bepaald worden of er grote kontrasten zitten in je compo. Zijn die er en ook in het gebied van je onderwerp, dan kan matrix averechts werken. Kun je beter een klein gebied nemen. Matrix zou bijv. ook de heldere achtergrond kunnen bestrijken en daardoor de voorgrond onderbelichten.Daniël schreef:Met de 16-85 kies ik Matrix. Met tele kies ik meestal centrum.
George
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Het zou best eens zo kunnen zijn dat de 3D informatie ook meegenomen wordt in de berekening... Dat was een beetje mijn punt.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
De primaire functie van het diafragma is het regelen van de hoeveelheid licht welke op film of sensor valt.
De primaire functie van de sluiter is het regelen van de (tijds)duur dat die hoevelheid licht op de film of sensor valt.
Voordeeltje van het diafragma is dat je de scherpte in de diepte er mee kan beïnvloeden.
Diafragma en sluitertijd zijn omgekeerd evenredig; verander je de één, dan moet je de ander tegengesteld veranderen.
Uitgebeten delen in foto's geeft aan dat daar plaatselijk teveel licht was. Dat is dus een belichtingsprobleem of een contrastprobleem (te groot verschil tussen licht en donker in één beeld; de chip kan dit niet overbruggen).
Het diafragma wordt meestal gebruikt om de scherptediepte te beïnvloeden bij een bepaalde opname-afstand en sensorgrootte. Scherptediepte wordt primair bepaald door de afbeeldingsgrootte van het onderwerp ten opzichte van het opnamekader (chip/filmgrootte).
Zo zal een opname met een groothoeklens een zelfde scherptediepte geven als een opname met een telelens als de opnameafstand (standpunt) gelijk blijft.
Zo zal de scherptediepte afnemen als bij gelijkblijvend diafragma, met een groothoeklens naar het onderwerp toegelopen wordt. Het onderwerp wordt dan immers groter afgebeeld t.o.v. het opnamekader.
Je kunt de diafragmagrootte dus naar eigen creatief inzicht gebruiken.
De primaire functie van de sluiter is het regelen van de (tijds)duur dat die hoevelheid licht op de film of sensor valt.
Voordeeltje van het diafragma is dat je de scherpte in de diepte er mee kan beïnvloeden.
Diafragma en sluitertijd zijn omgekeerd evenredig; verander je de één, dan moet je de ander tegengesteld veranderen.
Uitgebeten delen in foto's geeft aan dat daar plaatselijk teveel licht was. Dat is dus een belichtingsprobleem of een contrastprobleem (te groot verschil tussen licht en donker in één beeld; de chip kan dit niet overbruggen).
Het diafragma wordt meestal gebruikt om de scherptediepte te beïnvloeden bij een bepaalde opname-afstand en sensorgrootte. Scherptediepte wordt primair bepaald door de afbeeldingsgrootte van het onderwerp ten opzichte van het opnamekader (chip/filmgrootte).
Zo zal een opname met een groothoeklens een zelfde scherptediepte geven als een opname met een telelens als de opnameafstand (standpunt) gelijk blijft.
Zo zal de scherptediepte afnemen als bij gelijkblijvend diafragma, met een groothoeklens naar het onderwerp toegelopen wordt. Het onderwerp wordt dan immers groter afgebeeld t.o.v. het opnamekader.
Je kunt de diafragmagrootte dus naar eigen creatief inzicht gebruiken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Ik wil jullie alle bedanken voor de reacties.
Ik ben een beetje gaan spelen met diafragma's en de keuze moet je gewoon bepalen door er meerdere te schieten.
Weet voorlopig even genoeg
Ik ben een beetje gaan spelen met diafragma's en de keuze moet je gewoon bepalen door er meerdere te schieten.
Weet voorlopig even genoeg
Probeer ook eens op M te spelen met je diafragma en sluitertijd door zelf de lichtmeting (matrix/centrum/spot) op 0 te krijgen.
Als je een bepaalde diafragmawaarde (bepaald scherptegebied/scherptediepte) voor ogen hebt kun je dus het licht gaan regelen met je sluitertijd, is het juist andersom kan je dat dus met je diafragma doen.
Je ziet dit door je zoeker heen of of op je lcdscherm op M de beste manier om te zien of je lichtmeting goed is.
__-5__-4__-3__-2__-1__0__1__2__3__4__5__
Ik zou gewoon als je dit uitprobeert niet aan je ISO waardes gaan sleutelen zeker niet overdag of bij voldoende licht. Kan je altijd nog mee gaan spelen als je wat meer los bent op je hele lichtmeting. Ook leuk om een keertje uit te proberen bij hoeveel ISO je ruis begint te zien zodat je mocht je je ISO op moeten krikken je je grens weet wanneer er ruis optreedt.
Als je een bepaalde diafragmawaarde (bepaald scherptegebied/scherptediepte) voor ogen hebt kun je dus het licht gaan regelen met je sluitertijd, is het juist andersom kan je dat dus met je diafragma doen.
Je ziet dit door je zoeker heen of of op je lcdscherm op M de beste manier om te zien of je lichtmeting goed is.
__-5__-4__-3__-2__-1__0__1__2__3__4__5__
Ik zou gewoon als je dit uitprobeert niet aan je ISO waardes gaan sleutelen zeker niet overdag of bij voldoende licht. Kan je altijd nog mee gaan spelen als je wat meer los bent op je hele lichtmeting. Ook leuk om een keertje uit te proberen bij hoeveel ISO je ruis begint te zien zodat je mocht je je ISO op moeten krikken je je grens weet wanneer er ruis optreedt.