Tips gevraagd voor fotograferen op Koninginnedag

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tips gevraagd voor fotograferen op Koninginnedag

Bericht door niknack » wo apr 28 2010 8:44 am

Op Koninginnedag wordt mooi weer voorspelt. Dus veel zon en hoogstwaarschijnlijk redelijk hard licht. Niet fijn voor het fotograferen van mensen is mijn ervaring. Veel schaduw, hard licht en veel schakelen tussen fotograferen met felle zon en dan weer in de schaduw van een marktkraam of tent.
Dit is mijn ervaring met voorgaande jaren bij fotograferen in de A-stand. :?
Wil graag dit jaar alles in de M-stand fotograferen.

Wie heeft nog een paar tips vanwege de bovengenoemde omstandigheden. Sowieso leuk om de gehele dag te oefenen met de verschillende instellingen, maar waarom geen gebruik maken van de kennis binnen dit forum?

Dus ik sta in open voor elke tip. Bedankt alvast. :wink2:

Niknack.

george013

Re: Tips gevraagd voor fotograferen op Koninginnedag

Bericht door george013 » wo apr 28 2010 9:21 am

In principe mag het niet uitmaken of je in de M of de A of de S-stand werkt. Bij de M moet je meer nadenken, wat op zich een pre is als je wilt leren.
De kontrasten blijven kontrasten. Hoe daar mee om te gaan ben ikzelf ook niet uit.
George

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo apr 28 2010 9:29 am

Ik zou gebruik maken van een flitser. Je apparatuur stel je alsvolgt in:
- Camera in M-modus
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- Matrix metering
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren

Je stelt de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.

Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.

Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…

Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop

Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop

Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)

Ik wil ook nog wel eens de belichting meten zonder flits en pas daarna een onderbelichting toe van -0,7 tot -1 EV. Daarna zet ik de flitser in om zodoende mijn onderwerpen "los" van de omgeving te maken. Zie hier een paar voorbeelden met eveneens een beschrijving hoe ik tot dit eindresultaat ben gekomen:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

Last, omdat de kans dat het bijzonder druk zal worden erg groot is raad ik je aan om met een klein objectief aan de gang te gaan. 50mm is bij uitstek het objectief voor dit soort gelegenheden. Klein, snel, vlijmscherp. Misschien wel de mooiste krachtpatser in het Nikon servies.
Heel veel suc6 en we zien je resultaten graag hier op het forum,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

george013

Bericht door george013 » wo apr 28 2010 10:21 am

Ale,
Ik kan je niet volgen. Je legt de gevoeligheid, de sluitersnelheid en het diafragma vast op een van te voren bepaalde waarde onafhankelijk van de omgevingsomstandigheden?
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
Kun je dit uitleggen?

George

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 28 2010 11:29 am

Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor de M stand; dit soort fotografie is meestal snel zijn, anders is de situatie al veranderd. Het spontane is er dan veelal al lang af als je eerst moet nadenken en pielen met je belichting, omdat men in de gaten heeft dat er een fotograaf bezig is.

Tenzij je natuurlijk iets gaat doen als ALE hierboven beschrijft; dan hoef je niet (zoveel) na te denken. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo apr 28 2010 11:44 am

Ale,

Bedankt voor jouw uitstekende tips. Daarnaast een paar prachtige voorbeelden. Ik mag het doen met mijn D300, een AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G en SB900. Een 50 mm staat nog op het verlanglijstje. Ben bezig met de overstap naar een D700, dus moet ook nog even uitzoeken welke 50 mm.
Je stelt de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Heb getracht in de handleiding de instelling voor 'de hoogst mogelijk flits synchronisatie' terug te vinden. De instelling heb ik op blz. F-20 gevonden, maar werkt het ook met een zoomlens waarbij je steeds weer een ander aantal mm hebt?
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Bedoel je met deze aanpassing op de body zelf?

Niknack.

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo apr 28 2010 11:46 am

Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor de M stand; dit soort fotografie is meestal snel zijn, anders is de situatie al veranderd. Het spontane is er dan veelal al lang af als je eerst moet nadenken en pielen met je belichting, omdat men in de gaten heeft dat er een fotograaf bezig is.
Patrick,

Zou jij dan gaan voor de A-stand met de instellingen van Ale? Of heb je nog een ander advies?

Niknack.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 28 2010 11:49 am

niknack schreef:Zou jij dan gaan voor de A-stand met de instellingen van Ale? Of heb je nog een ander advies?
Ik gebruik altijd de A stand in dit soort situaties, eventueel met een invulflits. Ik heb het Fn knopje bij de lensvatting zo ingesteld dat bij het indrukken ervan de flits NIET gaat. Zo kan ik snel kiezen wel of niet in te flitsen.

Wat Arthur (ALE) hierboven zegt, moet je gewoon precies zo doen als het er staat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » wo apr 28 2010 11:52 am

De 2e "domme"vraag van mij vandaag, n.a.v. de tips van Arthur, (Ze komen me erg bekend voor, vorig jaar gebruikt in Arnhem bij de world statues) maar de omnibounche erop ????
Of misschien dat leuke kleine mini parapluutje ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

george013

Bericht door george013 » wo apr 28 2010 2:30 pm

niknack schreef:
Zou jij dan gaan voor de A-stand met de instellingen van Ale? Of heb je nog een ander advies?

Niknack.
Je zult eerst moeten begrijpen waarom de instellingen van ALE zijn zoals ze zijn. Als je alleen maar aan knopjes draait kom je niet veel verder.
George

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo apr 28 2010 4:00 pm

George013,

Daar heb je gelijk in. Was nieuwsgierig in welke stand Patrick zou fotograferen. Soms laten mensen wel een dingen weg omdat ze voor hen heel gewoon en zelfs vanzelfsprekend zijn, terwijl het voor ons een wereld van verschil is.

Niknack.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo apr 28 2010 5:12 pm

george013 schreef:Ik kan je niet volgen. Je legt de gevoeligheid, de sluitersnelheid en het diafragma vast op een van te voren bepaalde waarde onafhankelijk van de omgevingsomstandigheden?
De TS schrijft dat er veel zon verwacht wordt waardoor hard licht ontstaat. Mijn waarden zijn beginwaarde (een uitgangspositie) die je daarna gaat fine-tunen a.d.h.v. je belichtingsmeter. Ik hanteer daar de vuistregel om de sluitertijd gelijk te houden aan de high sync van je camera, bij de meeste Nikons 1/250e. Ik kan nimmer nu al bepalen wat de exacte waarden zullen zijn maar gezien de voorspellingen denk ik dat ik vrij dicht in de buurt zit (anticiperen op zaken).
george013 schreef:1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht. Kun je dit uitleggen?
George, ik kom hier op een later tijdstip op terug m.b.v. wat voorbeelden die je zelf als test kan uitvoeren om exact te zien wat ik hiermee bedoel. Omwille van een fotografie project waar ik de komende maanden mee bezig ben kom ik om in m'n tijd en gaat het daarom niet lukken om hier uitvoerig op te antwoorden. Vandaar dat ik ook minder op het forum te vinden ben. Ik zal er t.z.t. een apart draadje aan wijden.
niknack schreef:Heb getracht in de handleiding de instelling voor 'de hoogst mogelijk flits synchronisatie' terug te vinden. De instelling heb ik op blz. F-20 gevonden, maar werkt het ook met een zoomlens waarbij je steeds weer een ander aantal mm hebt?
Zie eerst eens pagina 288, 289 van je D300 handleiding. Daar staat High sync beschreven. En ja hoor, dit werkt ook met je zoomlens. Houd er wel rekening mee dat je invulflits niets meer uithaalt indien je te ver af staat van je onderwerp.
niknack schreef:Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn… Bedoel je met deze aanpassing op de body zelf?
Nee, hier bedoel ik de FEC waarde op de flitser (Flash Exposure Compensation).
niknack schreef:Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor de M stand; dit soort fotografie is meestal snel zijn, anders is de situatie al veranderd. Het spontane is er dan veelal al lang af als je eerst moet nadenken en pielen met je belichting, omdat men in de gaten heeft dat er een fotograaf bezig is.

Patrick, Zou jij dan gaan voor de A-stand met de instellingen van Ale? Of heb je nog een ander advies?
Nee, wat je wel kan doen is de S-stand kiezen en dan de overall belichting aanpassen met je EV waarde op de camera (zie mijn tip bij de voorbeelden in bovenstaand draadje). Toch blijf ik de voorkeur aan de M-stand geven omdat jij dan meet i.p.v. het allemaal aan de camera over te laten.
flippie17 schreef:De 2e "domme"vraag van mij vandaag, n.a.v. de tips van Arthur, (Ze komen me erg bekend voor, vorig jaar gebruikt in Arnhem bij de world statues) maar de omnibounche erop ???? Of misschien dat leuke kleine mini parapluutje ????
Domme vragen stellen bestaat niet in mijn ogen maar het niet stellen van een vraag is pas dom.....! Jij hebt inderdaad deze tips vorig jaar gebruikt tijdens "jouw" evenement. Ik ben persoonlijk niet zo "omnibounce achtig". Kan absoluut geen kwaad, kost je alleen een stop waardoor je flitser iets harder moet gaan werken en dat heeft tot gevolg dat je batterijen eerder zijn uitgeput. Leuk "Onno" parapluutje verzacht ongetwijfeld ook het licht iets. Indien je echt je flitslicht wil verzachten zul je met grotere softboxen moeten gaan werken of het licht tegen grote witte oppervlakken laten bouncen. Hoe groter het oppervlak, hoe zachter het licht op je onderwerp. Maar zie dat maar eens klaar te spelen tijdens Koninginnedag..... Je bent niet alleen op straat....

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

george013

Bericht door george013 » wo apr 28 2010 6:29 pm

Ale,
Ts vraagt om advies hoe om te gaan met hoge lichten. Jouw oplossing is het gebruik maken van en flitser. Afhankelijk van de omstandigheden en het soort foto's kan dit een oplossing zijn.
In jouw oplossing zit ingesloten de gedachte van de belichting meer op de heldere achterkant te richten en dat wat je dan tekort komt aan de donkere voorkant en je onderwerp, dat aan te vullen met flitslicht. Dit moet je ook zo zeggen.
En vervolgens kijken naar de verschillende functies in camera en flitser die dit mogelijk moeten maken.
Zo geef je de gebruiker ook de kans om bewust te experimenteren.

Maar zijn probleem is ook mijn probleem.

George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”