Ik zou gebruik maken van een flitser. Je apparatuur stel je alsvolgt in:
- Camera in M-modus
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- Matrix metering
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Je stelt de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop
Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop
Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)
Ik wil ook nog wel eens de belichting meten zonder flits en pas daarna een onderbelichting toe van -0,7 tot -1 EV. Daarna zet ik de flitser in om zodoende mijn onderwerpen "los" van de omgeving te maken. Zie hier een paar voorbeelden met eveneens een beschrijving hoe ik tot dit eindresultaat ben gekomen:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Last, omdat de kans dat het bijzonder druk zal worden erg groot is raad ik je aan om met een klein objectief aan de gang te gaan. 50mm is bij uitstek het objectief voor dit soort gelegenheden. Klein, snel, vlijmscherp. Misschien wel de mooiste krachtpatser in het Nikon servies.
Heel veel suc6 en we zien je resultaten graag hier op het forum,
ALE