beginnersvraagje...

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
marcootje

beginnersvraagje...

Bericht door marcootje » wo apr 28 2010 6:37 pm

Hallo,

Als beginnend fotograaf, zo beginnend zelfs dat ik mijn camera nog moet aanschaffen, heb ik een vraagje:
ik ben voornemens een D5000 met een Nikor kitlens 18-55 aan te schaffen.
Mijn vraag: wat is het verschil in bereik tov een 18-105 lens? En dan bedoel ik vooral in afstand.

Bij voorbaat dank voor de tips!!

Grt Marco

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: beginnersvraagje...

Bericht door Tom » wo apr 28 2010 6:53 pm

http://www.tamron.com/lenses/learning_c ... arison.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk daar maar, dat is het makkelijkst.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo apr 28 2010 8:20 pm

Als ik wat advies mee mag geven... :wink: Zou ik kijken of je kwa budget de 18-105 erbij kan doen ipv de 18-55
De 18-105 is wat mij betreft een betere opjectief dan...en meer mm tjes :wink:

Groet Kroontje

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » wo apr 28 2010 8:48 pm

Hallo Marco,

Ik heb vorig jaar de set D5000 en de 18-55 gekocht. Ik kwam er vrij snel achter dat dit objectief niet was wat ik wilde qua fotografie (hoewel het voor de prijs een topobjectief is hoor!). Als ik jou was zou ik inderdaad direct naar een ander standaardobjectief uitkijken. Groter bereik is zeker mooi meegenomen. Ik heb de 18-55 nog steeds, hij zit alleen maar in mijn tas..

Gr. Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo apr 28 2010 9:09 pm

Mijn zoon heeft gisteren een D3000 gekocht met een 18-105 DX ED SWM VR lens (± € 175,=). Dat is voor het geld een schitterende lens met goede optische eigenschappen. Ik zou de 18-55 niet aanschaffen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door dboomsma » wo apr 28 2010 9:29 pm

Hoi Marco,

Leuk dat je een Nikon wilt kopen! Welke lens aan te schaffen is een wederkerende vraag, ook bij mezelf!

Aardig om te weten is dat je zoomlenzen voor het gemak in 2 groepen kan verdelen, zal ik maar zeggen. De ene groep is minder lichtgevoelige en betaalbaarder, de andere groep is lichtgevoeliger en een flink stuk duurder.

Als je veel zoombereik wilt, is de Nikkor 18-200 (van Nikon) een hele mooie lens. Vorig jaar heb ik deze mee op vakantie gehad, en ik kon er werkelijk alles mee wat ik wilde! Afgelopen winter heb ik echter een lichtgevoeligere Nikkor 17-55 aangeschaft en nu gebruik ik de 18-200 vrijwel nooit meer. De belangrijkste reden is dat de 18-200 bij lange na niet de scherpte haalt van de 17-55. Nu spaar ik om dezelfde reden voor een Nikkor 70-200, en dat gaat gestaag de goede kant op...

Gr, Doede
PS: ik weet niet zeker of de D5000 een scherpstelmotor heeft. Zo niet, dan moet je een lens nemen die zo'n Silent Wave Motor heeft, anders moet je altijd handmatig scherpstellen.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » wo apr 28 2010 10:20 pm

dboomsma schreef: PS: ik weet niet zeker of de D5000 een scherpstelmotor heeft. Zo niet, dan moet je een lens nemen die zo'n Silent Wave Motor heeft, anders moet je altijd handmatig scherpstellen.
De D5000 heeft geen scherpstelmotor in de body zitten. Je 'moet' daarom objectieven nemen waar een motor in zit. Je kunt dat bij de objectieven van Nikon zien aan de lettercombinatie AF-S (deze werken op de D5000). Andere objectieven passen er ook op, maar zoals gezegd zul je dan zelf scherp moeten stellen.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 28 2010 10:43 pm

Als het budget het toelaat zou ik een D90 willen adviseren. Toch gewoon nog wat meer camera, en je kan veel meer objectieven gebruiken met automatische scherpstelling.

Als de keuze tussen de 18-55 en de 18-105 gaat, dan zou ik zeker de laatste adviseren. Wil je nog wat mooiers, kijk dan naar de Nikon 16-85 VR of de Tamron 17-50 f2.8.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marcootje

Bericht door marcootje » zo mei 02 2010 2:46 pm

Allen dank voor de reacties en tips!!
Ik ga deze week maar 's bij een goede fotozaak kijken om me ook daar eens goed voor te laten lichten...
Denk zelf inmiddels toch wel aan de D5000 icm een 18-105 VR, maar wellicht kunnen ze mij daar nog van andere opties overtuigen....
Zal nog ff laten weten wat het geworden is.....

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”