De stap gemaakt
Nu even wat proef foto's gemaakt. In div standen. Verder niks aangepast.
1:

2:

3:

4:

5:

Zoals ik bekijk zit het wel goed wat betreft de scherpte, maar misschien zie ik iets over het hoofd
Groet kroontje

Dat dacht ik ook. En niet alleen #1.Daniël schreef:nette foto's.
#1 alleen niet een beetje flets?
1024x8.. moet toch wel genoeg zijnScherpte is niet te beoordelen op dit formaat. Als je tevreden bent, dan is't goed natuurlijk.
Wel is vignettering te zien. Vooral op de laatste foto is het duidelijk. Of dat erg is, dat is een tweede. Weg te werken is het iig met gemak.
Ik denk dat het komt omdat de kleuren van de brug en de verwarming pijpen wat minder zijn. Moet nodig een kwasje eroverDaniël schreef:nette foto's.
#1 alleen niet een beetje flets?
Monitor is gekalibrieerd..heb ook verder niks aan de foto's gedaan, zoals beschrevenDat dacht ik ook. En niet alleen #1.
@Kroontje: misschien staat je monitor ietsje te rood. Tegelijk zou je dan standaard je camera witbalans 1 of 2 puntjes meer "a" (amber) kunnen geven. Tenminste, dat doe ik altijd, maar dat is een kwestie van smaak.
Trouwens, dat was wel heet van de naald! van afdrukken tot posten in minder dan een uur!
1024x8.. moet toch wel genoeg zijnKroontje schreef:Scherpte is niet te beoordelen op dit formaat. Als je tevreden bent, dan is't goed natuurlijk.
Wel is vignettering te zien. Vooral op de laatste foto is het duidelijk. Of dat erg is, dat is een tweede. Weg te werken is het iig met gemak.
Neen nog niet, maar met deze goed gemaaktOh, had ik al gezegd 'gefeliciteerd met de aankoop'?
Ok, dat kan dan inderdaad.Kroontje schreef:Ik denk dat het komt omdat de kleuren van de brug en de verwarming pijpen wat minder zijn. Moet nodig een kwasje erover![]()

Zal hier nog even verder na kijken vanmiddagDe histogrammen van de foto's laten geen vreemd verkeerde belichting zien, in die zin dat de camera het op grond van de beeldinformatie het verkeerd zou hebben gedaan. Mooi verdeeld over het hele bereik. Vanuit persoonlijke keuzes zou je hooguit de processing iets kunnen aanpassen. Maar zo straight uit de camera zijn de foto's prima.
Dank je wel..het zal zeker gaan lukken en nog bedankt voor je adviesVignettering is verder ook niet ongewoon bij dit soort korte brandpunten. Mijn inziens doet de lens precies wat die moet doen, zonder gebreken en in een kwaliteit die normaal is bij deze lens. Wat gezien het prijspeil van die lens uitstekend is. Veel plezier ermee.

Had hem inmiddels gevondenKroontje, in CNX2 rechterkolom "Camera- en objectiefaanpassingen", helemaal onderaan "Vignetteringscorrectie". Verbluffend eenvoudig.
O ja, gefeliciteerd. Ik ben jaloers. Hoe doe je dat, met dat elastiek?

Uitleg histogrammen: