Onderstaande heb ik ergens gelezen maar ik weet niet waar de klepel hangt.
Zou niet verkeerd zijn als dit klopt.
Kan iemand me dit uitleggen?
De D1X staat bekend als een 6 Mp camera (3008 x 1960) en deze resolutie kan via het gebruik van de Nikon Capture software naar 10,5 Megapixels (4008 x 2624) gebracht worden zonder kwaliteitsverlies! Vergelijk de D1X dan eens met de nieuwe D200, dan is de sensor nagenoeg gelijk, maar heb je wel een echte pro-camera!
pixels upgraden in capture????
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
pixels upgraden in capture????
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Voor zover ik begrepen heb heeft de sensor van de D1X 4028 bij 1324 pixels.
De software in de camera zet dit voor de jpeg bestanden dan om naar de standaard 3008 bij 1960.
Als je nu RAW opent in Capture (NX) of bijvoorbeeld Nikon View kan er gekozen worden tussen het standaard formaat 6Mp of de 10Mp uitvoering.
Zodra je voor 10Mp kiest worden de horizontale pixels ongemoeid gelaten en inderdaad verticaal worden er softwarematig pixels toegevoegd.
Het formaat komt dan uit op 4016 bij 2616.
Dus de interpolatie wordt alleen verticaal toegepast.
Hmmm toch een beetje een 10 Mp camera
Met vriendelijke groet,
Bram
De software in de camera zet dit voor de jpeg bestanden dan om naar de standaard 3008 bij 1960.
Als je nu RAW opent in Capture (NX) of bijvoorbeeld Nikon View kan er gekozen worden tussen het standaard formaat 6Mp of de 10Mp uitvoering.
Zodra je voor 10Mp kiest worden de horizontale pixels ongemoeid gelaten en inderdaad verticaal worden er softwarematig pixels toegevoegd.
Het formaat komt dan uit op 4016 bij 2616.
Dus de interpolatie wordt alleen verticaal toegepast.
Hmmm toch een beetje een 10 Mp camera

Met vriendelijke groet,
Bram
klopt inderdaad... die verhouding wordt softwarematig omgezet.
heb er nog een linkje over gevonden.... misschien duidelijker dan mijn verhaal.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond1x/
heb er nog een linkje over gevonden.... misschien duidelijker dan mijn verhaal.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond1x/
Juist bram!
Je doet je huiswerk goed!
He Olle, Interpolatie werkt min of meer als volgt:
Aan de hand van twee pixels berekend de beeldprocessor (of je computer) er een derde pixel tussenin zeg maar...
En wel zoals die er waarschijnlijk uitgezien zou hebben als er daadwerkelijk een celletje meer op de sensor gezeten had.
Gr Vincent
Je doet je huiswerk goed!
He Olle, Interpolatie werkt min of meer als volgt:
Aan de hand van twee pixels berekend de beeldprocessor (of je computer) er een derde pixel tussenin zeg maar...
En wel zoals die er waarschijnlijk uitgezien zou hebben als er daadwerkelijk een celletje meer op de sensor gezeten had.
Gr Vincent
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Gebruik al jarenlang de D1x (met nu een D80 erbij). Het gebruik van de horizontale volledige D1x resolutie en interpolatie van de verticale resolutie geeft naar mijn inzicht niet het fraaiste beeld. De terugkoppeling binnen de Nikon camera software (en default binnen Nikon Capture) naar 3008x1960 pixels geeft minder pixel-artifacten vooral als je unsharp masking iets sterker toepast en is evenwichtiger in horizontale en verticale resolutie.
Ik gebruik liever een 3008x1960 beeld wat later in zijn geheel naar een grotere resolutie wordt geïnterpoleerd dan de keuze van een direct volledige resolutie voor de horizontale zijde (4016 pixels) en interpolatie van enkel de verticale pixels naar 2616 pixels.
En maak je geen illusies, een 4016x2616 pixel beeld van een D1x is in kwaliteit niet te vergelijken met die van een "echte" 10 megapixel camera zoals de D200 en D80, het blijft tenslotte een 5.47 Megapixel camera (effectief slechts 5,33 Megapixel). Niet eens de in de volksmond genoemde 6 Megapixel.
Ik gebruik liever een 3008x1960 beeld wat later in zijn geheel naar een grotere resolutie wordt geïnterpoleerd dan de keuze van een direct volledige resolutie voor de horizontale zijde (4016 pixels) en interpolatie van enkel de verticale pixels naar 2616 pixels.
En maak je geen illusies, een 4016x2616 pixel beeld van een D1x is in kwaliteit niet te vergelijken met die van een "echte" 10 megapixel camera zoals de D200 en D80, het blijft tenslotte een 5.47 Megapixel camera (effectief slechts 5,33 Megapixel). Niet eens de in de volksmond genoemde 6 Megapixel.
Vriendelijke groet, Léon Obers