1 van mijn foto's met mijn nieuwe lens

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Maartenkr

1 van mijn foto's met mijn nieuwe lens

Bericht door Maartenkr » za mei 01 2010 8:26 pm

Ik dacht laat ik eens kijken wat jullie vinden van mijn foto's.
Ben nu zelf een week bezig met foto's maken en vind het echt geweldig
Deze zijn gemaakt met mijn nieuwe camara nikon d3000 vorige week gekocht. en met de lens die ik vanmorgen heb gekocht de 55-200mm F/4-5.6 IF ED

1
Afbeelding

2
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden heb zelf het iedee dat van foto 2 de sluitertijd te lang is.
De foto's zijn allebij vanmiddag op het strand gemaakt met heel veel zon!

Ze zijn nog niet bewerkt zo ver ben ik nog niet met foto's maken

Kroontje

Re: 1 van mijn foto's met mijn nieuwe lens

Bericht door Kroontje » za mei 01 2010 8:58 pm

Hallo
Ik vind dat bij beide foto's te centraal in het midden.
Misschien had je de eerste foto verticaal moeten maken met de onderste bloem erbij :?:
Dan word het misschien iets leuker om naar te kijken.
Zoals je al zei over foto 2 inderdaad een beetje te licht.
Om verder iets te kunnen zeggen mis ik daarbij de EXIF gegevens hoe de camera is ingesteld.

Groet Kroontje

Maartenkr

Bericht door Maartenkr » za mei 01 2010 9:02 pm

van foto 2 de gegevens:

Belichtingstijd 1/200 sec
Iso 125
Brandpunt 135mm
F 4.6

Ik hoop dat je dat er mee bedoeld ben nog al groen op foto gebied

Frederix

Bericht door Frederix » za mei 01 2010 9:37 pm

Ik krijg de indruk dat foto 1 op z'n kop staat.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za mei 01 2010 10:46 pm

Frederix schreef:Ik krijg de indruk dat foto 1 op z'n kop staat.
Heb ook al gekeken, maar vind het een beetje :wink: warrig.
van foto 2 de gegevens:

Iso 125
Brandpunt 135mm
F 4.6

Ik hoop dat je dat er mee bedoeld ben nog al groen op foto gebied
Yep dat bedoel ik. Misschien is er een optie om dit met de foto mee te sturen ( recht klikken op de foto )?
Denk toch wel dat het f getal hoger zou kunnen..misschien een f 8.

Kroontje

Frederix

Bericht door Frederix » za mei 01 2010 10:56 pm

Kroontje schreef:Denk toch wel dat het f getal hoger zou kunnen..misschien een f 8.

Kroontje
Hoi Kroontje,

Waarom denk je dat?

Kroontje

Bericht door Kroontje » za mei 01 2010 11:04 pm

Hallo
Iso 125
Brandpunt 135mm
F 4.6
Als de plaat iets overbelicht is..zoals ik hem hier zie ( foto2) met een sluiter van 200sec zou het diafragma toch omhoog moeten ( minder licht )..
Of de sluiter hoger.

Kroontje

Frederix

Bericht door Frederix » zo mei 02 2010 8:24 am

Kroontje schreef:Hallo
Iso 125
Brandpunt 135mm
F 4.6
Als de plaat iets overbelicht is..zoals ik hem hier zie ( foto2) met een sluiter van 200sec zou het diafragma toch omhoog moeten ( minder licht )..
Of de sluiter hoger.

Kroontje
Je zou toch ook een kortere sluitertijd kunnen nemen? Als je het diafragma verder dichtdraid, wordt de scherptediepte groter. Nu zie je dat het strand achter de hond onscherp wordt, dat vind ik wel fraai. Draai je het diafragma verder dicht, dan wordt het strand achter de hond steeds scherper.

Dit verhaal gaat alleen maar op als de camera op handbediening staat. Staat die op "P", "A", of "S" dan het dichtdraaien van het diafragma automatisch een langere sluitertijd geven, dus schiet je er dan niets mee op. Je zult dan een belichtingscorrectie moeten toepassen.

Tot slot is het nog maar de vraag of de foto overbelicht is, ik vind dat namelijk best wel meevallen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo mei 02 2010 9:16 am

Hallo
Tot slot is het nog maar de vraag of de foto overbelicht is, ik vind dat namelijk best wel meevallen.
Als ik de foto bekijk met Gimp en naar de Curves dan zie ik dat hij naar rechts clipt. Verder zie je dan ook dat hij weinig contrast heeft ( gelezen uit de tips over de historgrammen...mijn dank aan Léon ). Wat betreft de sluiter...dat bedoelde ik...hoger dus korter :wink:

Groet Kroontje

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 02 2010 10:43 am

Frederix schreef:
Kroontje schreef:Hallo
Iso 125
Brandpunt 135mm
F 4.6
Of de sluiter hoger.

Kroontje
Je zou toch ook een kortere sluitertijd kunnen nemen? Als je het diafragma verder dichtdraid, wordt de scherptediepte groter. Nu zie je dat het strand achter de hond onscherp wordt, dat vind ik wel fraai. Draai je het diafragma verder dicht, dan wordt het strand achter de hond steeds scherper.
Dit lensje presteert wel beter op F/8 dan op F/4.6.

Afwegingen...afwegingen.. :)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » zo mei 02 2010 12:47 pm

Ik zit hier (even in Birmingham) op mijn laptop te kijken, dus kon het scherm makkelijk even op de kop zetten, maar die paardebloem ziet er dan nog gekker uit, dus ik neem aan dat hij goed staat :-) Over de foto's zelf: die bloem is niks mis mee, maar weinig spannend. Voor de hond geldt hetzelfde eigenlijk. Van die afstand af genomen is er weinig spanning. Ik zou hem dus veel dichter bij fotograferen. Van die afstand een dier fotograferen is alleen maar interessant wanneer het in een spannende omgeving is. Anders dichterbij en van de hond zelf iets interessants proberen te maken.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Maartenkr

Bericht door Maartenkr » zo mei 02 2010 8:32 pm

Kijk ik ben blij met de dingen die gezecht worden. ben echt nog aan het begin met foto's maken en heb er nog geen ervaring mee.

Dus alles wat gezecht word neem ik graag tot mij om volgende keer beter foto's te maken.

Weet zelf ook dat de foto's zijn heel spannend zijn. maar je moet ergens beginnen.

Heeft er iemand tips hoe je een foto van dieren heel spannend kan maken? kan ik dat ergens op internet vinden?

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo mei 02 2010 9:21 pm

Heeft er iemand tips hoe je een foto van dieren heel spannend kan maken? kan ik dat ergens op internet vinden?
:D Hier op het forum... :wink: Kijk naar de foto presentaties van anderen. klik rechts op hun foto en kijk hoe hij staat (EXIF ).
Evt boeken lezen..bijv: van Scot Kelby.
En met foto's maken van dieren...kijk voor een leuk moment..al moet je wachten :wink:
Vakmanschap heeft zijn tijd nodig :mrgreen:

Groet Kroontje

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » ma mei 03 2010 12:05 am

@Maartenkr

Soms vind ik taalfouten te erg om niks te zeggen...

"Gezecht" schrijf je. Als je van Duitse komaf bent, zul je weten dat de Nederlandse betekenis van "zechen", "pimpelen" is. Altijd leuk, maar vast niet wat je bedoelt. Graag een vervoeging van "zeggen" gebruiken...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”