Advies aub. camera keuze

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Angie

Advies aub. camera keuze

Bericht door Angie » di mei 04 2010 1:53 pm

Geachte heren,
Op het moment heb ik al 2 jaar een Nikon D80, maar deze kan ik doorschuiven naar iemand anders. Dus ik wil graag een nieuwe aanschaffen.
Ik heb GEEN verstand van fotografie en doe alles op de automatische standen wat best aardig uitpakt, want foto's maken gaat me echt goed af.
Ik ben echter van plan om een uitgebreide fotografie cursus te gaan doen om alles onder de knie te krijgen omdat ik er graag alles van wil weten.
Ik gebruik het voor het hobbymatig fotograferen van kinderen/dieren, vakantie's, sporten etc.
Nu is mijn vraag de volgende:
Wat zou nu een geschikte body + lens zijn om aan te schaffen?
D700 (te ingewikkeld ?) D300s ??
Ik ben naar div. winkels geweest maar ze kunnen me nergens een goed advies geven, vandaar mijn noodoproep aan jullie !!
Ik ben bang dat ik zo dadelijk of een camera koop waar ik niet mee uit de voeten kan (nu) of een camera koop die zo dadelijk wat te eenvoudig blijkt.
En kunnen jullie me vertellen waarom ik geen Sony A900 met 24,6 megapixel zou moeten willen kopen? Kreeg ik als tip van iemand maar ik heb zelf
niet helemaal het juiste gevoel bij Sony (misschien heel dom om dit op eenNikon forum te vragen)

Ik heb ook gezien dat er nieuwe camera's van Nikon aankomen, is het verstandiger om hierop te wachten?

Nogmaals ik heb er geen verstand van en daarom stel ik misschien in jullie ogen domme vragen maar ik wil iets goeds in handen hebben
dus daarom vraag ik de mening van experts.

Alvast hartelijk dank, mvg Angie

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: Advies aub. camera keuze

Bericht door Ree » di mei 04 2010 1:58 pm

Tja als je een goede beslissing wilt nemen zou ik lekker die cursus met de D80 doen, een prima camera waar alles op in te stellen is.
Mocht je dan tijdens of na je cursus tegen berperkingen van de D80 aanlopen kan je een weloverwogen beslissing maken.

Loop je nu al tegen beperkingen van je D80 aan?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 04 2010 2:06 pm

Angie schreef:Ik heb ook gezien dat er nieuwe camera's van Nikon aankomen, is het verstandiger om hierop te wachten?
Dan weet je vast meer dan ik! Nikon kondigt zijn nieuwe camera's niet echt van te voren aan. Als er een nieuwe camera is, komt er daarna vast weer een nieuwe. En al die tijd wacht je dan maar af.

Met de D80 die je nu hebt, kun je met al je onderwerpen uit de voeten. Moet er iets nieuws komen, ga dan voor de D90, die lijkt nog het meest op de D80. Alle objectieven die werken op je D80, doen het ook op de D90.

Je mag overstappen naar een ander merk, maar dan moet je ook alle objectieven, flitsers e.d vervangen.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » di mei 04 2010 2:42 pm

@Angie,

Ik begrijp dat je geen verstand hebt van fotografie.

Blijf dan toch lekker met je D80 fotograveren en ga niks anders kopen.
De D80 is een prima camera. Ik heb er zelf ook een.

Pas als je "gevorderd" bent met forograveren zou ik aan wat anders gaan denken.
Tenzij de huidige camera niet goed meer werkt natuurlijk.
Succes
Cor G
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » di mei 04 2010 3:08 pm

Als je tot nu toe alles op de automaat hebt gedaan en het resultaat goed is waarom dan overstappen?
Ik zou lekker met de D80 de cursus volgen en misschien zeg je na de cursus wel van dat mis ik op de D80 en ga dan kijken naar wat anders.
De D80 is zeker geen verkeerde camera, zelf heb ik er ook een D80 en die is nu 3 jaar en gebruik hem nog steeds met veel plezier.

Als je toch voor een nieuwe camera gaat dan is de vraag wat wil je, ga je verder met DX (D300s) of ga je over naar FX (D700).

Waarom geen Sony kan ik geen antwoord op geven, de vraag is denk ik meer van wat heb je nu voor je Nikon en wil je dat eventueel allemaal opnieuw aanschaffen van een ander merk?
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Daniël

Bericht door Daniël » di mei 04 2010 3:12 pm

Ik heb dan 2 weken geleden de D80 als 2ehands voor mijn vriendin gekocht. Geweldig apparaat. Top ding.
Alleen heeft deze minder instellingen als een D300(s). Maar in praktijk merk je er eigenlijk weinig van.

Enige grote verschillen met de D80 en de D300s is:
Scherpstelpunten, ISO, ruisgevoeligheid, menu's, aantal knoppen op body en dan heb je de belangrijke dingen wel gehad volgens mij.

Mijn advies zou zijn hou hem zelf lekker. Zeker als je in auto schiet. De camera verdient meer. Eigenlijk is echt gebruikt te worden. Ik denk dat ie er ook vraagt :wink2:
Wil je toch nieuwer, haal dan de D90. Opvolgers blijven altijd komen.
Met de D300(s) kan je nog net geen koffie zetten maar het zit er dichtbij :wink2:

Maar als je ervoor gaat zal je er zeker geen spijt van hebben kan ik je zeggen. Maar het is totaal onzinnig om voor een duurdere camera te gaan als je nog niet zover bent.

Welke lens? Welke heb je?

Waarom geen Sony?
Kan ik geen antwoord op geven. Heeft voor mij te maken met het vast houden van de camera. Je hebt er een klik mee of niet.
Canon is daarom ook niks voor mij. Ligt niet lekker in de hand. Maar dan komt er natuurlijk bij kijken dat mijn vader ooit begonnen is met de F4 en ik met de F601.
Dus zoals je zelf al zegt, puur gevoel.

Nieuwe generaties camera's blijven komen. Als je genoeg geld hebt gespaard voor een camera moet je hem gewoon halen. De prijs verlagingen en uittreden blijf je houden.
Laatst gewijzigd door Daniël op di mei 04 2010 3:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » di mei 04 2010 3:15 pm

Een D300 of D700 komt mij over als 'paarlen voor de zwijnen'. Vergeef me de uitdrukking ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Wanneer je nog vrijwel niets van fotograferen weet, dan zijn de (semi-)professionele camera's D300s en D700 tamelijk over de top. Bovendien bevatten die niet de standaard promgrammastanden die je nu waarschijnlijk wel gebruikt. Om dan de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen zou ik of vasthouden aan de D80 (heb ik ook nog liggen en is een prima camera) of een nieuwe D90 kopen. Deze is vergelijkbaar maar is op tal van punten verbeterd. Een betere sensor en betere matrixmeting zijn zo twee dingen die me te binnen schieten. Voordat je dan het kennisniveau voor een D300s bereikt heb, is de D400 (of D500?) uit en kun je de op dat moment meest moderne camera aanschaffen. Maar misschien ben je tegen die tijd verknocht aan je D80 of D90 zodat het helemaal niet meer nodig is.

Groeten en succes,

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di mei 04 2010 3:24 pm

Hoi Angie,

Als je (nog) geen verstand van fotografie hebt en voornamelijk op de
standaard instllingen werkt zou ik zeggen dat je de D80 voorlopig
nog niet weg moet doen.
Veel oefenen en een cursus nemen ! Daarna pas beslissen WAT je precies wilt.
Het is weggegooid geld om nu te denken aan een D300 of D700....Onzinnig !

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 04 2010 6:04 pm

Als je niet tegen de beperkingen aanloopt van deze camera dan is er geen enkele reden om een andere aan te schaffen.
Een prof camera als de D300s of D700 slaan helemaal nergens op als je nu allen de automaat gebruikt.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mei 04 2010 8:08 pm

Angie schreef:En kunnen jullie me vertellen waarom ik geen Sony A900 met 24,6 megapixel zou moeten willen kopen? Kreeg ik als tip van iemand maar ik heb zelf niet helemaal het juiste gevoel bij Sony (misschien heel dom om dit op eenNikon forum te vragen)
Als je van systeem verandert moet je alles opnieuw kopen, zoals lenzen. Misschien ben je van plan om allemaal nieuwe lenzen te kopen en dan verdient een check naar andere systemen wel aandacht. Die 24 MP is alleen niet een erg goede reden, tenzij je regelmatig posters laat afdrukken van heel gedetailleerde onderwerpen. Verder is er op zich niets mis met de Sony camera's maar op details lijkt Nikon toch wat beter, met name de ruis is bij Nikons wat lager.

Ik heb zelf twee D300's en een D80. De laatste is nu naar mijn vrouw verhuisd maar ik heb hem jarenlang met veel plezier voor mijn werk als beroepsfotograaf gebruikt. Ik sluit me aan bij de mening dat in jouw geval het zelf houden van de D80 verreweg de beste oplossing lijkt, tenzij je last hebt van teveel ruis in je foto's. Dan zou je een D90 kunnen overwegen, al zegt men dat die wel op de rol staat om (mogelijk dit jaar nog) vervangen te worden door de opvolger.

Kortom, gewoon lekker de cursussen gaan doen met je D80 en volgend jaar nog weer eens verder kijken.

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo mei 05 2010 9:19 pm

Als je alles op auto schiet met de D80 gaat er een wereld voor je open als je M,A en S gaat gebruiken op je D80. Idd lekker die ''basis'' cursus doen met de D80 en als je dan echt tegen dingen aanloopt kun je overwegen een D90 te kopen.

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 07 2010 6:25 pm

En Angie,
wat wordt het?

Angie

Bericht door Angie » za mei 08 2010 1:14 pm

Hartelijk dank voor alle reactie's. De D80 is inmiddels naar ons bedrijf gegaan en prive heb ik nu gekozen voor een Canon EOS 5D Mark II
Ik ben hem volop aan het uittesten en kan niet anders zeggen dan dat het echt een fantastisch apparaat is.
Ik heb hiervoor gekozen omdat er een Full Frame Sensor op zit en een hoge ISO en ruisonderdrukking heeft.
Ben er erg blij mee.
mvg. Angie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 08 2010 1:22 pm

Angie schreef:ik nu gekozen voor een Canon EOS 5D Mark II....
....Ik heb hiervoor gekozen omdat er een Full Frame Sensor op zit en een hoge ISO en ruisonderdrukking heeft.
Kennelijk weet je niet dat Nikon ook full frame sensor camera's heeft met de allerbeste prestaties bij hoge ISO? Ongeëvenaard.
Tot boven ISO 100.000 als het moet !!!
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » za mei 08 2010 2:44 pm

Ach Léon,

kennelijk zijn de verkoop praatjes mooier.

Veel plezier met je Canon. Hoop dat je er veel mooie shots mee maakt

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”