Wat was ik blij toen ik mijn camera weer terug had, na een paar maanden uitlenen. Tot mijn zus belde en aangaf dat mijn (inmiddels) oude objectief compleet afegesleten was, en bleef hangen in het diafragma. Volgens de fotografie-zaak (met een goede naam in Rotterdam e.o) lag dit écht aan mijn objectief. Op zoek naar een nieuwe dus. Het werd dezelfde als ik had, maar dan de nieuwe versie: Tamron 18-200 mm XR Di II. Mooi voor de vakantie naar Marokko in september, zodat je niet steeds objectieven hoeft te verwisselen.
Donderdag opgehaald, en meteen even laten testen of de sensor nog schoon was. Antwoord was ja. "Mooi, dan kan ik weer lekker fotograferen", dacht ik. Ik he-le-maal happy. Niet dus, en dit is er aan de hand:
* De camera geeft een 'err' aan bij m.n. het diafragma (A) en op een aantal automatische standen (avondportret, avondfoto, natuurstand, portretstand).
* De automatische stand werkt niet meer: stelt wel scherp, drukt niet af;
* Naar mijn idee rare sluitertijden: 15" bij een diafragma van 22, bijvoorbeeld? Ook bij fotograferen binnen aparte sluitertijden, vergeleken bij wat ik van mijn vorige objectief gewend was: 3 sec, terwijl het licht aan beide kanten van de kamer ruimschoots beschikbaar is, midden op de dag.
* Beeld door de zoeker is bijna altijd heel donker, ook midden op de dag. Dat was voorheen niet zo.
* Contacten lijken schoon, maar hoe kan ik die eventueel veilig schoonmaken?
* Wisselen accu's maakt geen verschil: één accu is ouder dan de andere (laatste gekocht in augustus 2008)
* Wisselen objectieven maakt geen verschil: oude objectief geeft gelijke foutmeldingen.
Het lijkt erop dat het objectief het probleem is. Althans, dat zegt mijn boeren(fotografie)verstand. Ik las ook nog iets over een palletje dat bij het wisselen van objectieven de boel zou kunnen blokkeren. Aangezien de beide objectieven dezelfde foutmelding geven, zou dat het ook nog kunnen zijn. Wat zeggen jullie?
Problemen met D70S na nieuw objectief
- Essebes
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Problemen met D70S na nieuw objectief
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
Re: Problemen met D70S na nieuw objectief
Ik denk dat het te maken heeft met je camera.
Met name over het zinnetje
Met name over het zinnetje
Ik had iets gelezen over contactjes schoon maken met alcohol.Essebes schreef:* Wisselen objectieven maakt geen verschil: oude objectief geeft gelijke foutmeldingen.
Voor advies ben je naar die winkel gegaan, waarom ga je er nu dan ook niet heen? Je hebt goed beschreven wat je gedaan hebt, maar zonder het ding in handen te hebben is het toch lastiger een oplossing zoeken.
- Essebes
- Forumlid
- Contacteer:
Probleem allang opgelost. Als de moderator dat wil, mag dit topic dicht!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Fijn dat we nu ook weten WAT het probleem was en hoe het is opgelost!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zodra we weten wat het was wil ik het best op slot gooien, maar eigenlijk doen we dat nooit. Draadjes sterven vanzelf wel uit...robspanjaart schreef:Fijn dat we nu ook weten WAT het probleem was en hoe het is opgelost!
- Essebes
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick: dit is een wel heel oud topic......Probleem had volgens mij iets met de aansluiting op de body te maken. En je hebt gelijk: dit topic is allang dood. Een reden te meer om het te verwijderen. Het doet er echt niet meer toe.