nachtfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

nachtfotografie

Bericht door Mieke53 » za mei 08 2010 4:35 pm

Beste mensen,
Ik zou graag van jullie een mening willen over bijgaande foto´s. Ik heb op de Manuele stand gemaakt. Dus vrijheid over je eigen instellingen.
Ze waren mijn inziens achteraf iets te donker(zag ik ook wel op het histogram) maar dacht: werk ik later thuis wel bij. Heb ik nu dus gedaan en ben er tevreden over. Toch krijg ik weleens de opmerking dat de foto´s meer tikkies licht nodig hebben als je het histogram leest. Dat kan wel maar ik vind het histogram dan niet zo belangrijk meer omdat ik de sfeer wil weergeven.
Is dat nu een verkeerde gedachte, of niet?
Sterker nog, ik weet dat sommige mensen ook voor de avond/nachtfotogtafie zich altijd aan het histogram houden.
Hoor graag jullie mening, want zijn hier nu regels voor? Gaat dus over nacht(sfeer) fotografie.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Barry

Re: nachtfotografie

Bericht door Barry » za mei 08 2010 4:38 pm

De 2e foto vind ik erg mooi!

cstr1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door cstr1 » za mei 08 2010 5:13 pm

Ik ga helemaal voor de eerste, mooie plaat, spiegeling had mooier gekund, maar ja dat heb je vaak (en dus hier ook niet) niet in de hand.
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » za mei 08 2010 5:16 pm

uhh..wat is een histogram? :mrgreen: oftewel kijk ik nooit naar.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

yoyo

Bericht door yoyo » za mei 08 2010 5:37 pm

noortje53 schreef:Is dat nu een verkeerde gedachte, of niet?
Ja...

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za mei 08 2010 8:21 pm

Yo,
Mag het iets meer zijn dan "ja..."? Een paar zinnen bijvoorbeeld..... :) waarom dan "ja"?
Gr.
Mieke

george013

Bericht door george013 » za mei 08 2010 9:55 pm

Een histogram vertelt wat over de verdeling van de lichtsterktes van de pixels in de foto. Uitgaande van een standaard belichting zal dat bij een heldere dag of met veel kontrasten de neiging hebben naar de rechterkant te gaan. In een opname met weinig kontrasten zal het histogram waarschijnlijk een vlakke lijn hebben. En in een donkere opname zal het histogram naar links neigen.
Een nachtopname is donker, voor de eenvoud. Dus zal het histogram links overheersen. Kun je proberen een dagopname te simuleren door over te belichten. Gaat de overheersing naar rechts.
Het histogram is een registrerend hulpmiddel. Wat wil je met de foto, dat is het belangrijkste.
George

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za mei 08 2010 10:12 pm

Hi George, dankje voor je uitleg. Is in elk geval meer dat van Yo.
Het histogram lezen zoals jij uitlegt begrijp ik wel.
Waar het mij omdraait dat is dat als je een bepaalde sfeer wilt oproepen in je foto´s dat je dan wat mij betreft daar van mag afwijken. Kennelijk is dit niet gangbaar, dus krijg je mensen die roepen: het histogram klopt niet. "Yo" zegt alleen maar "ja", maar kan kennelijk de discussie niet aangaan :)
Dank voor je reactie hoor.
Groet,
Mieke :)

george013

Bericht door george013 » za mei 08 2010 10:40 pm

Het histogram is niett iets waar je vanaf kunt afwijken. Het is gereedschap die jij als fotgraaf kunt gebruiken om je foto te beoordelen. Het vertelt je iets over de verdeling van het licht, en waarschuwt je voor clipping. Jij bent degene die de foto maakt.
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za mei 08 2010 11:40 pm

Hoi Mieke,

Als je praat over nachtfotografie, dan gaat mijn keuze naar foto 2.
Foto 1 denk ik al gauw aan een te donkere dagfoto, wel mooi zo met de weerspiegeling.
De weerspiegeling kan iets mooier worden als je de opname wat korter in sluitertijd maakt.
Je moet daarvoor uiteraard de ISO-waarde verhogen en/of je diafragma aanpassen.
De D80, die ik ook bezit, vind hele hoge ISO-waardes niet prettig ivm de snel optredende ruis, en dus zou ik eerder geneigd zijn het diafragma aan te passen.
Wat het histogram aangaat zou ik toch adviseren dit zeer serieus te nemen, en er de nodige info tot je nemen.
Het LCD-schermpje van je camera fopt jou, omdat de opnames goed lijken, maar op de computer zijn ze vaak veel te donker en ben je teleurgesteld als ze de prullenbak in verdwijnen. :(
Daar had je de foto niet voor bedoeld.
Verder mag ik hopen dat je je foto's in RAW neemt, dan heb je nog wat mogelijkheden om je foto's wat op te knappen.
Je mag echter,om kwaliteit te houden, de exposureschuif niet verder schuiven dan -2 of +2 heb ik eens ergens gelezen.

Succes, en vrgr,
Tiny

george013

Bericht door george013 » za mei 08 2010 11:58 pm

@Tiny
Wat het histogram aangaat zou ik toch adviseren dit zeer serieus te nemen, en er de nodige info tot je nemen.
Dit is nu juist haar vraag. Waar moet een histogram aan voldoen?
Ik begin nu erg benieuwd te worden waaraan een histogram van een foto zou moeten voldoen om die foto ok te laten zijn.
En dat is zo'n beetje de vraag van Noortje.
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo mei 09 2010 12:18 am

http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... histogram/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is een link naar informatie over het histogram.
Beter info kan ik je niet geven.
De kennis die ik heb vergaard over het histogram komen allemaal uit diverse links die google je geeft.
Je kunt de vraag hier neerleggen, maar uiteindelijk krijg je toch weer de koppeling naar de diverse zoekmachines, denk ik.
Maar ook is er een mooi boek over b.v.
Michael Freeman De DIGITALE FOTOGRAFIE bijbel, is er een van.
Zo iets beter beantwoord? :lol:

vrgr.
Tiny

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mei 09 2010 12:20 am

Tini, ik fotografeer bijna alles in RAW.
Van die max. 2 stops onder of over waarderen ben ik ook op de hoogte.
Dat het kleine schermpje niet volwaardig is bleek ook thuis. Eerst leken de foto´s redelijk goed, maar heb ze toch extra licht gegeven. (daar komen jouw 2 stops aan) wat meteen al aangeeft dat het verstandig geweest zou zijn op histogram te fotograferen. Bij gewone daglichtfoto´s doe ik dat ook.
Toch heb ik foto´s die ik zelf mooi vind maar niet voldoen aan dat histogram. Vandaar ook mijn vraagstelling of dit een wet van Meden en Perzen is.
Ik ga er maar eens opnieuw mee aan de slag.
V.w.b. ruis, ik houd ´m altijd op 100 ISO. Enkele keer op 200, want inderdaad D80 geeft boven 400 aanzienlijk meer ruis. Dus in mijn geval zou ik meer hebben moeten diafragmeren?(had al F16).

Wel een goede tip over dat spiegelen. Sluitertijd had dus sneller gemoeten, om scherpere spiegeling te krijgen. Mag ik er vanuit gaan als ik op 100 Iso werk dat dan mijn diafragma bijgesteld moet worden naar een lager getal?

Ik ben 1 keer mee geweest met deze club naar Rotterdam voor een nachtshoot en daar hield ik 1 foto aan over, vanwege een slecht statief :(
Wilde het weer eens proberen en niet de pretknopjes gebruiken :)(dus op de M-stand).

Ben er nog niet uit, maar dank voor jullie/jouw commentaar en de link.

Groet,
Mieke

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo mei 09 2010 12:40 am

Mieke eigenlijk kun je er kort over zijn.
Het histogram is natuurlijk een hulpmiddel, wel een belangrijke aanwijzing, dat wel, maar JIJ bepaald hoe je foto er uit komt te zien.
Dat geldt voor alle regeltjes in de fotografie, ze zijn er, maar je bepaald zelf wat je er mee doet.
Ooit is alle regeltje overboord gooien juist wat een foto bijzonder maakt, toch.
Maar toch weer ff terug naar het histogram, lees een keer over de link die ik je gaf heen, en je weet eigenlijk zo'n beetje wat het moet zijn.
Ben je weer een stukje rijker aan kennis.

vrgr,en welterusten
Tiny

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mei 09 2010 12:48 am

Tiny, heb net al wat zitten lezen. Ben al eerder bij deze schrijver geweest voor een ander onderwerp.
Ik ga van de week opnieuw op pad, de aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Jij ook trusten en nogmaals bedankt.
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”