Omdat ik over ruim een jaar zo'n 9 tot 11 maanden in Noord-Noorwegen (Finnmark) zal doorbrengen, en ik tijdens mijn verblijf daar op een volkshogeschool "foto og friluftsliv" (foto en buitenleven) zal volgen, lijkt het er niet op dat ik elke dag in een klaslokaal zit. Nee. Ik ga met anderen door het meest dunbevolkte gebied van Europa door; de hoogvlakte van de Finnmarkvidda, de canyon van de Altaelva, het begin van de Siberische taiga in Øvre Pasvik, en ga zo maar door...
Natuurlijk kan ik daar niet heen gaan zonder fotocamera. Nou ja, dat kan wel, maar dan heb ik alleen profijt van de reis en kan ik mijn vrienden en familie niet overtuigen van het ruige landschap. Na een beetje research kwam ik al snel uit op een Nikon spiegelreflex (wat je moet hebben voor de "studie" in Noorwegen). Over Canons heb ik het hier niet, het is immers een Nikon Club en gevoelsmatig neig ik naar een Nikon. Echter, al snel kwam ik uit op een probleem. Er zijn meer Nikons! Maar, met mijn budget en mijn op zich geringe ervaring op het maken en bewerken van foto's kwam ik uit op de Nikon D5000 en D3000.
Bij Nikon D5000 is de optie om het filmen leuk, maar niet nodig. Ik wil landschappen fotograferen en ik hoef niet een speelfilm te maken. De live-view optie is wel erg handig, om mijn foto meteen te kunnen evalueren. De D5000 kan wat meer ISO, en heeft een groter aantal megapixels.
Maar is die paar extra honderd euro waard voor de live-view en de megapixels en de ISO en nog wat andere functies, die de D5000 heeft? Of ben ik gewoon beter af als ik een D3000 koop, met goede lenzen. Ik heb sowieso een teleobjectief nodig, en een groothoekobjectief... maar dat is een ander verhaal.
Zat te denken aan een body van ongeveer 500 euro. Dus eigenlijk valt er weinig anders te kopen dan een D3000 of D5000.
Alvast bedankt, forummers!