D3000 of D5000? Help!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Maikovich

D3000 of D5000? Help!

Bericht door Maikovich » di mei 11 2010 6:56 pm

Hallo daar,

Omdat ik over ruim een jaar zo'n 9 tot 11 maanden in Noord-Noorwegen (Finnmark) zal doorbrengen, en ik tijdens mijn verblijf daar op een volkshogeschool "foto og friluftsliv" (foto en buitenleven) zal volgen, lijkt het er niet op dat ik elke dag in een klaslokaal zit. Nee. Ik ga met anderen door het meest dunbevolkte gebied van Europa door; de hoogvlakte van de Finnmarkvidda, de canyon van de Altaelva, het begin van de Siberische taiga in Øvre Pasvik, en ga zo maar door...

Natuurlijk kan ik daar niet heen gaan zonder fotocamera. Nou ja, dat kan wel, maar dan heb ik alleen profijt van de reis en kan ik mijn vrienden en familie niet overtuigen van het ruige landschap. Na een beetje research kwam ik al snel uit op een Nikon spiegelreflex (wat je moet hebben voor de "studie" in Noorwegen). Over Canons heb ik het hier niet, het is immers een Nikon Club en gevoelsmatig neig ik naar een Nikon. Echter, al snel kwam ik uit op een probleem. Er zijn meer Nikons! Maar, met mijn budget en mijn op zich geringe ervaring op het maken en bewerken van foto's kwam ik uit op de Nikon D5000 en D3000.

Bij Nikon D5000 is de optie om het filmen leuk, maar niet nodig. Ik wil landschappen fotograferen en ik hoef niet een speelfilm te maken. De live-view optie is wel erg handig, om mijn foto meteen te kunnen evalueren. De D5000 kan wat meer ISO, en heeft een groter aantal megapixels.

Maar is die paar extra honderd euro waard voor de live-view en de megapixels en de ISO en nog wat andere functies, die de D5000 heeft? Of ben ik gewoon beter af als ik een D3000 koop, met goede lenzen. Ik heb sowieso een teleobjectief nodig, en een groothoekobjectief... maar dat is een ander verhaal.

Zat te denken aan een body van ongeveer 500 euro. Dus eigenlijk valt er weinig anders te kopen dan een D3000 of D5000.

Alvast bedankt, forummers! 8)
Laatst gewijzigd door Maikovich op di mei 11 2010 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Re: D3000 of D5000? Help!

Bericht door flitslicht » di mei 11 2010 7:18 pm

Live View is dat je als een filmpje het beeld dat de lens registreert direct live op het schermpje ziet, real time doorgifte dus. Voor het beoordelen van foto's heb je dat niet nodig, die laat de D3000 ook zien meteen nadat je een opname hebt gemaakt.

Mijn uitgangspunt zou zijn dat je meer aan goede/duurdere lenzen hebt dan aan een goede/duurdere camera. Daarentegen is het wel zo dat een D300s is afgedicht voor weersinvloeden zoals stof en spatwater, de goedkoper body's niet. Je kan misschien beter je budget vermelden, dan kunnen de forummers hier je een gericht advies geven.

Maikovich

Bericht door Maikovich » di mei 11 2010 7:28 pm

Oke, zo'n live-view functie is dan toch misschien wel handig. Of heeft het niet per se een toegevoegde waarde voor jullie?

Voor de body zat ik te denken aan een body van ong. 500€ en de lenzen heb ik nog niet over nagedacht.

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » di mei 11 2010 7:37 pm

Die hoge ISO waardes zijn bij slecht of bewolkt weer gunstiger op de D5000. Ik heb de D3000 om die reden verkocht en een D90 gekocht. De D5000 heeft dezelfde sensortechniek...

I vote D500 of D90

Tina

Bericht door Tina » di mei 11 2010 8:17 pm

Voor € 599,- heb je een D90. Die zou ik verkiezen boven de D5000 of D3000. En liefst meteen een goede lens erbij en later uitbreiden.

Daniël

Bericht door Daniël » di mei 11 2010 8:26 pm

D5000 boven de D3000.
Maar betere keuze met de D90. Kan je ook AF lenzen gebruiken die geen SWM hebben
Succes

Maikovich

Bericht door Maikovich » di mei 11 2010 9:20 pm

De D90 is die een HELE grote vooruitgang op de D3000 of D5000?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 11 2010 9:23 pm

De sensor is hetzelfde. De body is iets groter.
En je heb een AF-motortje.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di mei 11 2010 9:24 pm

Melliw schreef:De sensor is hetzelfde. De body is iets groter.
En je heb een AF-motortje.
En geen pretstanden.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Maikovich

Bericht door Maikovich » di mei 11 2010 9:25 pm

Sorry - ik ben nog een leek op dit gebied. Wat is een AF motor? En pretstanden?

En is het elke keer die 200 euro waard om over te stappen naar een geavanceerder model? Dan kan ik altijd doorgaan, dan komen we op een gegeven moment uit bij de D3S :P

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 11 2010 9:26 pm

Cees Laarman schreef: En geen pretstanden.
Zeker wel!
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di mei 11 2010 9:29 pm

Melliw schreef:
Zeker wel!

Hmm, je hebt gelijk, had de D90 hoger ingeschat. Vind dat maar niks, die pretstanden! :roll:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Tina

Bericht door Tina » di mei 11 2010 9:36 pm

Je kunt bij mijn weten op de D90 van veel meer lenzen gebruik maken dan bij de goedkopere modellen.
Met pretstanden wordt bedoeld dat er een aantal standen zijn die je voor bepaalde soorten van fotografie kunt gebruiken zonder dat je de belichting en sluitertijd zelf kiest. Dat doet de camera in dit geval voor jou, bijvoorbeeld bij de portretstand, bij sportfoto's, landschapsfoto's etc. Wil zeggen dat je dus ook bijna geen invloed op de uitkomst hebt.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » di mei 11 2010 9:36 pm

Cees Laarman schreef:
Melliw schreef:
Zeker wel!

Hmm, je hebt gelijk, had de D90 hoger ingeschat. Vind dat maar niks, die pretstanden! :roll:
Voor de instapper die er niet veel van kan op het begin, en er nog niet zoveel afweet is het wel handig, alleen als je wat 'gevorderd' bent heb je er bijna altijd niks aan nee.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » di mei 11 2010 9:46 pm

Maikovich schreef: Sorry - ik ben nog een leek op dit gebied. Wat is een AF motor? En pretstanden? En is het elke keer die 200 euro waard om over te stappen naar een geavanceerder model? Dan kan ik altijd doorgaan, dan komen we op een gegeven moment uit bij de D3S :P
Ik begrijp je punt wel. Vorig jaar heb ik een nieuwe D5000 gekocht na veel voorwerk gedaan te hebben. Mij werd ook geadviseerd om te beginnen met een D90 en toen ik daar naar ging kijken zag ik de D300 die ik ook wel erg gaaf vond. Waarom ben ik dan uiteindelijk dan toch voor de D5000 gegaan? Ik ben terug gaan denken waarom ik een spiegel reflex camera wil hebben en wat mijn ervaring met fotografie op dat moment was. Tot dan toe had ik alleen point-and-shoot camera's gebruikt en dus geen ervaring met (D)SLR. Ik heb toen bewust gekozen voor de D5000 omdat deze wordt beschreven als een goed startmodel (de D3000 was er toen nog niet, maar daar geldt hetzelfde voor). De D5000 heeft naar mijn mening genoeg te bieden voor een beginner. Waar ik in het begin veel gebruik maakte van de automatische standen (dit zijn de pretstanden), werk ik nu uitsluitend met de A-, S- of M-standen. Met deze standen moet je zelf de instellingen bepalen en ben je zelf verantwoordelijk voor het resultaat van de foto. Tot slot nog het genoemde voordeel van een D90 die een AF-motor in de body heeft, dit houdt in dat de D90 in de body een motor heeft die ervoor zorgt dat je objectief scherpstelt. Voordeel hiervan is dat je oudere objectieven waar geen AF-motor in zit kunt gebruiken met autofocus (doordat de D90 dit regelt met de body). Als je bijvoorbeeld zoekt naar AF-D objectieven, zul je zien dat deze vaak wat goedkoper zijn dan AF-S objectieven. AF-S objectieven moet je kopen als je met de D3000 of D5000 automatisch wilt scherpstellen (AF = autofocus).
Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik, sinds ik meer leer en ervaar, met een schuin oog uitkijk naar een nieuwe body en objectieven, het blijkt voor mij een erg verslavende maar vooral leuke hobby te zijn geworden.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”