Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb zelf een D5000 en al mijn objectieven zijn AF-S, dus ik hoef niet handmatig scherp te stellen. Je moet alleen dan wel opletten zoals je aangeeft dat je AF-S objectieven koopt, dan werkt het allemaal prima. En mijn doel als beginner was zeker niet om een groot uitgevallen point and shoot te creëren, maar echt serieuzer te gaan fotograferen en dit ook te leren.iefie schreef: Ik zie nu veel mensen schrijven dat de D5000 dus echt voor een beginner is, alleen snap ik dat niet want je moet zelf handmatig scherpstellen. Een beginner wil juist richten en afdrukken toch? en zeker niet na willen denken over welke lens ik moet hebben. D90 ligt een stapje verder dan de D5000 en ga je net zo lang mee doen als de D5000 alleen zonder na te hoeven denken welke lens erop past.
Dit gaat juist nog veel makkelijker met een D5000 naar mijn mening. Ook als je kijkt naar de positionering van de D90 is deze opmerking niet terecht. De D90 is de top van de amateur camera's van Nikon op dit moment. Daarna kom je bij de pro-body's vanaf de D300s. Nikon heeft de D3000 als écht instapmodel geïntroduceerd en de D5000 valt tussen de D3000 en de D90. Zoals ik al eerder aangaf aan de topic-starter, er is een reden dat Maikovich voor een spiegelreflex wil gaan. Al naar gelang hij dit serieus wil gaan nemen moet hij de keuze maken voor een bepaalde body --> een camera voor het leven waar je makkelijk mee kan fotograferen (de pretstanden) en je fotografie kennis mee kan opbouwen is de D5000. Als de topicstarter meer serieus werk/hobby wil maken van fotografie en nog meer zelf de controle wil hebben, dan gaan voor de D90.iefie schreef: In het kort: ga voor de D90. je bent een leek op foto gebied ... echt zeker voor JUIST een beginner zou ik de D90 nemen. hoef je in het begin nergens over na te denken, gewoon point and shoot.