D300 met SB600: sluitertijd?
D300 met SB600: sluitertijd?
Als ik de SB600 op mijn D300 schuif, geeft de camera op het programma P een sluitertijd van 1/60 sec. aan bij een diafragma 5.6. Verder geeft de belichtingsbalk aan dat de foto overbelicht is (pijltje helemaal naar links). Wat moet ik met deze informatie? Ondanks de pijltjes (overbelichting) zijn de foto's goed belicht. De sychronisatietijd zal toch ook wel sneller dan 1/60 zijn? Alles is nieuw maar ik kom er niet uit, ook niet met de handleidingen. Ben reuzebenieuwd wie mij kan helpen.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D300 met SB600: sluitertijd?
In de P-stand zal de camera een combinatie kiezen van diafragma en sluitertijd , welke afhankelijk is van de heersende lichtomstandigheden. Bij weinig licht een sluitertijd van 1/60 sec (of langer, afhankelijk van persoonlijke instelling e2) tot 1/250 sec (of 1/320) bij veel licht. Bij een laag niveau van het omgevingslicht zal de camera in de zoeker onderbelichting (pijltje naar rechts) aangeven, tenzij de aanduiding in de zoeker met persoonlijke instelling f10 is omgedraaid! Om meer controle te hebben over de combinaties van sluitertijden en diafragma's en de balans met het omgevingslicht, verdient het aanbeveling om te flitsen in de M-stand in combinatie met TTL flitsbelichting. Je moet er dan alleen voor waken dat het omgevingslicht geen overbelichting kan veroorzaken.
Jur
Bedankt Jur voor de reatie. Toch nog even een vraag. Binnenshuis komt mijn sluitertijd niet van de plaats: 1/60 (bij 5.6). Bij mijn vroegere Metz ct 45 flitste ik met 1/125 binnenshuis. Waarom kiest de D300 hier niet voor? Waarschijnlijk heb je het al door: ik begrijp niet meer wie nou wie aanstuurt en met welk resultaat. Ik denk dat de SB600 meer vermogen in huis heeft en rustig binnenshuis met een kortere sluitertijd (en een grotere flits) uit de voeten kan. Verder voel ik me een beetje schuldig dat het pijltje de hele tijd fiks in de min staat. Waarom eigenlijk? De belichte opnames zijn nl. goed. Ben benieuwd.
De synchronisatietijd is de kortste tijd dat de sensor geheel belicht is. 1e gordijn geheel open en de tweede nog dicht.
Die 1/60 is waarschijnlijk de langste tijd die acceptabel om bewegingsonscherpte te voorkomen. Je kunt hier over heen gaan, en je kunt deze tijd in je menu veranderen. Er is waarschijnlijk maar heel weinig aanvullende licht nodig.
Verder begrijp ik niet: je maakt een foto met te weinig omgevingslicht, flitser aan en je bent verbaasd dat de foto goed belicht is. Het pijltje is een weergave van het aanwezige licht. Wil je flitsen, dan moet je onderbelicht zijn, het verschil kan dan door de flitser worden aangevuld.
Als je met de camera in P-stand en flitser op gaat lopen van donkere naar een lichte omgeving wordt bij mij de sluitertijd aangepast binnen het bereik van de twee uiterste tijden voor de flitser.
En zoals door Jur gezegd, in de M-stand heb je het zelf in de hand. Wil je om wat voor reden met een hoge snelheid werken, kun je dat zo aanpassen. Vergeet niet dat de weergave van het pijltje een gecorrigeerde weergave is mbt je EV-compensatie. En zorg dat je pijltje in de min staat, anders krijg je een overbelichte foto.
George
Die 1/60 is waarschijnlijk de langste tijd die acceptabel om bewegingsonscherpte te voorkomen. Je kunt hier over heen gaan, en je kunt deze tijd in je menu veranderen. Er is waarschijnlijk maar heel weinig aanvullende licht nodig.
Verder begrijp ik niet: je maakt een foto met te weinig omgevingslicht, flitser aan en je bent verbaasd dat de foto goed belicht is. Het pijltje is een weergave van het aanwezige licht. Wil je flitsen, dan moet je onderbelicht zijn, het verschil kan dan door de flitser worden aangevuld.
Als je met de camera in P-stand en flitser op gaat lopen van donkere naar een lichte omgeving wordt bij mij de sluitertijd aangepast binnen het bereik van de twee uiterste tijden voor de flitser.
En zoals door Jur gezegd, in de M-stand heb je het zelf in de hand. Wil je om wat voor reden met een hoge snelheid werken, kun je dat zo aanpassen. Vergeet niet dat de weergave van het pijltje een gecorrigeerde weergave is mbt je EV-compensatie. En zorg dat je pijltje in de min staat, anders krijg je een overbelichte foto.
George
- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kijk anders ook eens hier:
Onderwerp: Basisbegrippen fotografie (en iets meer)
Dit zijn hele goede Richtlijnen.
Onderwerp: Basisbegrippen fotografie (en iets meer)
Dit zijn hele goede Richtlijnen.
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
RKR,
Nog even terug komend op jouw specifieke vraag over de goed belichte foto die in de min staat.
Ik werk nooit met P maar even geprobeerd.
Richt de camera op iets zonder flitser aangemeld en kijk naar de waarden. Zet je flitser aan en zie wat er met de waarden gebeurd. De camera maakt ruimte voor de flitser, in licht gesproken. Wel even geen extreme lichtomstandigheden uitzoeken.
George
Nog even terug komend op jouw specifieke vraag over de goed belichte foto die in de min staat.
Ik werk nooit met P maar even geprobeerd.
Richt de camera op iets zonder flitser aangemeld en kijk naar de waarden. Zet je flitser aan en zie wat er met de waarden gebeurd. De camera maakt ruimte voor de flitser, in licht gesproken. Wel even geen extreme lichtomstandigheden uitzoeken.
George
Dank je George013 voor de uitgebreide beantwoording. Ik lees dat je niet de P maar de M-instelling gebruikt. Ik moet dit nog leren, maar is het niet zo dat bij de manuele instelling de automatische belichting van de camera en de flitser wegvalt? Vroeger was M wel erg manueel: alle meedenkende functies van de camera werden uitgeschakeld.
Groeten!
Groeten!
In de M-stand doet de camera niets, maar de belichtingsmeter werkt wel. Door te spelen met de sluitertijd en het diafragma kun je de waardes kiezen aan de hand van die meter. Moet je zelf doen. In de andere standen laat je de belichting over aan de camera, met dien verstande dat je in de S-stand de sluitertijd kunt vastleggen en in de A-stand het diafragma.
De camera meet alleen het omgevingslicht. Wil je gaan flitsen, dan moet je je ervan bewust zijn dat je extra licht toevoegd. Wat in eerste instantie goed belicht was, is nu overbelicht. Daarom gaat de camera een stapje onderbelichten zodat het geheel met toevoeging van het flitslicht weer goed is. Echter niet in de M-stand, dat moet je zelf doen.
De flitser, in TTL, past zijn capaciteit aan aan de cameragegevens via een voorflits. De gedachte in flitsland is nu om de flitser zo weinig mogelijk te laten overheersen.
Probeer in de M-stand te fotograferen. Is niet beter als de S- of A-stand, maar het dwingt je te werken met die variabelen en afwegingen te maken.
Ik probeer alleen je gedachte een bepaalde richting op te laten gaan. Verwacht van mij niet meer.
George
De camera meet alleen het omgevingslicht. Wil je gaan flitsen, dan moet je je ervan bewust zijn dat je extra licht toevoegd. Wat in eerste instantie goed belicht was, is nu overbelicht. Daarom gaat de camera een stapje onderbelichten zodat het geheel met toevoeging van het flitslicht weer goed is. Echter niet in de M-stand, dat moet je zelf doen.
De flitser, in TTL, past zijn capaciteit aan aan de cameragegevens via een voorflits. De gedachte in flitsland is nu om de flitser zo weinig mogelijk te laten overheersen.
Probeer in de M-stand te fotograferen. Is niet beter als de S- of A-stand, maar het dwingt je te werken met die variabelen en afwegingen te maken.
Ik probeer alleen je gedachte een bepaalde richting op te laten gaan. Verwacht van mij niet meer.
George