Wie weet wat het verschil is tussen de L37c en de L1Bc.
Ik heb beiden, welke is nu te beste te gebruiken als bescherming voor de lens?
Of zijn ze daar alle twee niet geschikt voor en kan ik het beste een NC kopen..
Alvast bedankt voor een reactie.
Filter L37c of L1Bc
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Filter L37c of L1Bc
Voor bescherming maakt het niks uit, ze beschermen alle twee evenveel. Verder voegen ze beide niks positiefs toe aan je beeld.
Ik zou dat Skylight (L1Bc) filter niet gebruiken, maar meer het neutrale UV-filter (L37c) als je perse een filter wilt gebruiken.
Zelf propageer ik om geen filter te gebruiken maar eerder een zonnekap als bescherming.
Ik zou dat Skylight (L1Bc) filter niet gebruiken, maar meer het neutrale UV-filter (L37c) als je perse een filter wilt gebruiken.
Zelf propageer ik om geen filter te gebruiken maar eerder een zonnekap als bescherming.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dankjewel Léon! Met zoeken op skylight ben ik er achter gekomen dat zo'n filter wel degelijk wat doet met de kleur, al lijktie op het eerste gezicht kleurloos. (ben ook nog es btje boel kleurenblind, dus voor mij sowieso lastig te zien) Het viel mn dochter van 15 op toen ze mn 55-200 (met die L1Bc) op haar body gebruikte. Ik was in de veronderstelling dat Skylight en UV hetzelfde is.
Ja, ik weet dat een zonnekap bescherming biedt, voel me toch prettiger als er extra ruitje voor het glas van de lens zit. Vieze vingers van de lens poetsen voel ik overal.
Die L1Bc gaat er dus af, maar es gaan shoppen voor een NC dan.
Mochten er liefhebbers zijn voor die skylight, 52mm, mag zo weg

Ja, ik weet dat een zonnekap bescherming biedt, voel me toch prettiger als er extra ruitje voor het glas van de lens zit. Vieze vingers van de lens poetsen voel ik overal.

Die L1Bc gaat er dus af, maar es gaan shoppen voor een NC dan.
Mochten er liefhebbers zijn voor die skylight, 52mm, mag zo weg

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bij digitaal minder dan je zou verwachten hoor, omdat de camera de eventuele kleurverschuiving weer "tegen" corrigeert/compenseert met de auto witbalans en daarmee het effect grotendeels teniet wordt gedaan.hupke schreef:Dankjewel Léon! Met zoeken op skylight ben ik er achter gekomen dat zo'n filter wel degelijk wat doet met de kleur
Een filter als bescherming is alleen zinvol op het strand bij wind of als je bijv. off the road motorsport foto's maakt waarbij de modderklonters om je oren vliegen. Voor de rest kan het alleen maar een negatieve uitwerking hebben op je beeld.
Zie "Filter Flare": http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder komt het eerder voor dat een gebroken filter juist schade aanricht omdat het zo gemakkelijk breekt en de scherven ervan tegen de frontlens van het objectief aanspringen en dan de coating beschadigen. Dus wat je denkt te winnen aan bescherming is zeer relatief.
Met een zonnekap op een lens moet je wel heel diep met de vingers in dat tuutje om vette vingers te veroorzaken. En een stukje normbesef aan je dochter van 15 dat ze kritischer met waardevolle spullen moet omgaan i.v.m. die vette vingers is een stukje opvoeding.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers schreef: Met een zonnekap op een lens moet je wel heel diep met de vingers in dat tuutje om vette vingers te veroorzaken. En een stukje normbesef aan je dochter van 15 dat ze kritischer met waardevolle spullen moet omgaan i.v.m. die vette vingers is een stukje opvoeding.

Het is meer dat ik zelf niet de discipline heb die kap er altijd op te laten zitten. Neemt veel ruimte in, in de tas, dus doe hem er vaak na gebruik achterstevoren op en dan de lenskap er op. En geloof me dat je dan akelig dicht in de duurt van het glas komt!
Je punt is duidelijk, Léon! Thanks..