Probleem met D5000 -> Rode en blauwe stip op foto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Probleem met D5000 -> Rode en blauwe stip op foto's

Bericht door Jop » do mei 13 2010 10:01 pm

Hallo!

Ik ben op dit moment bezig met het ver- en bewerken van foto's die ik afgelopen weekend heb genomen en daarbij is me iets vreemds opgevallen. Terugdenkend ben ik het al eens eerder tegengekomen dus het is niet iets wat toevallig dit weekend alleen was. Net ook een paar testfoto's genomen en ongeacht het objectief dat ik gebruik is het aanwezig.
Op de foto's is een rode en blauwe stip te zien. Allebei aan de rechterkant, in het midden, maar er zit ruimte tussen de twee. Het valt pas echt op als de foto's worden weergegeven op 100%, daarom de volgende voorbeelden:
1 Even een testje, effen achtergrond (streep in het midden hoort, het zijn deuren..) dit is het geheel (24 mm, F8, 1/50s, ISO 3200)
Afbeelding
2 100% crop van het midden aan de rechterkant, genomen met een Nikon 10-24 (24 mm, F8, 1/50s, ISO 3200)
Afbeelding
3 100% crop van het midden aan de rechterkant, genomen met een Nikon 16-85 (85 mm, F8, 1/50s, ISO 3200)
Afbeelding

Ik vermoed dat dit een retourtje naar Nikon gaat betekenen, maar voordat ik terugga naar de winkel wil ik een beroep doen op jullie expertise. Enig idee wat dit kan veroorzaken? En zo ja, is dit te verhelpen door middel van instellingen of moet een professional hier naar kijken?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Probleem met D5000 -> Rode en blauwe stip op foto's

Bericht door ElRonno » do mei 13 2010 10:10 pm

Kapotte pixel. Kan in de software in de camera uitgezet worden, maar die software kun je niet zelf aanpassen. Probeer eerst in de winkel op basis van garantie een nieuw toestel te krijgen, dat scheelt je in de verzendkosten. Lukt dat niet, dan maar naar het Nikon Service point. Maar let wel, een of twee kapotte pixels op die miljoenen is nog binnen de grenzen, dus hij is niet officieel kapot.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mei 13 2010 11:04 pm

Is een stofreferentiefoto hier een mogelijke tijdelijke workaround?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 13 2010 11:05 pm

Bij hoge ISO heb je al gauw een aantal pixels die zich op die manier manifesteren. Niks meer als gebruikelijk.
Da's nog weinig als je dat afzet bij camera's van enkele jaren geleden. Dan was een foto bij die instellingen alsof het "sneeuwde".
Dan had je honderden of vele duizenden van die pixels. Dus je hebt geluk met slechts twee pixels.
Zie het aantal wat ik in 2001/2002 vond met een test-programmaatje op mijn D1x onder bepaalde omstandigheden:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=2913739" onclick="window.open(this.href);return false; :lol: :lol: :lol:

Bij nog hogere ISO instellingen en nog minder licht (langere sluitertijden), zul je ze ook meer gaan tegenkomen.
Alleen als je ook problemen hebt bij lagere ISO instellingen en fotografie overdag, is het zinvol dat via software te laten "remappen". Dan krijgen de pixels een waarde van de omgeving.
Zoek op het forum op "dead pixels" - "dode pixels" - "stuck pixels"
Geen reden om een camera om te ruilen, want dan kom je helemaal niet meer aan een camera toe. Elke digitale camera heeft er onder die omstandigheden wel meer of minder last van.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 13 2010 11:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 13 2010 11:08 pm

Tom schreef:Is een stofreferentiefoto hier een mogelijke tijdelijke workaround?
Nee, poets ze gewoon weg als ze onder die hoge ISO-omstandigheden voorkomen. Eventueel met een action in Photoshop voor meerdere foto's. Op de camera zit ook een speciale ruisreductie bij lange sluitertijden en bij hoge ISO. Misschien beter die gebruiken.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » do mei 13 2010 11:38 pm

Bedankt heren voor de heldere uitleg!
Ik ga het voorlopig nog even uittesten met verschillende ISO-waarden zoals Leon aangeeft. Mocht het inderdaad aan de hoge ISO-waarden liggen (had ik zelf nog niet eens bij stil gestaan), dan laat ik het zo en maak ik inderdaad een actie aan in PhotoShop. Als het op (bijna) alle ISO-waarden voorkomt, dan zal ik naar Beverwijk gaan om dit te omzeilen met de software in de camera. Komend weekend gelijk een goed testweekend, ik zal hier wel posten wat de ervaringen zijn geweest.

@ Leon: Dat is inderdaad een groot verschil met nog geen tien jaar geleden. Wat een hoop hete (zijn dat ook dode op dat moment?) pixels zeg! Het verschijnsel was mij nog niet eerder opgevallen, vandaar dat ik het toch maar even wilde navragen hier (en dat is weer niet voor niets geweest :) )

Groeten Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 14 2010 12:19 am

Dode pixels zijn eigenlijk "zwart" want die doen niks. "Hete" pixels (blauw, groen of rood ---> dat is als één kanaal "vol" spanning afgeeft), komt voor onder bepaalde omstandigheden (dus bij hoge ISO en weinig licht), of "stuck pixels" = "altijd", dus ook onder normale lichtomstandigheden. Maar goed, test het overdag maar eens uit onder normale lichtomstandigheden.
Ik denk niet dat je ze dan tegenkomt.

Voor degene die er last van hebben, ik vond dit om het in je RAW-file te compenseren: http://www.pixelfixer.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je bij de "history" kijkt welke camera's ondersteund worden, dan zit elk merk er wel bij, inclusief Leica. :wink:

Nikkon-freak

Bericht door Nikkon-freak » zo mei 16 2010 3:20 pm

Had er ook een (niet op de foto's!). Ik zeg duidelijk had, want de hoge ISO-waarde die ik voor P-stand had gebruikt tijdens een feest van een jubilaris, heb ik naar beneden geschroefd via de menuknop aan de achterkant van de D3000. En ziedaar! De hot-pixel was van de monitor verdwenen als sneeuw voor de zon. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”