Foto verkleinen?????
Foto verkleinen?????
Hallo,
Ik ben Marvin Doreleijers en ben nieuwe op dit forum. Hier kom ik dan maar meteen met mijn vraag. Heb sinds kort een Nikon D50 gekocht. Maar nu heb ik een probleem met het verkleinen van de foto's voor op mijn website. Maak nu foto's met de Nikon D50 op formaat 3008x2000. Deze foto wil ik verkleinen voor mijn site naar formaat 640x480. Heb dit al gedaan via de site http://www.foto-service.nl/resize/ maar daar lukt het me niet. Kan iemand mij helpen. Dankje wel.
Ik ben Marvin Doreleijers en ben nieuwe op dit forum. Hier kom ik dan maar meteen met mijn vraag. Heb sinds kort een Nikon D50 gekocht. Maar nu heb ik een probleem met het verkleinen van de foto's voor op mijn website. Maak nu foto's met de Nikon D50 op formaat 3008x2000. Deze foto wil ik verkleinen voor mijn site naar formaat 640x480. Heb dit al gedaan via de site http://www.foto-service.nl/resize/ maar daar lukt het me niet. Kan iemand mij helpen. Dankje wel.
Hey Marvin,
Ik weet niet hoe die sites werken alwaar je je foto's blijkbaar kunt verkleinen, maar als je Irvan View download (is gratis en geweldig) kun je foto's in het vervolg verkleinen...
Het lijkt erop dat je eerder nog geen fotobewerkingsprogramma gebruikte en dat nu ook nog niet hebt, klopt dat?
Eigenlijk is het onmisbaar naast een digitale camera, ook al kun je in theorie zó je kaartje uit de camera halen en in de computer van de fotozaak stoppen, het is toch slim om er een progje bij te hebben. Al was het maar om te resizen!
Gr Vincent
Ik weet niet hoe die sites werken alwaar je je foto's blijkbaar kunt verkleinen, maar als je Irvan View download (is gratis en geweldig) kun je foto's in het vervolg verkleinen...
Het lijkt erop dat je eerder nog geen fotobewerkingsprogramma gebruikte en dat nu ook nog niet hebt, klopt dat?
Eigenlijk is het onmisbaar naast een digitale camera, ook al kun je in theorie zó je kaartje uit de camera halen en in de computer van de fotozaak stoppen, het is toch slim om er een progje bij te hebben. Al was het maar om te resizen!
Gr Vincent
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welkom
Hallo Marvin,
Leuk dat je ons forum heb weten te vinden.
Ik hoop dat je een passend antwoord krijgt op je vraag.
Zelf heb ik me nog niet zozeer verdiept in het verkleinen omdat ik op dit moment nog geen foto's op het net plaatst, maar dat zal binnenkort wel gaan veranderen.
Dus ik zal me er in gaan verdiepen en als ik het antwoord op je vraag weet zal ik het je laten weten (als ondertussen het antwoord nog niet door anderen gegeven is).
Fijne tijd toegewenst en heel veel leerzame fotomomenten.
Groetjes George
Leuk dat je ons forum heb weten te vinden.
Ik hoop dat je een passend antwoord krijgt op je vraag.
Zelf heb ik me nog niet zozeer verdiept in het verkleinen omdat ik op dit moment nog geen foto's op het net plaatst, maar dat zal binnenkort wel gaan veranderen.
Dus ik zal me er in gaan verdiepen en als ik het antwoord op je vraag weet zal ik het je laten weten (als ondertussen het antwoord nog niet door anderen gegeven is).
Fijne tijd toegewenst en heel veel leerzame fotomomenten.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Hallo Marvin,
Welkom! Je kan met behulp van diverse bewerkingsprogramma's je foto's naar een kleiner formaat terugbrengen. Ik begrijp alleen je tweede vraag niet goed:
Als ik 640x480 invoer schiet die over naar een ander formaat?
Wat schiet over naar een ander formaat? Als je de orginele foto bedoelt, dan zal je hem ook daadwerkelijk verkleinen. Werk dus altijd met een kopie van je orginele foto-bestand.
Maar, als je iets anders bedoelt, dan hoor ik dat graag van je!
Groet
Welkom! Je kan met behulp van diverse bewerkingsprogramma's je foto's naar een kleiner formaat terugbrengen. Ik begrijp alleen je tweede vraag niet goed:
Als ik 640x480 invoer schiet die over naar een ander formaat?
Wat schiet over naar een ander formaat? Als je de orginele foto bedoelt, dan zal je hem ook daadwerkelijk verkleinen. Werk dus altijd met een kopie van je orginele foto-bestand.
Maar, als je iets anders bedoelt, dan hoor ik dat graag van je!
Groet
Laatst gewijzigd door Maerlant op wo mei 09 2007 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
misschien is de sprong te groot? van 3008x2000 in een keer naar 640x480... er moet dan zoveel gerekend worden dat het programma wat je gebruikt het niet aankan. Voor mooie resultaten wordt wel vaker geadviseerd om in stapjes te verkleinen.
Zelf gebruik ik het niet, maar ik hoor overal heel goede verhalen over DB-sizer. ook een gratis te downloaden progje.
Succes
edit: sorry, moet zijn ; BDsizer
http://www.photo-freeware.net/bdsizer.php
Zelf gebruik ik het niet, maar ik hoor overal heel goede verhalen over DB-sizer. ook een gratis te downloaden progje.
Succes
edit: sorry, moet zijn ; BDsizer
http://www.photo-freeware.net/bdsizer.php
Hij schiet naar een ander formaat omdat de hoogte breedte verhouding anders is. De foto’s die je maakt zijn 3:2 en 640X480 is 4:3. Als je de optie hoogte breedte verhouding behouden uit zet zal het wel lukken maar het zal een vervrongen beeld opleveren. Misschien kan je beter een uitsnede maken (crop)
suc6
suc6
Daar is een heel mooi programmaatje voor Marvin bovendien ook nog gratis en werkt perfekt. Het programmaatje heet BDsizer gewoon te downloaden hoeft niet worden geinstalleerd is een exe gewoon aanklikken.
Als je het zou gaan gebruiken gebruik dan de verklein methode LANCZOS3
perfekt resultaat succes.
Harry
Als je het zou gaan gebruiken gebruik dan de verklein methode LANCZOS3
perfekt resultaat succes.
Harry
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Op de Microsft site kun je het programma Image Resizer downloaden, werkt heel simpel.
Foto selecteren, rechter muis knop en nieuw formaat kiezen, bv uit aantal standaard instellingen of zelf een resolutie te bepalen.
Ik gebruik het voor willekeurige panorama's en die kan het programma goed aan
RVK
Foto selecteren, rechter muis knop en nieuw formaat kiezen, bv uit aantal standaard instellingen of zelf een resolutie te bepalen.
Ik gebruik het voor willekeurige panorama's en die kan het programma goed aan
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En waarom niet gewoon de software gebruikt die geleverd wordt bij de D50 ?
Of wordt hier geen software bij geleverd ?
Bijna alle software die je kunt gebruiken om foto's te open cq te bewerken
kunnen foto's verkleinen, is gewoon een van de oer standaard bewerkingen.
De tip om niet ineens van 3008x2000 naar 640 x 420 te gaan is een zeer goede
tip, maar het in stapjes van 50 of 25 % te doen.
Om de verhouding te behouden wordt de foto 640 x 428 en deze instelling
komt misschien niet voor bij de genoemde site's.
Wil je echt 640 x 420 hebben dan moet je de foto gaan croppen (bij snijden).
Of wordt hier geen software bij geleverd ?
Bijna alle software die je kunt gebruiken om foto's te open cq te bewerken
kunnen foto's verkleinen, is gewoon een van de oer standaard bewerkingen.
De tip om niet ineens van 3008x2000 naar 640 x 420 te gaan is een zeer goede
tip, maar het in stapjes van 50 of 25 % te doen.
Om de verhouding te behouden wordt de foto 640 x 428 en deze instelling
komt misschien niet voor bij de genoemde site's.
Wil je echt 640 x 420 hebben dan moet je de foto gaan croppen (bij snijden).