Voetbal fotograferen Help

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Voetbal fotograferen Help

Bericht door Robin » vr mei 14 2010 1:52 pm

Ik mag morgen al (zaterdag 15mei) een voetbal toernooi voor de jeugdigere (F, E, D en Dames geloof ik) fotograferen bij ons op het dorp.

Nu heb ik op het hemelvaart toernooi een beetje kunnen oefenen maar had veel onscherpe foto's

zelf dacht ik dat ik al aardig op de goede weg was kwa instellingen op mijn D90:

oa camera op auto ISO met minimaal 640e (sluitertijd rond 640e en 1250e heb ik me laten vertellen)
Diafragma voorkeuze A (2.8 tot 4? )
Middelste scherpstelpunt met af-c en dynamische scherpstelling, evt 3D-tracking.

Maar waar kan je het beste op scherpstellen? het gaat soms zo snel :oops:
en welke licht meet methode kan ik het beste gebruiken (centrum of matrix)?

gebruik dus een D90 met 70-200VR1 is het beter om de VR uit te zetten op een monopod?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Voetbal fotograferen Help

Bericht door Jaap Driest » vr mei 14 2010 3:33 pm

Ik gebruik
- Auto ISO van 200 tot 1600
- Programma S, met sluitertijd van 250
- Continu AF
- AF dynamisch veld, 21 velden
- monopod met VR aan
- sluiter op continu-shot; klakkerdeklakklak
- extra kaartjes mee

En dan knallen maar
Positie kiezen is ook belangrijk. Zon in de rug en naast het doel (rand 16) of zo'n beetje rond de middellijn.
Laag standpunt, zeker bij junioren, Krukje mee.
Ik gebruik de 70-200 2.8 VRII en kom aan lengte niet tekort.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr mei 14 2010 5:02 pm

Er is veel over te zeggen: maar de belangrijkste tips van mijn kant:

1. Bal in beeld
2. Geen ruggen fotograferen
3. Duels leveren de mooiste foto's op. Zo ook de kop- en schop duels op het middenveld na het uittrappen van de keeper. Dan gebeurt er van alles. Dus wees alert! Vooral sluiter ingedrukt houden als 2 spelers vechtend om de bal in jouw richting komen: knallen !!! Bij corners (als je bij het doel zit) even terug naar een groter diafragma om een wat grotere dieptescherpte te hebben.
4. Laag standpunt, inderdaad krukje of bierkratje uit de kantine
5. Standje A en dan 2.8 (tot max. 4.0) wordt door de meeste voetbalfotografen gebruikt (geen S, M of sportstand) auto-iso.Auto iso is een geweldige instelling. Ik gebruik hem op sport (voetbal). Camera op A, diafragma op 2.8.(70-200) Iso op 200.
5A. Auto iso instellen op max iso 1600 en sluitertijd 1/800.
Als er genoeg licht is, (matrixmeting) houdt de camera 2.8 met minimaal 1/800 en de iso blijft op 200. Is er veel meer licht wordt alleen de sluitertijd sneller. Maar, kom ik (ineens) tekort (spelers lopen in de schaduw, zon gaat weg door wolken, het wordt avond) dan blijft de sluitertijd 1/800 en gaat de iso omhoog. Wordt het nog donkerder dan kan de iso gaan tot 1600 en dan pas gaat de sluitertijd naar beneden. (dan is het al behoorlijk donker, hoor)
Je bent dus altijd zeker van voldoende snelle sluitertijd EN van de laagste iso. Het diafragma blijft lekker op 2.8 wijd open staan voor een mooie DOF. Je hoeft het allemaal zelf niet meer in de gaten te houden.
Sluiter: Continu hoog
6. Inderdaad VR uit en een monopodje. Dit vind ik persoonlijk handig (anderen doen het liever uit de hand, kwestie van persoonlijke smaak en gewenning)
7. Wat anticperen op de plek waar de bal gaat komen en daar alvast scherpstellen. (veel onscherpe foto's zitten er nu eenmaal bij) Hou met je vinger de sluiterknop haast continu half ingedrukt, dan blijf je scherpgesteld: klaar om hem te laten ratelen.
8. Niet bang zijn om aanvankelijk met 500+ foto's per wedstrijd thuis te komen. Met het vermeerderen van je ervaring ga je minder schieten en hou je toch meer over.
9. Thuis op je gemak de oogst bekijken. Recht zetten, strak om de actie croppen, ruggen weggooien. Dit ook met storende afgehakte lichaamsdelen en halve lichamen. Kritisch zijn.
10. Kijk ook even op verzameltopic voetbal foto's van o.a. Ronald.

Heel veel succes en laat maar zien hoe het gelukt is. Ik weet zeker dat er een paar hele fraaie prenten tussen zullen zitten.
Laatst gewijzigd door Wilci op zo mei 23 2010 12:59 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr mei 14 2010 5:14 pm

hier staan wat tips van rbfoto.nl
Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr mei 14 2010 5:32 pm

Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe :D
pietje-nukem schreef:hier staan wat tips van rbfoto.nl
Pieter.
Dank je Pieter,
zoals je ziet had ik deze tips al een beetje overgenomen :wink2:

alleen zit ik nog een beetje te twijfelen over de lichtmeting en de VR met monopod, heb gister (Hemelvaart toernooi) alles uit de hand gedaan maar dat is ook niet alles (word op het einde van het toernooi al zwaarder).
--

Krukje moet ik nog even kijken want ik mag morgen dus een toernooi op de plaat zetten wat verdeeld is over twee grote velden die in 2e gehakt zijn (4 velden)
krijg morgen een schema en probeer een beetje alle teams te schieten dus moet regelmatig verkassen ben ik bang.

Ik hoef geen top materiaal af te leveren, mijn jongere neef (mede organisator) heeft me gevraagd omdat ze wat andere platen wilden als de foto's van de ouders vanaf de zijlijn :D .
Greetz... Robin

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr mei 14 2010 5:45 pm

"alleen zit ik nog een beetje te twijfelen over de lichtmeting en de VR met monopod, heb gister (Hemelvaart toernooi) alles uit de hand gedaan maar dat is ook niet alles (word op het einde van het toernooi al zwaarder)"

Matrixmeting wordt het meest aanbevolen in deze tak van fotografie. Evenals het uitzetten van de VR. Je sluitertijd zit toch altijd boven de 1/800.

Bij witte shirts een stopje onderbelichten.
Centrumgericht gebruik ik alleen met tegenlicht opnames. (als ik er aan denk)

Die monopod kan ik je van harte aanbevelen. Ik zou niet zonder willen met de 70-200. Zeker als je meer dan dan 1 wedstrijd achter elkaar moet schieten. Je zit veel rustiger. Stel hem zo af dat je net over je camera heen kijkt.

Voetballers op C-niveau
http://picasaweb.google.com/WilKuijpers ... 8314959570" onclick="window.open(this.href);return false;

K-tjes. Hierbij op de grond gezeten.
http://picasaweb.google.com/WilKuijpers ... 0702846674" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr mei 14 2010 6:05 pm

Wilci schreef: Voetballers op C-niveau
http://picasaweb.google.com/WilKuijpers ... 8314959570" onclick="window.open(this.href);return false;

K-tjes. Hierbij op de grond gezeten.
http://picasaweb.google.com/WilKuijpers ... 0702846674" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg leuke foto's bedankt voor de laatste tips ik ga er mee aan de slag.
Als het deze zaterdag niks word dan heb ik 22 mei een herkansing :wink2: maar hier ga ik niet van uit. :D

Ik krijg al meer zin :D
Greetz... Robin

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » vr mei 14 2010 9:01 pm

lichtmeting is niet zo bijster belangrijk. gewoon ter plekke (test) schieten en over- of onderbelichten afhankelijk van knipperende vlakken.

kijk wel heel goed naar waar de zon vandaan komt, altijd bij het doel gaan zitten waar je de zon in de rug hebt en de doelpunten gemaakt worden ;-) de spelers altijd van voren pakken incl bal en emotie op de snuiten.

zoals gezegd een meter boven de grond en zo rap mogelijk schieten. Ik gebruik altijd een vast punt voor scherpstellen, 1 vakje onder het midden en maar hopen dat de hoofdrolspeler in dat vlakje wil gaan staan.

en niet emotioneel betrokken raken bij het spelletje, dan vergeet je nl te fotograferen ;-)

ik ga morgen een B tournooi schieten, nu alleen nog hopen op winst....

ajuus
emiel

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » vr mei 14 2010 9:15 pm

Kun je niet dichterbij komen en met een kortere lens schieten? Dan heb je meer scherptediepte en minder bewegingsonscherpte bij dezelfde camerainstellingen.

george013

Bericht door george013 » vr mei 14 2010 10:18 pm

En als de lichtomstandigheden niet te veel veranderen, kun je ook de lichtmeter vastzetten op een bepaalde waarde. Testfoto maken in de M-stand van een represantive situatie, beoordelen op je histogram en indien ok handhaven. Lichtomstandigheden veranderen niet veel, maar je achtergond kan wel veel veranderen, waardoor de lichtmeter van de camera heel andere waarden aanneemt. Verkrijg je een meer gelijkmatige belichting over al je foto's.
Mijn zeer geringe ervaring als amateur is dat bij continu-opnames de scherpteinstelling niet geweldig is bij na je toe bewegende objecten. De camera kan alleen maar scherp stellen als de spiegel in ruststand is.
Het blijven afwegingen.
George

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr mei 14 2010 10:45 pm

ElRonno schreef:Kun je niet dichterbij komen en met een kortere lens schieten? Dan heb je meer scherptediepte en minder bewegingsonscherpte bij dezelfde camerainstellingen.
Het is de bedoeling om een actie juist te isoleren van de achtergrond, dus hoe kleiner het diafragmagetal hoe beter... (meestal 2.8 ) Ik weet niet wat je voor ogen hebt, maar dichterbij komen is bij voetbal een beetje lastig.. :?:

Werken met M kan goed bij kunstlicht/avondwedstrijden. Overdag nooit mijn keuze. Je zit bij voetbalwedstrijden verschillende kanten op te fotograferen, lichtomstandigheden kunnen heel snel wisselen. Je hebs soms halfveld zon/schaduw, eventueel wolken. Je bent al zo druk met van alles, laat de Nikon dat maar doen, die doet dat prima.

Mijn ervaring met de D90 en de 70-200 is dat deze wel degelijk scherp stelt tijdens continu opnamen, alleen wel vertraagd. Daarom is "scherp beginnen" heel belangrijk.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr mei 14 2010 10:51 pm

Zo wat een tips in een korte tijd. Iedereen hartelijk dank voor het mee denken. Ga er eens een nachtje over slapen en dan morgen aan de slag :wink2:
krijg er erg zin in :D
Het blijft leuk om te lezen dat iedereen het op een verschillende manier aan pakt :D

Neem alles mee in me overwegingen

@ ElRonno als ik een objectief had met een bereik van bijv 35-70 had ik dit gedaan maar ik heb een 17-55 en ik heb het gister (hemelvaart toernooi) ook geprobeerd maar het bereik is net te kort en de velden zijn morgen groter als gister 2 velden op een normaal veld ipv 4 zoals gister, een groter veld lijkt mij iets meer voordeel te hebben maar dat gaan we morgen merken.
Greetz... Robin

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » za mei 15 2010 10:14 am

Mijn 70-200 VRII heeft een schakelaar de de autofocus kan aansturen tussen 'FULL' en 'oneindig - 5 meter' .
Ik heb ooit één keer met een 70-200 VRI gewerkt, heeft die niet ook zo'n schakelaar ('oneindig - 2,5 meter' als ik me niet vergis???).

Zet die in elk geval NIET op FULL: je voorkomt daarmee dat de lens ook nog probeert te focussen op onderwerpen in de eerste meters vanaf je objectief, waar toch niets gebeurt......

En inderdaad, VR UITzetten bij snelle sluitertijden......

Succes,

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Bookkeeper

Bericht door Bookkeeper » za mei 15 2010 8:36 pm

en hoe is het gegaan???

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » za mei 15 2010 10:09 pm

Ik denk wel goed. Zelf heb ik een leuke dag gehad

Heb nu weer even genoeg bak gezien heb ongeveer 100 foto's gemaakt. Nu de tijd nog vinden om ze uit te zoeken en bewerken.
Er wachten ook nog vakantie foto's en foto's van 25 jarig huwelijks feest :oops: . (druk druk) er komen er steeds meer bij. :wink2:
Greetz... Robin

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”