Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

Bericht door ArendV » vr mei 14 2010 12:57 pm

strangeartefact schreef:Waar maak jj die border mee?
Met faststone, te downloaden op http://www.faststone.org/ (gratis, maar ik heb wel gedoneerd omdat ik al veel plezier van dit programma heb gehad).
Ik heb de Image viewer geïnstalleerd, maar de Photo Resizer heeft alle functionaliteit voor webpublicatie, inclusief borders.

En die naverscherping heb ik ook gedaan met Faststone en selectief met Capture NX2 (Selection Control Point met Unsharp Mask).
Laatst gewijzigd door ArendV op vr mei 14 2010 2:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » vr mei 14 2010 2:09 pm

Nog eentje van vandaag.
200mm F4 ais op de D700.

P.S
Toch wel leuk die ouwe rommel

Afbeelding
Een nikon dslr met twee lenzen,

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr mei 14 2010 11:06 pm

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Alle drie de fotos: iso 400 - f3.8 - foto1-> 1/400 foto2 -> 1/320 foto3 -> 1/250 - 150mm --> Vivitar 70-150mm

Na vanmorgen wat heen en weer gepraat over de vivitar 70-150 1:3.8 met Arend heb ik vandaag ook eens alles wide open geschoten.
Ok idd merk ik ook minder scherp in vergelijk met f8. Maar op f3.8 en wat nabewerking in Capture NX met Unsharp mask 15% 10% en 0% en wat conrast en belichtingscorrectie, vind ik het toch wel geslaagde platen en ook wel scherp genoeg. Ja de DOF word wel krap natuurlijk.

Benieuwd wat jullie er van vinden hoe de Vivitar het doet. In principe hebben Arend en ik bijna dezelfde sensor in de camera dus verder mag het weinig uitmaken.

Grts Peter!
Bijna leeg hier....

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr mei 14 2010 11:11 pm

dick schreef: Toch wel leuk die ouwe rommel
Dat soort rommel mag richting Apeldoorn ;)
Bijna leeg hier....

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr mei 14 2010 11:19 pm

Peter, je bent lekker bezig geweest en ik heb de foto's ook op volledig formaat op flickr bekeken.
Het is precies zoals je zegt, minder scherp vol open maar zeker bruikbaar en wat mij ook is opgevallen is dat het bokeh het mooiste is vol open. Mijn mening is na vandaag al wat bijgesteld.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr mei 14 2010 11:25 pm

Arend, gelukkig! Ik was verrast toen ik de beelden op grote scherm zag, de 3 inch 900000pixels op de camera zijn niet altijd betrouwbaar nml.
Ben benieuwd naar meer van jou nu je tevredener word ermee! Lekker he hoe zo'n el cheapo lensje je kan bezighouden en zeer kan vermaken!

Grts!
Bijna leeg hier....

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 15 2010 10:43 am

Nog 2 die ik al had, wilde ze nog plaatsen maar kwam steeds wat anders doorheen.

1
Afbeelding
iso 200 - f8 - 1/500 - 205mm

2
Afbeelding
iso 200 - f8 - 1/250 - 205mm

Beide met de Vivitar 75-205 gemaakt.

Grts Peter.
Bijna leeg hier....

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mei 15 2010 11:40 am

Die eerste vind ik wel wat hebben, Peter.

Vanochtend vroeg al een pakketje met de Nikon Serie E 75-150mm f/3.5 binnen. Een lens waar Léon hier ook al de kwaliteiten van heeft laten zien.
Meteen even uitgetest en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden.
Hier eentje op f/3.5 bij ongeveer 120mm met minimale naverscherping.

Afbeelding

Enig probleembje is dat ik het UV-filter niet los krijg, als iemand nog tips heeft om dit met beleid te doen, graag.
Groeten - Arend / flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 15 2010 12:01 pm

ArendV schreef: Enig probleempje is dat ik het UV-filter niet los krijg, als iemand nog tips heeft om dit met beleid te doen, graag.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p236969" onclick="window.open(this.href);return false;
En de rest van het draadje.

@Peter
Die foto's hier wat hoger in de draad (met dat pluis paardenbloemetje) met volle opening, erg fraai.
Vriendelijke groet, Léon Obers

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 15 2010 12:03 pm

@ Leon; Dank je!

@ Arnend; Oef die is wel scherp zeg. Ik neem aan dat de exif niet klopt als ik op de foto klik.
Je zou toch zeggen dat de e-series dan wel scherper is als die vivitar wide open he.

Peter.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 15 2010 12:28 pm

strangeartefact schreef: Je zou toch zeggen dat de e-series dan wel scherper is als die vivitar wide open he.
Moeilijk te beoordelen. Jouw foto's zijn veel meer macro, minder scherptediepte. Op het instel scherptepunt zijn ze ook scherp.
Maar afgezien of het een nu een puntje meer of minder scherp is als de ander. Blijf nu eens gewoon genieten van die prachtig "esoterisch" gevormde beelden in de verzachting van het beeld buiten die scherpte. Dat is het wezen waar het in deze fotografie echt om gaat. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mei 15 2010 12:34 pm

Léon Obers schreef:Maar afgezien of het een nu een puntje meer of minder scherp is als de ander. Blijf nu eens gewoon genieten van die prachtig "esoterisch" gevormde beelden in de verzachting van het beeld buiten die scherpte. Dat is het wezen waar het in deze fotografie echt om gaat. :D
Amen, je hebt helemaal gelijk Léon en bedankt voor het opsnorren van de tips om een filter los te krijgen, daar ga ik mee aan de slag !
Groeten - Arend / flickr

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 15 2010 12:36 pm

Haha, dat doe ik zeker Leon. Elke keer als ik de vivitar's der op schroef zoek ik naar mooie achtergronden om mooie onscherpte te vinden, zacht en liefst warm.
Ik ben helaas ook een beetje een tech freakje, vandaar dat geneuzel soms over wel niet scherp wide open enzo ;)

Fijn Weekend!
Bijna leeg hier....

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » za mei 15 2010 7:32 pm

Die Nikon Serie E 75-150mm f/3.5 is toch echt een beste.
Ik vind de kwaliteit van de foto's elke keer weer stijgen, kan ik echt van genieten.
Wat Peter heeft met achtergronden, dat herken ik ook wel.
Vandaag in Leiden geweest om m'n startnummer voor de halve marathon op te halen voor morgen.
Gelijk maar wat foto's gemaakt, her en der al in verschillende topic's geplaatst maar ze kunnen allemaal ook hier.
Heerlijk, dat manueel werken met de 2e hands objectieven :mrgreen:
Deze met de Tamron Adaptall 80-210.
Ik ga er al wat meer aan wennen.
Afbeelding

Deze met m'n Sakar, blijft toch wel een lekker objectiefje :mryellow:
Afbeelding

Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 15 2010 8:17 pm

"Die Nikon Serie E 75-150mm f/3.5 is toch echt een beste.
Ik vind de kwaliteit van de foto's elke keer weer stijgen, kan ik echt van genieten."

Is dan ook een prima objectief, dat blijkt maar weer eens. Met die E-objectieven is Nikon er destijds uitstekend in geslaagd de goedkopere vreemdmerkobjectieven de wind uit de zeilen te nemen. Helaas geldt dat niet meer voor de huidige goedkope k*tobjectieven, die halen echt niet meer de top.
Dat "oude" in de titel van dit onderwerp "Foto's gemaakt met oude MF-objectieven" vind ik dus eigenlijk wat kort door de bocht. Keer op keer blijkt dat er niets veroudert aan echte kwaliteit. En bij die 75-150mm blijkt ook maar weer eens dat je met een geringe zoom-verhouding (hier dus 2) en relatief weinig lens-elementen gewoon een top-objectief hebt dat vandaag de dag nog gewoon mee kan komen. Dan maar geen toeters en bellen.
Zie ook de vogelfoto's elders met de "oude" 4-5,6/70-210mm, hoewel die al wat gecompliceerder is - en AF heeft.
Zoals ik al eens eerder schreef: Nikon zou best wat "oudere" MF-objectieven door bijvoorbeeld Cosina goedkoop opnieuw in productie kunnen laten nemen. Kunnen ze Cosina gelijk een chip laten inbouwen voor de matrix-meting etc. Cosina maakt immers ook de wat oudere Zeiss-objectieven in meerdere vattingen en nu zelfs een wat aangepaste versie van de oude Topcon 1,4/58mm onder de naam Voigtländer Nokton.

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Overig”