Flitsen in combinatie met langere sluitertijd....van model !

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dreovic

Flitsen in combinatie met langere sluitertijd....van model !

Bericht door dreovic » za mei 15 2010 1:10 pm

Goedendag,

Onderaan het bericht staan een tweetal foto's van de hand van fotograaf Mark de Roo (all credits to him).
Het concept heeft me geinspireerd om ook eens iets soortgelijks te proberen, omdat het verschillende techniecken samenbrengt, maar volgens mij ook veel valkuilen kan opleveren......dus een fotografische uitdaging!

De moeilijkheden zitten mij in de volgende factoren:
- Voor de lichtstreepeffecten en uitlichten van de achtergrond heb ik een b.v een lange sluitertijd nodig van 15 seconden.
- Goede utlichting van het model (kan opgelost worden door inflitsen).

Nu volgens mij de grootste valkuil:
- spookeffect / onscherpte van het model :( , bij de kleinste beweging tijdens het gebruik van de lange sluitertijd van b.v 15 sec.

Om me goed voor te bereiden op de shoot, wil ik met de volgende attributen en instellingen van start gaan:
- statief + afstandbediening
- ringflitser op de camera, voor het uitbelichten van het model.
- iso 100, ivm met ruis bij lange sluitertijden
- sluitertijd b.v 15 seconden voor het "lichtstreepeffect"
- Diafragma van ongeveer F 22 voor veel scherpte-diepte in de foto en voor een scherpe achtergrond.
- Fliser op Manueel, flitssynchornisatietijd staat nu op de standaard van 1/250 sec. maar kan eventueel naar 1/60 sec. (Nikon SB 800)

Alle tips welkom....!
Het meeste baart mij zorgen, het spookeffect / onscherpte van het model voorkomen..... :?
Ik zat zelf te denken aan: eventueel aanpassen van de flitssynchornisatietijd, of gaan flitsen op het achterste gordijn ???

Alvast bedankt voor de adviezen! :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Arno P

Re: Flitsen in combinatie met langere sluitertijd....van mod

Bericht door Arno P » za mei 15 2010 1:15 pm

Of met de camera op statief 2 shots maken, een met en een zonder model en die twee over elkaar leggen (in camera of in software)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 15 2010 1:35 pm

ISO omhoog en diafragma verder open. F/16 moet genoeg zijn, en ISO800 is op een moderne body ook prima te doen. Als je model stil blijft staan heeft flitsen op het 2e gordijn geen toegevoegde waarde.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 15 2010 1:48 pm

dreovic schreef: - Fliser op Manueel, flitssynchornisatietijd staat nu op de standaard van 1/250 sec. maar kan eventueel naar 1/60 sec. (Nikon SB 800)
Met een dedicated Nikon flitser moet je so-wie-so een instelling gebruiken op lange flits synchronisatietijd, anders staat je sluitertijd van de camera op 1/60sec. Daarbij synchronisatie op het 2e sluitergordijn (rear). Bij die instelling heb je automatisch ook synchronisatietijd bij lange sluitertijden. Die synchronisatie om de flits op het juiste moment af te vuren om bij gebruik van veegeffecten, die veegeffecten achter de beweging aan te hebben en er niet voor.

Overigens vind ik 15 seconden wel erg lang voor veeg-effecten met verkeer. 5 seconden is lang genoeg. Zie je nog iets van het verkeer zelf.
Diafragma van f 22 vermijden. De scherptediepte is dan wel groter maar de algehele scherpte gaat zienderogen achteruit door diffractie, is dan echt slecht. Gebruik niet kleiner dan hooguit ergens tussen pakweg f 11 en f 16 (f 13 maximaal).

Veeg-effecten van het model kun je voorkomen door te zorgen dat het model weinig beweegt en dat er in het verlengde achter haar geen verlichte gebouwen staan en auto's met verlichting rijden. Het model moet zelf ook op een donkere plek staan (niet zelf zijn verlicht door aanwezig licht).
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » za mei 15 2010 1:55 pm

Het tweede gordijn zal niets uitmaken, alleen voor je streepeffecten.
Aan de auto's te zien is hier een beduidend mindere tijd gebruikt als 15s.
Leuke opgave.
Als je model in het donker staat gebeurt de belichting alleen door de flitser en is het model scherp op de randjes tegen een licht achtergrond na.
Het is maar een gedachte.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 15 2010 2:07 pm

george013 schreef:Het tweede gordijn zal niets uitmaken, alleen voor je streepeffecten.
Dat is precies datgene wat ik schrijf. :?
"Die synchronisatie om de flits op het juiste moment af te vuren om bij gebruik van veegeffecten, die veegeffecten achter de beweging aan te hebben en er niet voor."

Dat geldt dan uiteraard alleen voor de tevens met flits aangelichte onderwerpen. Op auto's verder weg, waar een flits niet (nauwelijks) toereikend is, heeft dat geen (nauwelijks) effect. Op het model wat in het geval dat het ook nog iets licht van de omgeving meepikt wel.

george013

Bericht door george013 » za mei 15 2010 2:12 pm

Leon,
Heb te lang gedaan met posten. Toen stond jij er al.
George

evertfoto

Bericht door evertfoto » za mei 15 2010 5:47 pm

Persoonlijk zou ik het als volgt doen:
Camera op statief met sluitertijd op B, diafragma van F22. Iso 100
Flitser niet op de camera zetten, maar los in de hand.
Een gewone ringflitser zoals bedoeld voor macrowerk zal niet genoeg zijn om het model uit te lichten.
Eerst de opname maken van het verkeer met b.v. een opname van 10sec. De sluiter ingedrukt houden.
De lens (laten) afdekken met bv een hoed of pet.
Model haar plaats laten innemen en dan mbv de flitser het model belichten door de flitstestknop in te drukken.
Flitser op M-stand!
Verwacht niet gelijk een perfekt resultaat en je moet wel een derde handje erbij hebben om bv de lens af te dekken of de flits af te laten gaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 15 2010 6:05 pm

Op die manier krijg je de belichting van een stadslandschap door het model heen.
Verder zoals al eerder gesteld geen f22 gebruiken i.v.m. de flink dalende algemene scherpte.
Hoe veel de kwaliteit daalt zie bijv. de lenstest resultaten van een Micro Nikkor 60mm bij f22:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 28?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

dreovic

Bericht door dreovic » zo mei 16 2010 5:54 pm

Dank jullie wel voor de input, hier kan zeker me aan de slag !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”