Struinen in de duinen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jomar

Struinen in de duinen

Bericht door Jomar » za mei 15 2010 11:46 am

Beste forum-leden

Vanochtend om 04:30 ging de wekker, aangezien de zon om 05:48 op zou komen.
Op met de nieuwe D3000 naar de duinen.
Allereerst heb ik mij echt super gefrustreerd aangezien ik een paar hele mooi platen heb gemist heb omdat ik simpelweg ( logisch na pas een week )
mijn camera nog niet voldoende beheers,met name de eind schemering gaf bij mij heel veel problemen met licht i.s.m zoom ( 55-200 )
toen het licht eenmaal goed aanwezig was ging het veel beter,daarvoor veel te veel flinke onscherpe bewogen foto's helaas.
maar de ergste misser kwam later, daar zal ik zo op terug komen.

foto 1
Vond het gewoon een schitterende boom

Afbeelding

1/60 / F4 iso 280 /55mm / 55/200 nikor

Foto 2
Mooi helmgras met wat dauw druppels

Afbeelding

1-125 / F5 / iso 200 / 66mm / 55/200 nikor

Foto 3
Geen idee wat voor grasachtige plant dit was maar het sprak mij toch aan

Afbeelding

1-125 / F4.8 / iso 100 / 120mm / 55/200 nikor

Foto 4
Bochtige beek met wat nevel

Afbeelding

1-400 / F5.6 / iso 200 / 105mm / 55/200 nikor

Foto 5
Schitterend damhert wat zich redelijk liet fotograferen

Afbeelding

1-500 / F5.6 / iso 320 / 200mm / 55/200 nikor

Foto 6
Wederom een damhertje

Afbeelding

1-250 / F5.6 / iso 400 / 200mm / 55/200 nikor

Foto 7
Nog een hertje

Afbeelding

1-500 / F5.6 / iso 320 / 200mm / 55/200 nikor

Dan nu hetgeen waarom ik zo gefrustreerd was,
Al lopen langs de beek merkte ik een hert aan de overkant op, in eerste instantie had ik het vermoeden dat zij wilde gaan drinken,
ze was ook alleen, maar de afstand om een mooie foto te schieten was gewoon te ver.
heel rustig liep ik verder waarbij ik ondertussen de D3000 probeerde her in te stellen,
het werd geen drinken maar een volle duik, terwijl ik nog niet klaar was.
ze wilde dus naar de overkant, snel proberen te schieten, bleek dat de camera dus nog op autofocus stond en ik had maar een heel klein moment en eigenlijk maar 1 kans... niet benut dus. toen ik op mijn scherm keek nader hand, sprongen de tranen in mijn ogen.

Dit was er eentje die ik nooit verpest had mogen hebben,maar goed, we zijn pas een week bezig houd ik mezelf maar voor :cry:

Afbeelding

Al met al wel een leerzame ochtend, krap 400 fotos geschoten, maar niet veel waar ik echt tevreden mee ben.
maar deze ochtend ga ik snel herhalen,

Rick S.

Re: Struinen in de duinen

Bericht door Rick S. » za mei 15 2010 12:09 pm

Vind het voor een beginner zoals je je zelf omschrijft erg nette foto's hoor. :) Tja dat je net dat hertje mist omdat je camera niet goed ingesteld stond gaat je nog wel een keer gebeuren. Had je ook je statief bij je?

Zie bij sommige foto's dat je je diafragma best groot hebt ingesteld (laag diafragmagetal) dat betekend dat er maar een klein gedeelte van de foto scherp is.
Vind ik jammer bij foto 3 en 4, als je daar een klein diafragma gekozen had (hoog diafragmagetal bijv. F8 a 10) je veel meer scherp gehad.

Verder een nette serie hoor. Waar ben je precies geweest in de duinen?

GdP

Bericht door GdP » za mei 15 2010 12:15 pm

Niet slecht voor de eerste keer! Ik kijk al uit naar je volgende serie.

Misschien nog een statief erbij aanschaffen?

Jomar

Bericht door Jomar » za mei 15 2010 1:34 pm

Dank jullie voor de reacties,

Ik ben het er inderdaad helemaal mee eens dat op menig foto maar een klein deel scherp is, nu weet ik dus hoe het komt :wink:
Het spelen met het diafragma en sluitertijden is me ook nog niet geheel duidelijk, maar door dit soort reacties komt daar rap verandering in
mijn dank daarvoor.

Het statief had ik niet bij me, ik heb wel een statief, alleen nog een redelijk oude welke ik van mijn vader is geweest, en aangezien ik had wel wat uurtjes door het gebied wilde wandelen had ik ervoor gekozen deze niet mee te slepen, misschien toch wel een overweging de volgende keer.
dan maar wat meer zweet op het voorhoofd :)

De foto's zijn genomen in de Amsterdamse waterleidingduinen, vroeger woonde ik om de hoek bij de ingang "de oase" dus ik kom hier al een groot deel van mijn leven, een plek voor mij waar ik echt rust vind, en nu met de nikon zoveel meer ontdek dan dat ik ooit heb gedaan.
en als je een beetje weet waar je moet zijn voor bv de herten kun je je helemaal uitleven.

Er zullen ook meerdere foto's volgen in de loop van de tijd, want ik ben er regelmatig te vinden :wink:

j.a foto

Bericht door j.a foto » za mei 15 2010 2:45 pm

Mooie serie hoor .
foto 4 vindt ik het mooist.
j.a foto

Rick S.

Bericht door Rick S. » za mei 15 2010 3:03 pm

Je moet gewoon spelen met je diafragma en sluitertijden maar dat komt vanzelf wel goed hoor. Wat ik al zei in mijn eerste post dat kan je mooi gebruiken als ezelsbruggetje.
Je hebt een mooi gebied gekozen om te fotograferen wil daar ook zeker een keer heen gaan binnenkort!
Maar vind nogmaals dat je een leuke serie hebt geplaatst. :)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » za mei 15 2010 9:16 pm

Die tak links op de laatste foto heb je er in elk geval mooi scherp op gekregen :-) Maar verder laat je zien dat je een veelbelovend fotograaf bent en in elk geval niet te lui om vroeg op te staan. Dat dat loont is te zien!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Maribex
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maribex » za mei 15 2010 10:09 pm

Aangezien je vlak bij de AWD woont, en je een enthousiast beginner bent een tip: kijk eens op http://www.kijkopfotografie.nl
Twee enthousiaste amateur-fotografen, Arko en Marcel, geven binnenkort een (betaalbare) workshop voor beginners, in de AWD. En nee, ik ben geen aandeelhouder... :lol:

groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl

Jomar

Bericht door Jomar » zo mei 16 2010 12:01 pm

JacTrum schreef:Die tak links op de laatste foto heb je er in elk geval mooi scherp op gekregen :-)
Haha, een goed begin is het halve werk toch :wink:

Jomar

Bericht door Jomar » zo mei 16 2010 12:06 pm

Maribex schreef:Aangezien je vlak bij de AWD woont, en je een enthousiast beginner bent een tip: kijk eens op http://www.kijkopfotografie.nl
Twee enthousiaste amateur-fotografen, Arko en Marcel, geven binnenkort een (betaalbare) workshop voor beginners, in de AWD. En nee, ik ben geen aandeelhouder... :lol:

groet,
Martin
Aandeelhouder of niet, misschien is dit best wel interessant voor mij, ik denk dat ik daar alleen maar van kan leren,
en dat is wel mijn bedoeling.

Voor de rest allemaal bedankt voor de positieven reacties, leuk om te horen dat ik enigszins op de goede weg ben :)

Daniël

Bericht door Daniël » zo mei 16 2010 12:27 pm

Het zijn hele nette foto's. Inderdaad jammer van de laatste. Maar dat is allemaal fotografie. Soms lukt het niet zoals je wilt. Daar leer je van.
Ik denk dat je het scherp stel veld op automatisch hebt staan. Probeer hem is op center te zetten. Dan stelt hij scherp op wat jij aanwijst.

Voor je bewogen foto's kan je een statief aanschaffen. Maar neem dan een compacte zodat het niet zwaar is om mee te nemen. Of ga spelen met je ISO getallen. Dan heb je misschien meer ruis maar ze zijn wel onbewogen.

Zie graag meer van je shots. Keep on going.

Jomar

Bericht door Jomar » zo mei 16 2010 12:37 pm

Daniël schreef:Het zijn hele nette foto's. Inderdaad jammer van de laatste. Maar dat is allemaal fotografie. Soms lukt het niet zoals je wilt. Daar leer je van.
Ik denk dat je het scherp stel veld op automatisch hebt staan. Probeer hem is op center te zetten. Dan stelt hij scherp op wat jij aanwijst.

Voor je bewogen foto's kan je een statief aanschaffen. Maar neem dan een compacte zodat het niet zwaar is om mee te nemen. Of ga spelen met je ISO getallen. Dan heb je misschien meer ruis maar ze zijn wel onbewogen.

Zie graag meer van je shots. Keep on going.
Ik neem aan dat dat de AF-veldstand is?, daar zal ik eens mee spelen, ik zal al dingen staan als dynamisch/enkel etc.
en over de iso getallen , dit zijn wel dingen waar ik wat aan heb,
ik heb wel een statief, maar die is echt te zwaar, en denk dat ik naar een 1 poot ga kijken, want maximaal op 200mm zoom schieten
is geen pretje haha, en ik merk ook dat dan handmatig scherpstellen soms bij mij nog niet de gewenste scherpte geeft,
maar als ik eenmaal de iso , diafragma en belichtingscorrecties een beetje onder de knie krijg, kom ik vast wel wat verder.

ik ga zo maar weer eens even testen

thnx

Daniël

Bericht door Daniël » zo mei 16 2010 12:51 pm

een mono is dan inderdaad meer aan te raden. Ben je net wat stabieler. Ik weet alleen niet of je dan je VR uit moet zetten. Volgens mij wel.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo mei 16 2010 1:57 pm

zien er goed uit, en het feit dat je weet waarom ze bewogen zijn betekent dat je er mee bezig bent.

Het feit dat je met een klein f getal minder scherp krijgt is normaal, maar het is iets te makkelijk gezegd om dan maar je f getal naar f8 te zetten en meer scherp te krijgen (Rick) theoretisch klopt dat als een bus, maar ik denk dat je veel te weinig licht had om kleiner te gaan en meer onscherpte in de hand brengt.

Jomar in welke stand heb je gefotografeerd? A,M,of auto.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Jomar

Bericht door Jomar » zo mei 16 2010 2:31 pm

iefie schreef:
Jomar in welke stand heb je gefotografeerd? A,M,of auto.
Als ik achteraf nu kijk zijn de meeste in Auto genomen ,
in de schemering heb ik heel erg zitten testen omdat ik gewoon geen mooie beelden kreeg,alles was bewogen.
toen ik eenmaal wat licht had, ging het wel wat beter, maar toch om dat ik ( zeker de eerste keer dat ik serieus de natuur in ging ) wilde ik denk ik toch een beetje veiligheid, dus de foto's die je hier ziet zijn wel in auto genomen,
en de foto's die ik handmatig heb genomen heb ik maar even niet neergezet :D
ik ben wel bijvoorbeeld in de tuin handmatig aan het schieten om een beetje te oefenen,
maar de keuze in handmatig vind ik wel lastig , omdat ik het fijne er nog niet van weet, ik heb sochtends wel wat gespeeld met de iso waarde en de sluitertijd,
maar te weinig licht en geen statief + een beginnend fotograaf = bar slecht haha

maar langzamerhand komen we er,

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”