Onduidelijkheid FX en DX

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Vincent

Onduidelijkheid FX en DX

Bericht door Vincent » zo mei 16 2010 4:13 pm

Goedenmiddag,

Ik heb al wat rond gespeurd, maar ik ben toch niet echt op een duidelijk antwoord gekomen.

Over een tijd wil ik de overstap van Consument naar Professionele Camera maken, waarschijnlijk opvolger D700.
Ik heb al wat geruchten gelezen over een D700s/x of D800 namelijk :roll:

Momenteel bezit ik een D60 met oa een 35mm f/1.8 DX.
In principe kostte deze 35mm niet veel ivm andere objectieven, maar als ik wil overstappen naar een FX camera wil ik deze nog wel kunnen gebruiken.

- Ik heb gelezen dat je een DX lens op een FX-body kan gebruiken, als je maar niet op de grootste MP-stand gaat zitten, klopt dit en zijn er nog meer voorwaardes?

- En als ik overgestapt ben naar een FX-Body, moet ik dan alleen maar FX objectieven kopen?

- Stel dat ik een (AF-S) FX-objectief zou gebruiken op m'n D60, moet ik daarvoor dan ook nog maatregelen nemen of werkt dit gewoon vlekkeloos?

Groet, Vincent

Mark Verheijen

Re: Onduidelijkheid FX en DX

Bericht door Mark Verheijen » zo mei 16 2010 4:24 pm

Een DX objectief op een FX camera kan. Je belicht en gebruikt dan echter slechts een deel van de sensor en dit leidt tot een foto met minder MP. Andersom kan ook, zonder beperkingen. FX objectieven zijn over het algemeen wel wat zwaarder; ik vermoed dat een D60 dan snel uit balans zal zijn.

Vincent

Bericht door Vincent » zo mei 16 2010 4:46 pm

Mark Verheijen schreef:Een DX objectief op een FX camera kan. Je belicht en gebruikt dan echter slechts een deel van de sensor en dit leidt tot een foto met minder MP. Andersom kan ook, zonder beperkingen. FX objectieven zijn over het algemeen wel wat zwaarder; ik vermoed dat een D60 dan snel uit balans zal zijn.
Duidelijk, thanks!

Kwestie van het objectief op een goed 3-poot-statief zetten?

GdP

Bericht door GdP » zo mei 16 2010 4:48 pm

Als het zover is zet dan die 35mm f/1.8 DX gewoon in de verkoop. Als je eenmaal een FX in je bezit hebt wil je dit soort objectieven beslist niet meer gebruiken.

Vincent

Bericht door Vincent » zo mei 16 2010 5:31 pm

Ik vraag me eigenlijk af of ik er wel iets voor zou vangen.
Net als dat ik die kitlens 18-55mm in de verkoop zou zetten, volgens mij levert dat ding niks op?
Geld volgens mij ook voor m'n D60..

Opzich wel zonde dat ik toentertijd niet had doorgespaard voor de iets grotere broer: http://www.europe-nikon.com/nl_NL/produ ... l2&ID=1680" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo mei 16 2010 7:09 pm

Vincent schreef:
Mark Verheijen schreef:Een DX objectief op een FX camera kan. Je belicht en gebruikt dan echter slechts een deel van de sensor en dit leidt tot een foto met minder MP. Andersom kan ook, zonder beperkingen. FX objectieven zijn over het algemeen wel wat zwaarder; ik vermoed dat een D60 dan snel uit balans zal zijn.
Duidelijk, thanks!

Kwestie van het objectief op een goed 3-poot-statief zetten?
70-300 (een FX objectief) op D60 gaat heel best hoor. Net zo uit balans als een 70-200 op een D700 :mrgreen:
Ook zijn er uit het pré-digitale 35mm film tijdperk hele lichte kitlensjes (AF-D of AF-G 28-80mm bijvoorbeeld) die zowat niks wegen en ook op FX beeldvullend zijn. De huidige FX-zooms zijn echt topsegment objectieven en inderdaad groot en zwaar.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 17 2010 1:21 am

Vincent schreef:Ik vraag me eigenlijk af of ik er wel iets voor zou vangen.
Net als dat ik die kitlens 18-55mm in de verkoop zou zetten, volgens mij levert dat ding niks op?
Geld volgens mij ook voor m'n D60..
Een 35mm f1.8 is een heel gewild objectiefje. Daar ben je zo vanaf, en je krijgt er vast een prima prijs voor.

Dit in tegenstelling tot een kitlens als de 18-55. Bijna iedereen die een consumentencamera koopt heeft zo'n ding. Het aanbod is dermate groot dat de prijs dramatisch laag is. Daarnaast is zo'n 18-55 aankoop eerder een vervanging dan een upgrade... ;-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » ma mei 17 2010 8:33 am

35mm DX lens zou ik gewoon echt niet gebruiken op je FX camera. Zonde van het bereik.
En de 35mm op FX blijft 35mm. Op een DX is een 35mm 52.5mm (wat ik heel raar vind want waarom zet je dan een crop waarde op de lens).
Als je FX gaat zou ik kijken naar de 50mm f1.4 halen.
En zoals al gezegd is, de 35mm ben je zo kwijt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma mei 17 2010 9:29 am

Daniël schreef: Op een DX is een 35mm 52.5mm (wat ik heel raar vind want waarom zet je dan een crop waarde op de lens).
35mm blijft 35mm, ongeacht DX, FX, 6x6, etc. Het verschil in gebruik op bijvoorbeeld DX en FX zit in de beeldhoek dat een objectief omvat t.o.v. de verschillende sensor/film-formaten; op een kleiner beeldformaat zal een objectief een kleinere beeldhoek beslaan dan op een groter beeldformaat. Opgemerkt dient te worden dat de beeldcirkel van DX-objectieven slechts is berekend op gebruik in combinatie met DX-sensoren en niet het gehele beeld van een FX-sensor kan omvatten.
Jur

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » vr jun 04 2010 3:55 pm

....en?

Is de 35mm al te koop?!?! :-)

Groeten,

Robert

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 04 2010 4:05 pm

Of je verkoopt de 35mm f/1.8 tweedehands en koopt de 50mm f/1.8 AF-D nieuw (dan hou je misschien nog wel een tientje over...) :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

Vincent

Bericht door Vincent » di jun 08 2010 3:09 pm

35mm is nog niet te koop haha, stelletje wolven :P

ik wacht eerst op de opvolger van de D700, als die uit is verkoop ik m'n 35mm

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di jun 08 2010 3:16 pm

Ik denk dat je dan nog wel een (half) jaar kunt wachten....
Zeker voordat dat toestel echt beschikbaar is en er niet meer de absolute hoofdprijs voor gevraagd wordt.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”