De volgende vraag zal ik ongetwijfeld ook in een boek kunnen opzoeken, maar ik ben jarig vandaag, ben lui en heb daar gewoon geen zin in. Dus ik drop hem bij jullie neer.
Ik heb een foto in jpg ingelezen in photoshop en enigszins bewerkt. Ik wil deze foto graag in het formaat 15 x 10 maken om hem te mailen naar iemand, zodat hij hem gewoon 1 op 1 kan afdrukken in dit formaat. Maarrrrrrrrr
Als ik nu in photoshop het aantal pixels zo aanpas (in aanpassen grootte) dat de documentgrootte onderin op 15 x 10 uitkomt (wat ook lukt) zou je denken, kat in het bakkie. Niet dus, ik schrijf de foto weg op de hoogste kwaliteit en het formaat is ruim 1,4 mB, Ik haal mijn schouders op denk, mij een zorg. Hup naar de 2e foto en doe precies hetzelfde.
Het valt mij al direct op dat het aantal pixels wat ik moet opgeven veel minder is dan foto 1, ik haal maar eens mijn schouders op en schrijf de foto weg en ik zie dat het formaat nu slechts 450 kB is.
Als ik vervolgens de foto's open in de viewer zie ik dat foto 1 veel groter is dan foto 2, maar beide zijn ze niet 15 cm bij 10 cm als ik er een meetlat tegen aan hou.
Frustratie en........ gebrek aan kennis.
Ik open de foto's maar weer in fotoshop en kijk bij grootte eens naar de waarde's en dan zie ik ineens dat bij document grootte ook een pixel formaat staat (onder de cm instellingen), bij foto 1 is dat 493 en bij foto 2 is dat 240
Foto 1 is wel een crop en foto 2 is dat niet.
Hoe los is dit vraagstuk op. Hoe stel ik de waarde's goed in dat ik gewoon 1 op 1 een 15 x 10 cm (of ander formaat) krijg.
Misschien allemaal wat warrig omschreven, maar ik heb al 2 neuten op, dus....... (Geintje hoor, ik drink helemaal niet)
Formaatinstelling in fotoshop
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Formaatinstelling in fotoshop
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Re: Formaatinstelling in fotoshop
Hoi Flippie17flippie17 schreef:De volgende vraag zal ik ongetwijfeld ook in een boek kunnen opzoeken, maar ik ben jarig vandaag, ben lui en heb daar gewoon geen zin in. Dus ik drop hem bij jullie neer.
Gefeliciteerd met jouw verjaardag. Ik ben vandaag niet jarig, maar wel lui. Ik heb ook geen zin, dus ik laat het hierbij.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zal ik dan maar een deel van je cadeau geven. Je hebt tenslotte een flink deel van je verjaardag geïnvesteerd in het tikken van zo'n uitgebreid verhaal...
Je moet de DPI (dots per inch) in de gaten houden. Je moet dus weten met hoeveel dots per inch je vriend gaat printen. Als het 300dpi is, wat een gangbare waarde is, zo je foto (6x4 inch) dus 1800x1200 groot moeten zijn.

Je moet de DPI (dots per inch) in de gaten houden. Je moet dus weten met hoeveel dots per inch je vriend gaat printen. Als het 300dpi is, wat een gangbare waarde is, zo je foto (6x4 inch) dus 1800x1200 groot moeten zijn.
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
alweer feli, ik kom jou ook overal tegen.....
vwb je vraag....2x hetzekfde antwoord zal goed zijn he
vwb je vraag....2x hetzekfde antwoord zal goed zijn he
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja, gefeliciteerd!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk