Ik overweeg de aanschaf van een polarisatie dan wel een grijs verloop (graduated neutral density) filter. Ik heb in grote lijnen wel door wat het verschil tussen beide is. Een Polarisatie filter laat alleen licht door met een bepaalde hoek, waardoor de lucht (niet de wolken, maar de 'hemel') bijvoorbeeld donkerder worden en reflecties op ramen en water e.d. verminderd kunnen worden. Een grijs verloop filter houdt licht tegen (is niet volledig transparant) en heeft een lineair aflopende transparantie.
Prima, theorie wel (een beetje) helder. Maar wat heb ik er in de praktijk aan. Neem bijvoorbeeld onderstaande afbeelding. Deze heb ik geschoten met alleen een UV filter. De foto uit de camera zag er niet heel erg aantrekkelijk uit; futloos, weinig contrast. Dus heb ik (op hoofdlijnen) in Lightroom het contrast opgeschroefd in de foto, de bovenste 'helft' donkerder gemaakt en de onderste helft donkerder. Eigenlijk met een prima resultaat (kan altijd beter natuurlijk).
Mijn vraag is: zou ik dit effect beter bereikt hebben met een polarisatie filter of met een grijs verloop filter? En zou dit dan 'beter' zijn dan na het bewerken in Lightroom? Zijn er wellicht foto's waarbij het dynamisch bereik van de camera nog verder op de proef wordt gesteld?
Alvast bedankt,
Frens Jan