Kan iemand me vertellen of Carl Zeiss objectieven heeft die werken met AF
Hoor graag
BVD
Carl Zeiss en AF
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Carl Zeiss en AF
Voor Nikon camera's (en Canon + Pentax + Samsung + M-vatting) geen enkele. Het zijn exclusief alleen manueel instelbare lenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat manueel is niet zo'n probleem. Ligt ook een beetje aan wat voor brandpunt je op het oog hebt. Weet niet hoe het zit met Zeiss maar ik ga ervan uit dat er nog steeds een verdeling (in relatie tot het gebruikte diafragma) op het objectief is aangebracht waar je de hyperfocale afstand mee kunt instellen.
Om het onnodig ingewikkeld te maken wordt daarmee in het algemeen bedoeld de dieptescherpte van een een bepaalde afstand tot oneindig. Weet je van te voren wat je gaat fotograferen dan stel je het objectief zodanig in dmv het diafragma dat je zo uit de losse pols kunt schieten zonder je druk te maken of alles er scherp (of bewust onscherp) opstaat.
Met een dergelijke werkwijze zul je met een groothoek objectief AF niet missen. Met tele zet ik steeds vaker AF uit omdat de dieptescherpte beperkt is, wat ook opgaat voor macro. AF leuk maar niet altijd noodzakelijk en soms zelf ongewenst gedrag
Om het onnodig ingewikkeld te maken wordt daarmee in het algemeen bedoeld de dieptescherpte van een een bepaalde afstand tot oneindig. Weet je van te voren wat je gaat fotograferen dan stel je het objectief zodanig in dmv het diafragma dat je zo uit de losse pols kunt schieten zonder je druk te maken of alles er scherp (of bewust onscherp) opstaat.
Met een dergelijke werkwijze zul je met een groothoek objectief AF niet missen. Met tele zet ik steeds vaker AF uit omdat de dieptescherpte beperkt is, wat ook opgaat voor macro. AF leuk maar niet altijd noodzakelijk en soms zelf ongewenst gedrag

- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
AF verandert toch niets aan de scherptediepte? Je moet alleen niet de illusie hebben dat het ding alles voor je regelt zoals het optimale scherpstelpunt in een compositie.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
AF niet, maar de focusafstand wel.henkk schreef:AF verandert toch niets aan de scherptediepte? Je moet alleen niet de illusie hebben dat het ding alles voor je regelt zoals het optimale scherpstelpunt in een compositie.