Dropping op Ginkelse Heide

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
rumahsales
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Dropping op Ginkelse Heide

Bericht door rumahsales » di mei 18 2010 1:14 pm

Elk jaar is er grote dropping van para's op de Ginkelse Heide bij Ede (Gld.) ter nagedachtenis aan een grote aanval tijdens de 2e wereldoorlog. De dropping van de Engelsen aan de oostzijde van Ede is een spectaculair onderdeel van de herdenking van de Slag om Arnhem, de bevrijdingsoperatie Market Garden die in september 1944 het einde van de Tweede Wereldoorlog moest inluiden.

Afgelopen jaar heb ik deze foto's gemaakt en ik kan bijna niet wachten om dit jaar weer te gaan!

Op het moment van fotograveren was ik nog in het bezit van een Sigma 170-500 met een hele langzame autfocus, dus het was moeilijk om de voorbij vliegende kisten snel te fotograveren. Maar ja, die zijn de mooiste... De foto's zijn bewerkt met PhotoShop om ze een oud uiterlijk te geven! Er zit een achtergrondlaag van een betonstructuur geplakt die door de foto heen schijnt. Daarnaast een overdreven zwarte distortion meegegeven. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

1. Afbeelding

2. Afbeelding
Met vriendelijke groet, Xander

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Dropping op Ginkelse Heide

Bericht door Ivan10 » di mei 18 2010 1:51 pm

Cool!

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di mei 18 2010 2:28 pm

Gaaf....

Ik was er ook vorig jaar en na afloop ook gelijk weer in de agenda gezet voor dit jaar.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di mei 18 2010 3:52 pm

zo! je sensor is wel heel erg vies :mrgreen: is een grapje natuurlijk he..

heel mooi weergegeven, lijkt me gaaf om bij te zijn.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » di mei 18 2010 7:21 pm

Mooie foto's, aparte weergave, vind het wel wat hebben.
Jij verteld dat dit foto's van afgelopen jaar zjjn maar de exif gegevens zeggen wat anders :wink: :D
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

rumahsales
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rumahsales » di mei 18 2010 9:38 pm

:oops: Oef, is het al weer zo lang geleden... sorry! Jeetje, 2008!!! :oops:

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo mei 19 2010 12:16 am

Ik vind dit een hele aparte nabewerking. Mag dat graag zien i.c.m. dit onderwerp, leent zich hier uitstekend voor. Bedankt voor het delen hoe je tot dit eindresultaat bent gekomen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Daniël

Bericht door Daniël » wo mei 19 2010 8:01 pm

geve bewerking zo. De bewerking komt helemaal ten goede van de serie.
Netjes hoor

rumahsales
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rumahsales » wo mei 19 2010 8:32 pm

Henk schreef:Bij #2 vind ik de zichtbare beweging mooi. Is dit ook bewerkt? Indien niet. Mooi gekozen sluitertijd en de rest goed scherp!
Bedoel je de meerdere parachutisten? Zo ja, dit is niet bewerkt! Per vliegtuig springen er 10 to 15 parachutisten...

Kalwellis

Bericht door Kalwellis » wo mei 19 2010 9:32 pm

Dat heb jij idd heel erg mooi bewerkt... :P

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 19 2010 11:07 pm

Sorry, ik vind je bewerking nergens op slaan. Alsof er in de jaren veertig geen behoorlijke foto's van een Dakota gemaakt konden worden. Je misplaatste idee als zou een foto er vroeger zo uitzien leidt er nu toe dat een moderne Hercules met een zogenaamd "jaren veertig-sausje" overgoten is. De grens tussen kunst en kitsch is naar mijn mening ruim overschreden. Onwezenlijk, onwerkelijk en smaakloos. Leve de digitale bewerkingsmogelijkheden. Een "zwarte distorsion"? Bedoel je die schromelijk overdreven vignettering? Overigens is het fotograferen en niet fotograveren. Ik zou je aanraden eens te kijken naar de Kodachromes die een vliegtuigfotograaf als Charles E. Brown in de oorlogsjaren maakte voor bladen als Flight en Aeroplane. Zuiver, helder, schoon en qua compositie richtingwijzend voor menig digitalo.
emdeklerk

rumahsales
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rumahsales » wo mei 19 2010 11:38 pm

emdeklerk schreef:Sorry, ik vind je bewerking nergens op slaan. Alsof er in de jaren veertig geen behoorlijke foto's van een Dakota gemaakt konden worden. Je misplaatste idee als zou een foto er vroeger zo uitzien leidt er nu toe dat een moderne Hercules met een zogenaamd "jaren veertig-sausje" overgoten is. De grens tussen kunst en kitsch is naar mijn mening ruim overschreden. Onwezenlijk, onwerkelijk en smaakloos. Leve de digitale bewerkingsmogelijkheden. Een "zwarte distorsion"? Bedoel je die schromelijk overdreven vignettering? Overigens is het fotograferen en niet fotograveren. Ik zou je aanraden eens te kijken naar de Kodachromes die een vliegtuigfotograaf als Charles E. Brown in de oorlogsjaren maakte voor bladen als Flight en Aeroplane. Zuiver, helder, schoon en qua compositie richtingwijzend voor menig digitalo.
emdeklerk
Jammer dat je zo'n reactie als deze plaatst. Ik vind het helemaal niet erg als iemand een foto niet mooi vindt en vervolgens serieus opbouwende kritiek uit (en dat is toch de bedoeling in dit forum:beoordelingen). Maar met zo'n reactie als deze kan ik werkelijk niks mee...

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » do mei 20 2010 6:05 am

En daar heb je helemaal gelijk in!
Ik denk dat je een van de weinige ben die deze bewerking niet kan bekoren Em.
Het komt bij het gros over als een oude foto, en dat is ook de bedoeling van deze bewerking, dus is hij geslaagd.
Het is misschien niet jou ding (en dat is je goedrecht) maar bewerking komt tot zijn recht.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 20 2010 7:10 am

Ik kan moeilijk "opbouwende kritiek" leveren als ik vind dat je een dergelijke bewerking in het geheel niet zou moeten doen.
Het is dan namelijk onmogelijk te zeggen "ik zou dit misschien zus en dat wellicht zo gedaan hebben".

Als Iefie zegt dat de bewerking geslaagd is "omdat het bij het gros overkomt als een oude foto" dan houd ik mijn hart vast voor de smaak en ontwikkeling van "het gros". Dan wordt er namelijk niet goed gekeken naar oude foto's. Nu wist ik dat al wel, maar het blijft pijnlijk.

Ik denk dat dan het aanzien van een slechte Daguerreotypie wordt getransplanteerd naar de jaren veertig.

Overigens vind ik de foto van de Dakota op zich heel goed. Alleen jammer dus dat hij zo mishandeld is.
emdeklerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 20 2010 12:34 pm

Qua "sfeer" tekening komen die bewerkingen daarmee toch niet veel anders dan de nu beschikbare platen van de door jouw bejubelde Charles E. Brown.
Ook al zullen die platen ten tijde van de opname en publicatie velen tientallen jaren geleden er toen beslist minder verbleekt hebben uitgezien. :wink:
Alleen geen vignettering in de hoeken.

Afbeelding
BRON: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tempe ... _photo.jpg" onclick="window.open(this.href)return false;

Afbeelding
BRON: http://en.wikipedia.org/wiki/File:B_26.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

BRON Charles E. Brown: http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_E_ ... grapher%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”