Tiffen 52mm Digital HT 812 Warming Filter

Discussies over filters
Plaats reactie
KLM

Tiffen 52mm Digital HT 812 Warming Filter

Bericht door KLM » wo mei 19 2010 7:39 am

Ik ben misschien van plan een Tiffen 52mm Digital HT 812 Warming Filter aan te schaffen (HIER), maar ben daar toch nog niet zeker van. Onze grote vriend Ken Rockwell heeft er toch een paar mooie foto's mee gemaakt: klik hier. (zie onderschriften bij de foto's).

Zouden jullie er eentje kopen? (aangezien de prijs toch aardig hoog is :oops: )

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Tiffen 52mm Digital HT 812 Warming Filter

Bericht door Léon Obers » wo mei 19 2010 8:29 am

Typische filters die het kleurkarakter zouden doen veranderen zou ik bij digitale fotografie dus absoluut nooit aanschaffen.
Bij een automatische witbalansregelnig van de digitalee camera wordt het meeste effect ervan alweer teniet gedaan, omdat de camera dat beschouwt als een "verkeerde kleur" en dat gaat compenseren.
Bovendien biedt elk beeldbewerkingsprogramma op de computer je de mogelijkheid kleuren aan te passen op een wijze en manier waarbij enkel je fantasie de beperkende factor is. Dus bespaar je het geld als het je te doen is om een kleur aan te passen.

Het heeft alleen zin als je de weergave van dia-filmmateriaal in kleur wilt beïnvloeden. Fotografeer je nog lekker ouderwets op film?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mei 19 2010 9:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mei 19 2010 8:38 am

KLM schreef:Onze grote vriend Ken Rockwell heeft er toch een paar mooie foto's mee gemaakt: klik hier. (zie onderschriften bij de foto's).
:shock: Onze grote vriend? Niet die van mij, ik vind het een hele enge man. Wel slim, en heel rijk door iedereen die zijn site bezoekt en lukraak klikt op de links naar commercieële sites.

GdP

Bericht door GdP » wo mei 19 2010 9:45 am

Zo te zien gaat het om een amber kleurig filter. Dit filter beïnvloed de kleurtemperatuur van de opname. Kan je achteraf net zo goed doen in je fotobewerkingsprogramma. Verlaag hier de kleurtemperatuur, en je foto wordt ook warmer van kleur.

KLM

Bericht door KLM » wo mei 19 2010 3:54 pm

Skippy schreef:
KLM schreef:Onze grote vriend Ken Rockwell heeft er toch een paar mooie foto's mee gemaakt: klik hier. (zie onderschriften bij de foto's).
:shock: Onze grote vriend? Niet die van mij, ik vind het een hele enge man. Wel slim, en heel rijk door iedereen die zijn site bezoekt en lukraak klikt op de links naar commercieële sites.
Haha, sarcastisch bedoeld. :wink2:
Léon Obers schreef:Het heeft alleen zin als je de weergave van dia-filmmateriaal in kleur wilt beïnvloeden. Fotografeer je nog lekker ouderwets op film?
Nope, zie onderschrift: ik heb een Nikon D3000.

Oké, jullie hebben gelijk. :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Filters”