Hoe kan je het beste je standaardflits ( dus geen externe ) gebruiken bij weinig licht? M.n. bij begin schemering.
Het liefst gebruik ik geen flits aangezien dit nogal sfeerloze beelden geeft, maar in plaats daarvan een hogere ISO. Het geeft wel meer ruis, maar meer sfeer qua kleur. En meer ruis kan naar mijn mening ook goed uitpakken in sommige gevallen.
Als ik mijn standaard flits op 1/16 zet ( Nikon D50 ) met ISO200 is de sfeer weg , lagere ISO niet mogelijk....Zonder flits en ISO 800 en 1600 al stukken beter en tegen goed aan.
Verder vraag ik dit icm met een Nikor 16-85 VR
Dank.
Instellingen standaard flits of alleen hoge ISO
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Instellingen standaard flits of alleen hoge ISO
Je moet de flitser ook niet vast instellen, maar je kunt beter een correctie invoeren, een stop minder ofzo. Even kijken wat je zelf plezierig vindt.
Hoe je dat doen moet staat op blz 38 van je handleiding.
Nu zijn er met een externe flitser wel meer mogelijkheden om wat zachter licht te krijgen dan met de interne flitser...
Hoe je dat doen moet staat op blz 38 van je handleiding.
Nu zijn er met een externe flitser wel meer mogelijkheden om wat zachter licht te krijgen dan met de interne flitser...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- JJG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dank Roelof,
ik had al even zitten klooien met alles: LW-stappen, flitsstand, ISO etc... en ben al stukkie wijzer. Ook even in de praktijk bij een vriend thuis en buiten. En ziet er wel beter uit wanneer je e.e.a. aanpast.
Maar wanneer ik resultaten zie van een vriendin van me, mèt externe flits is dat toch zoveel beter dat ik eraan zit te denken om er zelf ook eentje te kopen.
Komt de vraag : Welke? Een duurdere Nikon, zou dan de sb600 worden, of een goedkopere, de Cullman 4500-d. Vanwege de prijs heeft de laatste mijn voorkeur op dit moment. Alleen lees ik wisselende reacties hierover. Verder lees ik goede resultaten wat betreft de samenwerking en werking zelf van de sb600, dus eigenlijk is er maar 1 antwoord.
Toch hoor ik graag nog het .e.e.a
ik had al even zitten klooien met alles: LW-stappen, flitsstand, ISO etc... en ben al stukkie wijzer. Ook even in de praktijk bij een vriend thuis en buiten. En ziet er wel beter uit wanneer je e.e.a. aanpast.
Maar wanneer ik resultaten zie van een vriendin van me, mèt externe flits is dat toch zoveel beter dat ik eraan zit te denken om er zelf ook eentje te kopen.
Komt de vraag : Welke? Een duurdere Nikon, zou dan de sb600 worden, of een goedkopere, de Cullman 4500-d. Vanwege de prijs heeft de laatste mijn voorkeur op dit moment. Alleen lees ik wisselende reacties hierover. Verder lees ik goede resultaten wat betreft de samenwerking en werking zelf van de sb600, dus eigenlijk is er maar 1 antwoord.
Toch hoor ik graag nog het .e.e.a
Ga voor een Nikon. Zoeken op dit forum op metz zal wel enkele discussies over andere merken flitsers tevoorschijn toveren. De conclusie komt steeds op hetzelfde neer: Nikon. Desnoods een 2ehands SB600.
De 400 zou ik links laten liggen. Het ding heeft zeker meerwaarde boven de interne flitser, maar de meerwaarde is vrij beperkt. De 600 kan gewoon meer. (denk alleen al aan de draaibare kop, dat is de meerprijs al waard imo)
De 400 zou ik links laten liggen. Het ding heeft zeker meerwaarde boven de interne flitser, maar de meerwaarde is vrij beperkt. De 600 kan gewoon meer. (denk alleen al aan de draaibare kop, dat is de meerprijs al waard imo)
- JJG
- Forumlid
Dank Tom,
ja...dan toch maar even iets dieper in de buidel tasten, maar dan wel meer kwaliteit. De Sb400 was idd al geen optie omdat de sb600 betere eigenschappen heeft.
Helaas kan ik tot nog toe geen 2ehands vinden, maar geduld is een schone zaak. Desnoods een nieuwe.
ja...dan toch maar even iets dieper in de buidel tasten, maar dan wel meer kwaliteit. De Sb400 was idd al geen optie omdat de sb600 betere eigenschappen heeft.
Helaas kan ik tot nog toe geen 2ehands vinden, maar geduld is een schone zaak. Desnoods een nieuwe.
Zag dat er een paar 2ehandsjes staan op marktplaats. Voor prijzen die zo interessant zijn dat je beter gewoon een nieuwe kunt halen bij KE.
Bij die flitser wordt trouwens geen omnibounce geleverd. Zo'n wit kapje staat heel stoer, maar over de bruikbaarheid valt te twisten. Ik gebruik het nooit op de SB-800, anderen zweren erbij. Stofen levert die dingen, maar de prijs is niet heel laag.
Ik zag wel een 2ehands SB-800 staan voor 225 euro: http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Flit ... 22606.html" onclick="window.open(this.href)return false;
Interessanter dan een nieuwe SB-600 voor 205 euro denk ik. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, al had je dat vast al door.
Bij die flitser wordt trouwens geen omnibounce geleverd. Zo'n wit kapje staat heel stoer, maar over de bruikbaarheid valt te twisten. Ik gebruik het nooit op de SB-800, anderen zweren erbij. Stofen levert die dingen, maar de prijs is niet heel laag.
Ik zag wel een 2ehands SB-800 staan voor 225 euro: http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Flit ... 22606.html" onclick="window.open(this.href)return false;
Interessanter dan een nieuwe SB-600 voor 205 euro denk ik. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, al had je dat vast al door.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een gloednieuwe incl. garantie Nikon SB 600 voor 189.- http://www.digitalwarehouse.nl/nikon-sb ... itser.html prima flitser kan je jaren mee vooruit. Koop er gelijk bij Nkon.nl een paar (4) eneloop baterijen incl. lader bij ik geloof totaal een euro of 16 en je bent klaar om te flitsen.
succes
succes
- JJG
- Forumlid
Dank allen voor de antwoorden.
Stel hier niet veel vragen, maar altijd een prettig en verstand van zaken antwoord!
Fijn!
Stel hier niet veel vragen, maar altijd een prettig en verstand van zaken antwoord!
Fijn!