Een ander diafragma kiezen is niet de insteek voor een verandering in contrast.
Dat zit hem eerder in de voorkeurinstellingen van je camera om een ander contrast te kiezen en in de bewerkingen van het bestand achteraf.
Ik kan vanuit de bewerking niet helemaal met zekerheid beoordelen hoe de belichting van de opname is geweest.
Omdat in de ene door mij bewerkte opname het histogram van links naar rechts verloopt zal dat op zichzelf waarschijnlijk prima in orde zijn.
Het zit hem dan veel meer in de bewerking van het beeld achteraf. Door onjuiste keuzes in de bewerking komt het eruit zoals het er nu uitziet.
Ik ben ervan overtuigd dat je veel meer ruimte in je verstellingen hebt dan je wellicht erg in hebt. Zeker als het een RAW bestand betreft.
Kun je eens een origineel RAW-bestand online zetten?
Daaruit is veel meer op te maken wat er allemaal inzit. Het lijkt me namelijk veel ruimer dan wat je laat zien, want de belichtingsomstandigheden zijn helemaal niet extreem. Kunnen anderen en ik er zelf er een echt goede bewerking op zetten en kijken waar het hem dan in zit.
Voor het geval je zelf geen gelegenheid hebt een bestand online te zetten zal ik het je gemakkelijk maken.
Met de onderstaande link kun je bestanden met "drag & drop" zo op mijn ftp-server schuiven. Anderen kunnen het er dan ook weer uithalen en bekijken,
na bewerking weer een gecorrigeerd bestand terug online zetten. Zeker als je gebruik maakt van Nikon Capture NX2 is dat handig, want dan kun je een bewerkt NEF-bestand met de volledig gebruikte ingesloten bewerkingslijst bestuderen van wat er allemaal aan correcties inzit. Steek je veel van op.
Werkt alleen met de
Microsoft Internet Explorer browser, omdat die een ingebouwde FTP-engine heeft.
Firefox met de gratis add-on
** IE Tab Plus ** gaat ook als je terugschakelt naar de IE-engine.
Firefox met
FTP Client add-on
** FireFTP ** gaat ook als je met de rechtermuisknop boven de link voor
Open Link in FireFTP klikt (voorkeur add-on).
De FTP link waar je bestanden in de betreffende map kunt schuiven (en terugkijken): ** HIER **
(Gebruik de map Subject Marcelina).
(Eventueel browservenster verversen als je al eerder op de ftp-server bent geweest, om de actuele situatie te zien,
anders bekijk je mogelijk een eerdere niet meer actuele situatie vanuit de cache-gegevens van een browser).
De eerste aanzet heb ik daarin al gegeven door het web-bestand wat hier online staat en o.a. door mij is gecorrigeerd in Capture NX2 als gecorrigeerd web-bestand in NEF-formaat weer terug in de map te plaatsen.
LET OP, dat specifieke bestand betreft dus GEEN RAW-bestand, maar een bewerking van het kleinere JPG-bestand.
Dat NEF-bestand is dan een gecombineerd bestand van de eerste web JPG-versie met een bewerkingslijst eraan gekoppeld. Dat is namelijk het aardige van NEF-bestanden. Het hoeft niet perse om een RAW-bestand te gaan, maar werkt ook met JPG- en TIF-bestanden als je die in Capture NX2 bewerkt en dan als NEF wegschrijft. NEF is simpelweg de benaming voor een bestandstype (Nikon Electronic Format), niet perse RAW.