Witbalans instellen
Witbalans instellen
Sinds kort beschik ik ook over een digitale spiegelreflexcamera, en wel de D70s. Nu kan ik de witbalans instellen, wat niet eens kon bij mijn oude analoge camera. Nu ben ik is wat gaan rondsurfen op internet en gaan lezen in de gebruikershandleiding, maar ik zit met een aantal vragen:
1. Hoe stel ik de witbalans goed in bij meerdere lichtbronnen?
2. - Kan ik een 'PRE'-foto nemen van een wit papiertje?
- en moet deze dan beeldvullend zijn of niet?
- en hoe kan ik deze vervolgens gebruiken bij de volgende opname in dezefde situatie?
3. Moet ik kiezen tussen een neutraal wit papier of een grijskaart?
4. Werkt een pringlesdop? En hoe moet ik deze dan gebruiken? Moet ik deze voor mijn lens houden (beeldvullend of niet (dus gewoon voor mijn lens houden?) of moet ik deze op de plek waarvan ik een foto ga nemen houden?
5. Als ik eenmaal zo'n foto heb genomen, en ik laat hem op PRE staan, neemt hij dan de gegevens van de PRE-foto?
Eelco
1. Hoe stel ik de witbalans goed in bij meerdere lichtbronnen?
2. - Kan ik een 'PRE'-foto nemen van een wit papiertje?
- en moet deze dan beeldvullend zijn of niet?
- en hoe kan ik deze vervolgens gebruiken bij de volgende opname in dezefde situatie?
3. Moet ik kiezen tussen een neutraal wit papier of een grijskaart?
4. Werkt een pringlesdop? En hoe moet ik deze dan gebruiken? Moet ik deze voor mijn lens houden (beeldvullend of niet (dus gewoon voor mijn lens houden?) of moet ik deze op de plek waarvan ik een foto ga nemen houden?
5. Als ik eenmaal zo'n foto heb genomen, en ik laat hem op PRE staan, neemt hij dan de gegevens van de PRE-foto?
Eelco
Hoi Eelco,
Op de D70 kun je in het menu een foto selecteren die je al WB referentie gebruikt. Gewoon eerst een foto van een wit vlak nemen en dan naar het menu.
1. opname menu (het fototoestelletje)
2. selecteer Witbalans
3. selecteer Preset
4. selecteer 'gebruik foto'
5. selecteer 'selecteer foto' enz. totdat je in de thumbnails je foto kan selecteren en dat is dan je witbalans referentie foto
Dit zou zo moeten werken
grtz,
paul
Op de D70 kun je in het menu een foto selecteren die je al WB referentie gebruikt. Gewoon eerst een foto van een wit vlak nemen en dan naar het menu.
1. opname menu (het fototoestelletje)
2. selecteer Witbalans
3. selecteer Preset
4. selecteer 'gebruik foto'
5. selecteer 'selecteer foto' enz. totdat je in de thumbnails je foto kan selecteren en dat is dan je witbalans referentie foto
Dit zou zo moeten werken
grtz,
paul
Jah goed, maar dat witte plaatje is genomen bij een bepaald licht.... dus niet écht wit... of moet ik hem op een bepaalde manier nemen, dat ie écht wit is en kan ik deze dan altijd gebruiken, bij welk licht dan ook.
ow maar als dat zo is, waarom programmeren ze dan geen wit plaatje... dan kan ik er ook een wit plaatje opzetten en die gebuiken?
idd, ik volg het verhaal nog neit dus.... ik weet wel hoe ik via de PRE-functie een foto selecteer ed.
Hopen dat iemand me verder kan helpen
ow maar als dat zo is, waarom programmeren ze dan geen wit plaatje... dan kan ik er ook een wit plaatje opzetten en die gebuiken?
idd, ik volg het verhaal nog neit dus.... ik weet wel hoe ik via de PRE-functie een foto selecteer ed.
Eelco2
Wellicht kun je deze post eerst doorworstelen.
topic over witbalans
Dan weet je wat witbalans precies is en hoe je deze op verschillende manieren correct in een camera kunt krijgen. (grijskaart, standaard instellingen voor lamp, tl, zon etc, expodisc etc.)
Waneer je dat gedaan hebt pak je de handleiding van je camera en daar staat precies in hoe je een zogenaamde pre instelling kunt maken.
Witbalans instellen heeft de camera nodig om te weten wat onder die lichtomstandigheden (ondergaande zon, filtslicht etc) door de mens (jij dus) als wit wodt ervaren. Kortom een referentiepunt. Vanuit dat punt kan de camera dan verder rekenen.
Heel extreem maak maar eens een PRE instelling waarbij je een rood vel voor de camera houdt of juist blauw. Geeft wel een grappig effect.
De foto die je als referentie neemt lijkt meer grijs. De camera heeft daar toch echt genoeg aan al is het plaatje zelf bijzonder saai
Verder nog de tip om gebruik te maken van de zoekfunctie op dit forum
Gr
JOEB
Wellicht kun je deze post eerst doorworstelen.
topic over witbalans
Dan weet je wat witbalans precies is en hoe je deze op verschillende manieren correct in een camera kunt krijgen. (grijskaart, standaard instellingen voor lamp, tl, zon etc, expodisc etc.)
Waneer je dat gedaan hebt pak je de handleiding van je camera en daar staat precies in hoe je een zogenaamde pre instelling kunt maken.
Witbalans instellen heeft de camera nodig om te weten wat onder die lichtomstandigheden (ondergaande zon, filtslicht etc) door de mens (jij dus) als wit wodt ervaren. Kortom een referentiepunt. Vanuit dat punt kan de camera dan verder rekenen.
Heel extreem maak maar eens een PRE instelling waarbij je een rood vel voor de camera houdt of juist blauw. Geeft wel een grappig effect.

De foto die je als referentie neemt lijkt meer grijs. De camera heeft daar toch echt genoeg aan al is het plaatje zelf bijzonder saai

Verder nog de tip om gebruik te maken van de zoekfunctie op dit forum

Gr
JOEB
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eelco, ten eerste staat er heel duidelijk in je handleiding beschreven hoe je de PRE stand van je WB moet gebruiken.Eelco2 schreef:Jah goed, maar dat witte plaatje is genomen bij een bepaald licht.... dus niet écht wit... of moet ik hem op een bepaalde manier nemen, dat ie écht wit is en kan ik deze dan altijd gebruiken, bij welk licht dan ook.
Ten tweede, als je je WB perfect wil hebben koop je een WhiBal (die heb ik ook werk perfect) en stel je elke keer als de "kleur" van het licht anders is deze weer in. Dus een andere PRE voor binnen en andere voor buiten, weer een andere voor bewolking. Elke keer zal je camera het witte velletje onder die omstandigheden wit proberen te maken en zul je dus natuurlijke kleuren krijgen.
Met een WhiBal is het helemaal makkelijk als je in RAW schiet. Wat ik zelf doe is dan in die omstandigheden gewoon de WB op AUTO zetten en bij elke licht omstandigheid een foto maken van mijn WhiBal pocket. Vervolgens kun je in PS CS3 met het pipetje in je RAW converter je grijskaartje selecteren en pakt ie de juiste WB.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat doe ik dus ook als ik foto's onderwater neem maar dan met een wit stukje plastic dat ik ook als schrijf leitje gebruik. Als ik dit dan als referentie gebruik om in de nabewerking de witbalans in te stellen dan ben ik van die blauwzweem af die je onderwater hebt. Even een andere benadering maar hetzelfde resultaat.Opgezetfan schreef:Ten tweede, als je je WB perfect wil hebben koop je een WhiBal (die heb ik ook werk perfect) en stel je elke keer als de "kleur" van het licht anders is deze weer in. .Eelco2 schreef:Jah goed, maar dat witte plaatje is genomen bij een bepaald licht.... dus niet écht wit... of moet ik hem op een bepaalde manier nemen, dat ie écht wit is en kan ik deze dan altijd gebruiken, bij welk licht dan ook.
De clou van die referentie foto is dat je de camera vertelt dat de informatie op die foto (het witte vlak) dus wit is zodat de camera (of je nabewerkings programma) de witbalans in kan stellen op dat witte vlak zodat het voor jouw oog wit uitkomt. Je hoeft dus geen WB op je ref foto in te stellen dat doet de camerea omdat die ervanuit gaat dat de foto wit is. Vandaar ook de rare effecten als je rood of blauw als overheersende kleur op je ref foto hebt.
Grtz,
Paul